Companii

Noul val de antreprenori din industria vinului isi face curaj: Momentul poate fi descurajant, dar noi venim cu cateva milioane de euro

Noul val de antreprenori din industria vinului isi face curaj: Momentul poate fi descurajant, dar noi venim cu cateva milioane de euro
29.06.2009, 00:00 219

In 2008, oameni de afaceri precum Daniel Guzu, fondatorul producatorului de lacuri si vopsele Fabryo, Jean Valvis, care a dezvoltat afacerile cu apa minerala si lactate Dorna, sau Sebastian Ghita, care detine grupul de firme Asesoft din industria IT, anuntau investitii de milioane de euro in productia de vin.

Anul acesta a venit randul unui nou val de antreprenori sa pluseze cu investitii de sute de mii pana la milioane de euro in noi branduri de vin.
„Probabil ca anul acesta vom avea prima lansare de vinuri", spune Daniel Guzu, care a investit cateva milioane de euro in judetul Vrancea. Fondatorul Fabryo isi va pozitiona brandurile pe segmentul mediu spre inalt de pret, adica la aproximativ 15 lei pret de raft, si mizeaza pe vanzari de un milion de sticle in al treilea an de operatiuni.
Pornite in urma cu cativa ani din fonduri SAPARD, proiectele au ajuns acum la maturitate, iar cei care le-au initiat pun acum la punct ultimele detalii referitoare la campaniile de lansare din lunile urmatoare.
Crai Nou, din struguri ecologici
„Momentul este destul de descurajant pentru ca toata lumea vorbeste de criza, vorbeste de recuperarea cu greutate a banilor din piata. Eu cred insa ca este o nisa care se va dezvolta", spune Cristina Staicu, director general al Domeniile Viticole Franco - Romane. Compania va lansa in perioada urmatoare brandul Crai Nou realizat din struguri ecologici (pentru care sunt folosite numai substante naturale).
Firma cu actionariat majoritar francez a inceput sa investeasca in 2003 in struguri ecologici, iar acum opereaza 40 de hectare in zona Dealu Mare. Staicu spune ca in cazul productiei ecologice de struguri, costurile sunt cu 30% mai mari fata de o cultura obisnuita fara a da si alte detalii legate de investitie sau nivel al vanzarilor.
„Sunt incepator in productia de vin. De aproximativ un an ma ocup. Detin circa 100 de hectare in proprietate si alte 100 de hectare in arenda. Am inceput investitiile in urma cu cinci ani", spune Constantin Garboiu, administrator la Crama Garboiu. La inceputul anului, compania a lansat pe piata brandul Varoncea, iar in aceasta vara urmeaza sa aduca brandul Livia. Tot in perioada urmatoare proprietarul are in vedere schimbarea numelui companiei din Mera Com International in Cramele Garboiu.
Fonduri UE de 2,4 mil. euro pentru vinificatie
Investitiile totale pe care antreprenorul le-a derulat sunt de circa 1 mil. lei (250.000 de euro), in vita-de-vie la care se adauga 2,4 mil. euro intr-un combinat de vinificatie la Dumbraveni care a fost finantat din fonduri SAPARD.
„Intentionez sa mai plantez inca 150 de hectare de vita-de-vie", spune Garboiu. El are un plan de vanzari de 500.000 de sticle in primul an la un pret intre 7 si 10 lei. La acest nivel de pret, vanzarile ar atinge 5 mil. lei (1,25 mil. euro). In perioada urmatoare antreprenorul vrea sa lanseze noi soiuri cu preturi de pana la 15 lei.
Garboiu nu este la primele investitii pe piata locala, dupa ce detine 430 de hectare de teren pe care le cultiva in principal cu grau si rapita. In agricultura, el a investit circa 500.000 de euro, bani din fonduri SAPARD.
„Este primul an cand produce crama de aici de la Iasi in care am investit peste 1 milion de euro", a spus la randul ei Elena Olteanu, administrator Casa Olteanu.
Casa Olteanu va iesi pe piata cu vinuri albe pe un segment de piata „nu foarte ridicat, dar nici foarte jos", cu care se pozitioneaza in HoReCa. Suprafata pe care producatorul o exploateaza este de 60 de hectare (proprietate si arenda) in zona Bucium (Iasi).
Crama, obiectiv turistic
Lansarea este programata pentru perioada premergatoare Sarbatorilor de iarna, iar investitiile au inceput in urma cu trei ani. Olteanu spune ca vrea sa faca din Crama un obiectiv turistic.
„Luna viitoare vom lansa o Feteasca Alba. Acum lucram la etichete. Este primul produs. In doi-trei ani vom veni cu alte trei sortimente", afirma si Cristian Calugaru, administrator Viti Vinicola si Pomicola Perla Cotnari.
In prezent el detine 3,5 hectare de vita-de- vie, iar in urmatorii ani vrea sa ajunga la 9 hectare. Investitiile derulate pana acum sunt de aproximativ 100.000 - 150.000 de euro. Calugaru se va pozitiona pe segmentul premium de pret si vrea sa vanda aproximativ 10.000 de sticle in acest an in HoReCa. „Neavand o cantitate mare pe care sa o asiguram ne-am axat pe HoReCa", a explicat el.
Pe piata de vin estimata la jumatate de miliard de euro cei mari jucatori sunt Murfatlar, Vincon, Cotnari, Recas, Halewood.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO