Companii

MOL despre Petrom: Daca este o oportunitate buna, vom fi acolo

27.11.2002, 00:00 17

Grupul petrolier ungar MOL analizeaza oportunitati de achizitii, aliante sau parteneriate pe piata romaneasca si in intreaga zona a Europei centrale si de est. "In carti" ar putea intra si privatizarea celei mai mari companii de pe piata romaneasca, SNP Petrom.
Referindu-se la privatizarea Petrom, anuntata de oficialii romani pentru anul viitor, Zsolt Hernadi, presedinte si director general al grupului MOL a declarat  pentru Ziarul Financiar : "Vrem sa fim deschisi oricarui tip de achizitie, alianta sau parteneriat care adauga valoare pentru actionarii nostri. Romania reprezinta o piata foarte interesanta pentru MOL. Daca va fi asigurata structura necesara pentru o oportunitate buna de afaceri, vom fi acolo".
Dublarea numarului de benzinarii de pe piata romaneasca in urmatorii trei ani constituie o alta tinta a grupului ungar. Valoarea estimata a investitiei se ridica la aproximativ 40-50 milioane USD, potrivit specialistilor.
"Marirea retelei de benzinarii din Romania cu aproape 40 de unitati este una din tintele noastre, reteaua urmand sa acopere intreg teritoriul tarii. Dar trebuie sa mentionez ca ne vom folosi resursele din regiune in conditii optime, astfel incat vom merge acolo unde sunt cele mai bune oportunitati", a precizat Hernadi.
In total, grupul MOL sI-a propus sa investeasca aproximativ 2 miliarde dolari pana in 2005, din care 300 de milioane dolari sunt destinate segmentului de retail (distributia carburantilor).
Strategia de expansiune a grupului pe piata romaneasca nu exclude varianta achizitionarii de benzinarii de la alti operatori de pe piata, a spus Hernadi. Interesele MOL in Romania vizeaza afacerile din domeniul tIteiului si gazelor naturale, in special cele de pe piata de retail.
Strategia MOL de extindere regionala in urmatorii trei ani are la baza un pachet financiar cu patru "piloni": investitii de circa 175 milioane dolari in eficientizarea activitatii, o tinta de investitii (CAPEX) de aproximativ 2 miliarde dolari (in aceasta suma nu intra achizitiile), precum sI atingerea unei tinte de rentabilitate a capitalului (ROACE) de 17%, respectiv al EBITDA de un miliard de dolari pana la finele anului 2005.
Conducerea MOL si Consiliul director considera ca cea mai bune cale de a sporire a valorii actiunilor MOL este continuarea expansiunii regionaleiimpreuna cu asigurarea eficientei si stabilitatii companiei prin intermediul unui portofoliu de afaceri echilibrat si prin administrarea corecta a riscurilor.
In trimestrul IV al acestui an, grupul intentioneaza sa constituie provizioane in valoare de aproximativ 100 milioane dolari pentru a acoperi costurile legate de restructurare si reducerea personalului cu 2.500 de persoane in perioada 2003-2005.
Pe piata romaneasca, MOL Romania opereaza 47 de statii, concurand alaturi de SNP Petrom (450 benzinarii), Rompetrol (cca. 130), Shell (81), Lukoil (cca.65), OMV (45), Agip (22) potrivit ultimelor date disponibile. De la intrarea pe piata romaneasca, in 1995, grupul ungar a investit pana acum 87 milioane dolari.
Compania tinteste ocuparea pozitiei a doua pe piata romaneasca a distributiei de carburanti pana in 2010, cand spera sa controleze cel putin 10% din cererea interna.
Pana acum, MOL si Lukoil au anuntat ca intentioneaza sa-si mareasca investitiile pe piata petroliera din Romania, in contextul in care acum o luna a fost consfintita o alianta regionala surprinzatoare intre compania austriaca OMV si grupul petrolier privat Rompetrol, care a lovit, in primul rand, piata romaneasca. OMV a cumparat 25,1% din actiunile Rompetrol si a anuntat ca este posibil sa-si mareasca participatia in perioada urmatoare.
Alaturi de acestia, pe piata activeaza si benzinari particulari.
MOL Romania estimeaza ca va avea in 2002 o cifra de afaceri de aproximativ 70 mil.$, in crestere cu 20% fata de anul trecut. De asemenea, compania spera sa realizeze profit in acest an, dupa ce a inregistrat pierderi atat in 2001, cat si in 2000.
Grupul petrolier MOL a anuntat profituri peste cele estimate pentru primele noua luni ale anului, partial datorita profiturilor realizate de divizia gazelor naturale sI aprecierii forintului in perioada mentionata.
Pe primele trei trimestre, MOL a realizat un profit brut de 55, 3 miliarde forintI (209,2 mil.$) la venituri nete din vanzari de 836,6 miliarde forintI (3,16 miliarde dolari).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO