Companii

O afacere nascuta dintr-o obligatie: casele de marcat

O afacere nascuta dintr-o obligatie: casele de marcat
17.09.2007, 21:31 788

Cum legislatia actuala prevede ca orice agent economic sa aiba o casa de marcat, afacerile cu astfel de aparate au "inflorit", ajungand sa aiba cifre de afaceri de 500.000 de euro, chiar si in provincie. Totodata, acestea reusesc sa-si asigure peste 4.000 de contracte de service, avand in general 10 angajati.
"Societatea noastra a fost infiintata din anul 2003. Suntem trei asociati care provenim de la Institutul de Tehnologie Aplicata Iasi infiintat in 1992 si care avea printre obiectele de activitate, incepand cu anul 1996, si activitatea de distributie si service case de marcat fiscale", spune Aura Cehan, administratorul firmei Inita Service.
Tinand cont de cererea de pe piata si de experienta acumulata inca de la aparitia primelor case de marcat electronice, initiatorii firmei s-au hotarat sa desfasoare aceasta activitate. "Unul din colegii nostri a depanat si vechile case de marcat care existau inainte de 1989 si avea vechi legaturi cu beneficiarii care au lucrat in comert si servicii si inainte, si dupa aceasta data", explica Cehan.
Astfel, investitia initiala a constat in stocul de marfa, piesele de schimb, intrucat in legislatia in vigoare timpul maxim de rezolvare a defectelor caselor de marcat este de 72 de ore, apoi in instruirea personalului, in scule si aparate de masura si control.
Afacerea Inita Service consta in principal in distributie si service de case de marcat fiscale, imprimante fiscale, cantare electronice, calculatoare, periferice aferente sau consumabile. Societatea colaboreaza cu doua firme de soft financiar contabil din Iasi, precum si cu alte firme de soft din tara, cum e softul de gestiune pentru farmacii. Printre clienti se numara magazinele, farmaciile sau restaurantele.
Anul acesta, cifra de afaceri a Inita Service a fost de peste 1.600.000 de lei (490.872 de euro), putin mai mare decat cea din 2005. "Va fi o crestere a cifrei de afaceri de aproximativ 10%, tinand cont de orientarea clientilor catre sistemele fiscale ca imprimanta fiscala, cititorul de coduri de bare, cantarele electronice cu etichetare, softul de gestiune sau interfata de vanzari", spune Cehan, adaugand ca profitul va creste si el datorita caselor fiscale nou vandute si a celor pentru care au loc modificari in cadrul societatii cum ar fi schimbarea punctului de lucru sau vanzarea caselor de marcat la inchiderea activitatii.
Pe parcursul derularii afacerii, societatea a investit in achizitionarea unui spatiu, in masini pentru activitatea de service, in scule si dispozitive, in instruirea personalului sau in implementarea in cadrul organizatiei a sistemului de management al calitatii. De asemenea, numarul de angajati a crescut de la 4, cati erau la inceput, pana la 10 angajati acum.
Din pretul unui produs aproximativ 10% reprezinta costurile si 5% profitul. Compania are peste 4.000 de clienti.
"Structura lor este in continua transformare. O parte din clienti inchid activitatea, altii se infiinteaza acum", completeaza Cehan, care mai precizeaza ca anumite produse sunt cumparate cu discounturi mari datorita importatorilor care fac reduceri in functie de volumul de vanzari.
Printre produsele cele mai cautate se numara casele de marcat fiscale Datecs. In opinia distribuitorilor, aceste case de marcat au cel mai bun raport pret calitate si pot fi cuplate la orice program de gestiune.
Cel mai putin cautate sunt casele de marcat fiscale necuplabile la PC in modul online. "Clientii gandesc in viitor si isi doresc sa tina gestiuni cantitativ valorice in timp real pentru un mai bun control al afacerii", crede Cehan. Ea mai spune ca la inceputul activitatii, toti clientii se orientau numai dupa preturi, dar acum ii intereseaza si serviciile oferite in regim de garantie si postgarantie.
Printre dificultatile pe care le pot intampina cei care aleg sa deschida o astfel de afacere este faptul ca pentru fiecare casa de marcat trebuie completate, inregistrate la DGFPJ (Directia generala a finantelor publice) si arhivate o multime de acte.
Printre planurile Inita Service se numara instalarea a cat mai multor sisteme fiscale si colaborarea in permanenta cu firmele de soft financiar-contabil si de gestiune.
Cehan este de parere ca a vinde case de marcat poate fi o afacere profitabila in masura in care te ajuta legislatia in domeniu care obliga agentii economici ce desfasoara activitati de comert sau prestari servicii catre populatie sa achizitioneze case de marcat fiscale. "Ritmul de service, reglementat legal la maxim 72 de ore de echipament, este alert si trebuie sa te adaptezi la el, daca nu, nu rezisti pe piata", incheie ea.
De asemenea, Alexandru Lembrau, administratorul societatii Sedona Alma a profitat si el de faptul ca fiecare agent economic era obligat prin lege sa aiba o casa de marcat si a deschis o afacere din timpul facultatii.
"Eram student in anul doi la Relatii Economice in cadrul Universitatii Romano-Americane si vroiam sa-mi deschid o afacere. Ideea mi-a dat-o un coleg de facultate care se ocupa chiar cu importul aparatelor de marcat Atlas", spune Lembrau care a infiintat Sedona in primavara lui 2002.
In timp, oferta societatii s-a diversificat si cu alte marci. "Gama de produse pe care o vindem este cuprinsa din aparate necesare societatilor comerciale: case de marcat in principal dar si cantare, cititoare coduri de bare, calculatoare sau soft", spune Lembrau.
Investitiile initiale au fost cele minime pentru infiintarea firmei, la care s-au adaugat cateva sute de euro pentru un mic rulaj de marfa. "Am crescut cu pasi mici din profitul vanzarii catorva aparate, am cumparat alte aparate", spune administratorul firmei, care este de parere ca au avansat greu pentru ca nu au venit cu un buget foarte mare.
Dar in opinia sa, Sedona Alma a reusit sa se remarce datorita faptului ca a apelat la vanzarea in rate. "Acum 5 ani, cand am inceput, oamenii erau foarte interesati de cumpararea in rate. Acum sunt mai multi bani, iar clientii nostri nu mai sunt atat de interesati sa cumpere in rate", completeaza Lembrau.
Cu toate acestea, societatea a intregistrat pierderi de 10.000 de euro in primii ani datorita vanzarilor in rate. "Am dat de foarte multi clienti rau platnici, dar am preferat sa nu-i dam in judecata pentru ca acest lucru presupunea sa facem prea multe cheltuieli", spune administratorul firmei, care-si aduce aminte ca a lucrat cu un cetatean arab care avea o shaormerie si care a disparut dintr-o data.
Chiar si asa, compania a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de 647.000 de lei (198.496 de euro), iar estimarile pentru urmatorii ani prevad o crestere de pana la 50%.
Veniturile provin din produse dar si service-ul acestora. Preturile caselor de marcat incep de la 5 milioane, dar un sistem complet pentru un restaurant poate depasi 100 de milioane de lei vechi. Adaosul comercial e intre 10 si 20%.
Cea mai cautata e casa de marcat de dimensiuni medii Datecs MP55, printre clienti numarandu-se buticurile, saloanele de frumusete sau oamenii care vand in piete.
"Interesul clientilor se indreapta catre sisteme din ce in ce mai complexe. Daca la inceput ei voiau doar ca acestea sa fie legale, doar ca sa nu ia amenda, acum neavand timp, vor sisteme care sa isi ajute in activitatea lor, sa-si eficientizeze munca, sa aiba gestiunea si rapoartele in ordine sau sa aiba o vanzare mai rapida", considera Lembrau, specificand ca produsele cele mai putin vandute sunt masinile de numarat bani, acest lucru fiind cauzat de faptul ca scade interesul pentru numerar si se foloseste din ce in ce mai mult plata electronica.
Cea mai mare dificultate intampinata pe parcursul dezvoltarii afacerii a fost gasirea de personal calificat sau personal "calificabil" in domeniu. "Cei pe care ii cautam trebuie sa aiba si cunostinte de ordin tehnic si, pe de alta parte, trebuie sa fie multifunctionali. Activitatea lor pe teren tine si de incasat bani, de vanzari, de completat acte si de reparat aparate si e foarte greu sa gasesti oameni seriosi", completeaza administratorul firmei. Dar, cu toate ca viitorii angajati fac un training inainte de incepe lucrul, e greu sa gasesti oameni dispusi sa faca acest tip de munca. Lembrau este de parere ca afacerea pe care o administreaza este una profitabila, insa nu poti sa urci foarte mult si nu ai sanse sa te imbogatesti.
"De la un client nu castigi foarte mult. Trebuie sa depui o munca foarte mare pentru un client care iti aduce un profit destul de mic. Muncesti mult pentru bani destui de putini", spune el, precizand ca in prezent firma are 1.000 de contracte de service.
In opinia administratorului Sedona, solutia pentru o profitabilitate mai mare ar fi specializarea angajatilor pentru a oferi solutii mai adecvate clientilor, pentru a le raspunde cerintelor in mod eficient.
"Clientii nostri nu prea stiu ce vor si noi trebuie sa le aratam ce le putem oferi, de aceea angajatii conteaza foarte mult in aceasta afacere. Daca avem angajati competenti, avem posibilitatea sa prosperam, daca nu, stagnam", spune Lembrau. El mai adauga ca majoritatea clientilor gasesc firma in urma recomandarilor prietenilor care au fost multumiti de serviciile acesteia, dar si de pe internet sau in urma reclamelor din diferite cataloage.
Planurile de viitor ale societatii constau in dezvoltarea in domeniul softului, nu doar a aparatelor ci a unor solutii concrete, intrucat tendinta este de a se trece de la casa de marcat la calculator.

Afacerea pe scurt:

Investitia initiala a constat in stocul de marfa, piesele de schimb, intrucat in legislatia in vigoare timpul maxim de rezolvare a defectelor caselor de marcat este de 72 de ore, apoi in instruirea personalului, in scule si aparate de masura si control.
Din pretul unui produs aproximativ 10% reprezinta costurile.
Profitul este intre 5-20% din pret.
Cifra de afaceri peste 500.000 de euro.
Printre produsele cele mai cautate se numara casele de marcat fiscale Datecs aduse din import.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO