Companii

Modelul de lucru al marilor multinaţionale: Unilever şi-a construit businessul local prin achiziţii succesive de afaceri româneşti pe care apoi le-a „eficientizat“ la sânge. Gigantul a închis patru fabrici şi a renunţat la două branduri

Unilever este prezent pe piaţa locală cu operaţiuni de import şi distribuţie pe de-o parte, şi cu producţie pe de alta. În total, businessul grupului sare de 1,5 mld. lei anual în România. Cea mai mare parte e adusă de divizia de import. Foto: Facebook.

Unilever este prezent pe piaţa locală cu operaţiuni de import şi distribuţie pe de-o parte, şi cu producţie pe de alta. În total, businessul grupului sare de 1,5 mld. lei anual în România. Cea mai mare parte e adusă de divizia de import. Foto: Facebook.

Autor: Cristina Roşca

18.01.2024, 16:40 4198

♦ Cel mai recent, Unilever a anunţat că închide fabrica de mâncare sănătoasă din Bucureşti şi vinde, după cinci ani, brandurile româneşti Frufru şi Urban Monkey. Cumpărătorul este Mihai Simiuc, fondatorul lor, cel care în 2019 le ceda gigantului anglo-american ♦ Acum câteva luni, grupul a anunţat şi că închide fabrica de detergent de la Ploieşti, o unitate de producţie cu şase decenii de istorie ♦ Aceasta nu este singura unitate de producţie închisă, aceeaşi soartă având şi fabrica de margarină de la Târgu-Mureş şi cea de sosuri şi condimente de la Otopeni.

Gigantul anglo-olandez Unilever şi-a con­struit businessul de pes­te 1,5 mld. lei a­nual în România prin achiziţii succesive de afaceri autoh­to­ne pe care le-a folosit pentru a câştiga teren şi cotă de piaţă, dar pe care apoi le-a „eficientizat“ la sânge.

Acesta este de altfel mo­de­lul marilor multi­naţionale, ca­re au în vedere creş­terea accelerată şi ob­ţinerea de poziţii de top în orice piaţă în care intră, pentru ca apoi să taie la sânge tot ce nu per­formează conform planului.

Grupurile interna­ţionale mari au şi forţa financiară să facă asta, pe termen mai lung sau mai scurt, strategie care, nu de puţine ori, în­groapă mi­cile businessuri autohtone.

În acest proces de creştere şi dezvoltare, multinaţionalele cum­pă­ră şi companii locale pe care apoi le efi­cientizează, iar Unilever este un exem­plu concludent în acest sens.

Astfel, cel mai recent, grupul a anun­ţat că vinde brandurile româ­neşti Frufru (mâncare sănătoasă) şi Urban Monkey (sucuri presate la rece), la cinci ani de la pre­lua­rea lor de la Mihai Simiuc. Cumpărătorul este chiar antreprenorul-fondator, Simiuc, care în 2019 ceda controlul busi­nessului. La momentul acela, vânza­rea implica o reţea de maga­zine, o fabrică şi brandurile. Acum, Unilever renunţă doar la cele două mărci, în­chizând fabri­ca. A­ceastă vânzare şi această închidere stau măr­turie faptului că un grup gigant, cu zeci de branduri în porto­fo­liu, nu a găsit o stra­tegie pen­tru a creşte şi dezvolta două mărci româneşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO