Companii

Operatorii aerieni nu-si revizuiesc planurile din Romania, desi piata europeana a avut in septembrie cei mai slabi indicatori din ultimii ani

Operatorii aerieni nu-si revizuiesc planurile din Romania, desi piata europeana a avut in septembrie cei mai slabi indicatori din ultimii ani

Pana acum a anuntat o scadere in trimestrul trei compania TAROM. Majoritatea companiilor aeriene straine prezente pe piata locala nu isi fac publice rezultatele, dar afirma ca nu au inregistrat fluctuatii de trafic

24.10.2008, 20:37 28

In ultima perioada Lufthansa a anuntat noi curse din Romania catre Italia, Austrian Airlines a adaugat in programul de rute Baia Mare, iar low-costul Wizz Air tinteste dublarea traficului in si dinspre Romania.

In paralel cu planurile anuntate pe piata locala, Asociatia Europeana a Transportatorilor Aerieni (AEA) raporteaza cei mai slabi indicatori din ultimii 25 de ani bazati pe factori economici pentru companiile aeriene traditionale din Europa: un numar de pasageri mai scazut cu 4,8% in septembrie. Potrivit aceleiasi surse, de la inceputul acestui an rata de crestere a numarului de pasageri este de doar 0,1%, in conditiile in care in anii precedenti era de peste 4%.
Pana acum, pe piata locala s-a facut publica o singura scadere, cea inregistrata de TAROM in trimestrul trei, de circa 8%, potrivit datelor furnizate de reprezentantii companiei. Multi operatori straini nu isi fac publice rezultatele pe piata locala, dar sustin ca inregistreaza in continuare o evolutie pozitiva. Cele mai mari companii straine care au o pozitie importanta si in Romania sunt Air France-KLM, Lufthansa, Austrian Airlines, British Airways sau Malev.
Astfel, reprezentantii British Airways spun ca nu au inregistrat scaderi ale traficului in si dinspre Romania, desi la nivel international au raportat o scadere de 5,7% in septembrie, potrivit AEA.
"Nu am inregistrat o scadere a traficului pe ruta Bucuresti-Londra. Orarul nostru de iarna este foarte bun, cu doua zboruri zilnice pe aeroportul din Londra", a spus Emil Delibashev, manager British Airways pe Romania si Bulgaria, afirmand ca evalueaza in permanenta oportunitatile de dezvoltare in regiune, in special in tari ca Romania, in continua dezvoltare.
Aceeasi opinie este impartasita si de Alexandru Dobrescu, country manager Air Frane-KLM pe piata locala. "Nu am vazut fluctuatii nici pe zborurile catre Amsterdam, nici pe cele catre Paris, insa este foarte greu de spus ce se va intampla in perioada urmatoare", a afirmat el. Pana in prezent Air France-KLM opereaza doar zboruri din Bucuresti, manifestandu-si insa interesul pentru Cluj. "Vom incerca sa operam zboruri de la Cluj in parteneriat cu TAROM", a mai spus Dobrescu, confirmand astfel interesul de dezvoltare pentru piata locala. La nivel international, Air France a inregistrat in septembrie o scadere de 2,6% a numarului de pasageri, in timp ce KLM a avut o crestere de 1,6%, potrivit AEA.
Una dintre cele mai agresive extinderi in Romania a avut-o compania Lufthansa care va opera incepand cu luna februarie a anului urmator zboruri directe din Bucuresti catre Milano, fiind astfel prima companie locala traditionala (in afara de low-cost-uri) care introduce zboruri spre destinatii in afara tarii de provenienta. Totodata, Lufthansa si-a extins in ultima perioada prezenta pe piata locala prin adaugarea rutelor Sibiu-MŸnchen si Cluj-MŸnchen.
"Gradul de ocupare pe cursele noastre este stabil si continuam sa crestem ca numar de pasageri transportati in si dinspre Romania ca urmare a noilor curse. Ne mentinem planurile de dezvoltare pe piata locala, dar in acelasi timp observam cu atentie ceea ce se intampla pentru ca nu stim ce economii vor fi afectate de criza mondiala si in ce masura", a spus Stefan Versemann, general manager Lufthansa pe Romania si Moldova. La nivel international Lufthansa a inregistrat in septembrie o scadere de 0,7% a numarului de pasageri comparativ cu perioada similara a anului trecut, potrivit datelor furnizate de AEA. "Cifrele publicate recent pentru septembrie 2008 sunt afectate de greva din aceasta vara si scaderea activitatii de business, ceea ce rezulta intr-o reducere a gradului de ocupare. Cu toate acestea, clasa business a Lufthansa a inregistrat o crestere generala a vanzarilor cu 4,2%", au spus reprezentantii Lufthansa, afirmand ca intentioneaza sa-si pastreze toate cursele nou introduse.
In afara de companiile traditionale care si-au intarit prezenta pe piata locala, integrarea in Uniunea Europeana a fost marcata si de noi intrari, in special pe segmentul low-cost. Printre companiile low-cost intrate in ultimii doi ani in Romania se numara Wizz Air, easyJet, Germanwings sau Ryanair. Cea mai mare cota de piata ii revine insa in continuare companiei locale Blue Air, urmata de Wizz Air, care a anuntat deja lanasarea de noi rute pe piata locala si continuarea dezvoltarii si de MyAir.
Cei mai mari doi operatori aerieni low-cost din Europa, Ryanair si easyJet pariaza, potrivit presei internationale, pe faptul ca pasagerii vor dori sa calatoreasca fara sa beneficieze de locuri rezervate sau de bauturi din partea firmei pentru a face economii.
Desi au o prezenta importanta in Europa, Ryanair si easyJet nu au o activitate extinsa pe piata locala. In timp ce Ryanair nu mai zboara de pe aeroportul, Arad si a ramas doar cu zborul Constanta-Pisa, easyJet a renuntat la ruta Bucuresti - Londra operand in prezent zboruri catre Milano si Madrid. Totusi, companiile low-cost iau in continuare in calcul dezvoltarea pe piata locala.
"Va fi o iarna grea pentru aviatie. In Europa, industria aeriana ar putea sa scada in aceasta iarna cu pana 10% ca urmare a crizei economice si a preturilor mari de petrol. Avem flexibilitatea de a reactiona la miscarile pietei, dar planurile noastre prevad sa castigam cota de piata de la competitori. Lucram la programul de vara pe 2009 si luam in calcul noi curse in Romania si in regiune", a spus Peter Voets, marketing manager easyJet pe Austria, Elvetia si Europa de Est. Si operatorul Germanwings si-a propus introducerea de noi rute pe piata locala.
"Intr-adevar, toate tarile se confrunta cu o incetinire a economiei. Suntem insa increzatori in evolutia pietei low-cost si nu vedem un impact imediat. Am pregatit inca de la inceputul anului o serie de planuri de dezvoltare, pe care le vom continua si in lunile urmatoare si urmarim o strategie de extindere pentru piata din Romania, dar pentru moment ne concentram pe rutele deja introduse anul acesta", au spus reprezentantii Germanwings, divizia low-cost a Lufthansa.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO