Companii

Nike, la 30 de ani

27.11.2002, 00:00 29

Nike se bazeaza foarte mult pe imagine. Implinind anul acesta 30 de ani, compania a devenit cel mai mare producator de incaltaminte sport. O strategie de marketing stralucitoare s-ar putea sa nu fie suficienta, mai ales daca achizitionezi actiuni Nike, si nu pantofi. Actiunile Nike au scazut cu 22% anul acesta, iar anul trecut nu au crescut cu mai mult de 1%.
Investitorii se asteapta la mai mult din partea companiei Nike, avand in vedere situatia infloritoare ce caracteriza compania in anii '90, cand milioane de tineri plateau 100 de dolari pe o pereche de pantofi de sport de aceasta marca.
In prezent, rezultatele Nike sunt pur si simplu plictisitoare, marja profitului pe anul fiscal incheiat pe 31 mai 2002 fiind de 6,7%.
In ultimii cinci ani, vanzarile Nike au crescut in medie cu 1,6% pe an. Ce nu a mers? Mai intai, consumatorii americani, sursa a jumatate din veniturile anuale ale Nike, de 9,89 miliarde de dolari, care nu mai sunt la fel de entuziasmati. Rata somajului a crescut cu 5,7% in octombrie fata de 5,6% cu o luna in urma, iar rata increderii consumatorilor a inregistrat cea mai scazuta valoare din ultimii noua ani in aceeasi luna. Incaltamintea ce costa peste 100 de dolari nu se mai vinde la fel de bine cand oamenii se tem pentru slujbele lor.
Nike este de asemenea in conflict cu cel mai mare client al sau, Foot Locker Inc. cea mai mare companie americana de retail din sectorul pantofilor sport. Aceasta a redus cererea pentru unele produse Nike cu ocazia sarbatorilor, spunand ca Nike a limitat livrarile de produse mai putin scumpe pentru anul 2003. Dupa aceste miscari, Foot Locker se asteapta ca vanzarile sale de produse Nike sa scada cu 250 milioane de dolari in 2003. Compania de retail reprezenta 11% (1,1 miliarde dolari) din venitul Nike pe anul fiscal 2002.
Philip Knight, directorul executiv al Nike, fost atlet de la Universitatea din Oregon, care s-a lansat in afaceri in 1964, incearca sa vanda mai multe produse in afara tarii. El se bazeaza in primul rand pe fotbal, dar si pe golf, domeniu pentyru care Nike fabrica o gama completa de produse. Aceasta si cu sprijinul lui Tiger Woods, jucatorul de golf numarul unu al lumii. Chris Zimmerman, directorul diviziei Nike Golf spune ca vanzarile din cadrul acestei divizii au crescut cu peste 40% in anul fiscal 2002.
Nike face si achizitii. In februarie, a cumparat compania de produse de vestimentatie Hurley International LLC, care se axeaza pe echipamente pentru sporturi de iarna sau nautice.
Analistii se intreaba ce va deveni compania fara Knight (64 de ani), care a condus-o timp de aproape patru decenii. Dupa plecarea sa, acestuia i se va simti cu siguransa lipsa, intregul staff al companiei vorbind despre el in termeni mitici.
Cei care se ocupa de afacerile zilnice sunt Charlie Denson si Mark Parker, veterani in cadrul companiei. Denson se ocupa de aspecte legate de business, in timp ce Parker se ocupa de design. Majoritatea membrilor consiliului de conducere detin aceste pozitii de foarte mult timp.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO