Companii

Miliardarul indian Azim Premji, Wipro: Cresterile salariale de 15 - 20% va vor transforma intr-o destinatie scumpa in foarte scurt timp

Miliardarul indian Azim Premji, Wipro: Cresterile salariale de 15 - 20% va vor transforma intr-o destinatie scumpa in foarte scurt timp
27.08.2008, 18:45 142

Venirea in Romania a celui care a fost numit de presa internationala "Bill Gates al indiei" nu este intamplatoare si pune Bucurestiul pe lista de prioritati a miliardarului indian. Wipro, unul dintre liderii industriei mondiale IT si cea mai mare companie de software din India cu sediul central la Bangalore, cu vanzari de 5 miliarde de dolari anual, este prezenta pe piata locala doar cu divizia de Business Process Outsourcing (BPO), pentru care lucreaza in prezent 150 de romani. Deocamdata.
"Sunt aici si acest lucru spune tot. Nu am vizitat Polonia (unde Wipro are un centru in care lucreaza aproximativ 100 de angajati - n.r.), nu am vizitat Portugalia sau Brazilia. Dar am venit in Romania", a declarat Azim Premji intr-un interviu acordat in exclusivitate ZF.
In urmatoarele luni, Premji intentioneaza sa aduca pe piata locala si divizia de dezvoltare IT, care este foarte puternica in cadrul businessului Wipro la nivel global. "Vrem sa aducem si divizia de dezvoltare software in Romania. Urmatorul pas este sa aducem cel putin divizia de infrastructura tehnologica. Acest lucru se va intampla in urmatoarele trei - sase luni". Miliardarul indian se fereste sa avanseze cifre cu privire la numarul de angajati care ar putea lucra in noua linie de business si spune doar ca "in astfel de businessuri, totul depinde de clienti".
Cu o avere estimata la 12,7 miliarde de dolari, Azim Premji, 62 de ani, s-a clasat pe locul 60 in editia de anul acesta a topului Forbes al celor mai bogati oameni din lume, coborand astfel aproape 40 de pozitii fata de 2007. Premji a fost declarat de catre revista Forbes cel mai bogat om al Indiei timp de 6 ani (intre 1999 si 2005), in prezent ocupand pozitia a sasea din acest punct de vedere. "Nu mai sunt printre cei mai bogati oameni din lume", spune zambind miliardarul. "Ma simteam ca un animal intr-o gradina zoologica."
Premji a decis sa aduca divizia de BPO a Wipro in Romania in urma unui studiu de piata care, in cele din urma, a comparat doua finaliste: Bucuresti si Budapesta. Costurile mai scazute si disponibilitatea lingvistica au cantarit cel mai puternic in decizia de a pune Bucurestiul pe harta businessului de 5 miliarde de dolari al gigantului indian. "In prezent, ne uitam spre alte orase universitare din provincie pentru a deschide un al doilea centru de BPO", precizeaza Premji.
Desi Romania a castigat pana in prezent mai multe runde in competitia europeana pentru atragerea investitorilor, cresterea accelerata a costurilor salariale este cea care ar putea scoate tara noastra de pe lista de extindere a marilor companii internationale.
"Problema cea mai mare a Romaniei este cresterea salariilor. Daca salariile continua sa creasca cu 15 - 20% in fiecare an, Romania va deveni ca restul Europei. In Europa, in general, salariile cresc cu 3-4% pe an. Chiar daca baza salariala in Romania este cu mult mai joasa, aceste cresteri salariale va vor transforma intr-o locatie scumpa in foarte scurt timp", spune Premji, care adauga ca in prezent Bucurestiul este de trei ori mai scump decat India in ceea ce priveste costurile cu un angajat.
Ritmul in care au crescut salariile in ultimii ani afecteaza afacerile jucatorilor din BPO, intrucat principalul argument pentru externalizarea serviciilor este scaderea costurilor. "Suntem aici ca urmare a proximitatii fata de Europa, pentru ca aici am gasit abilitati lingvistice multiple. Clientii sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru servicii premium, dar nu peste o anumita limita."
Volatilitatea pietei fortei de munca, exprimata in cresteri salariale accentuate si intr-o fluctuatie mare de personal, este principalul motiv de ingrijorare pentru viitorul afacerilor din outsourcing in Romania. Desi o mare parte a investitorilor straini acuza un deficit major de personal, Premji este de parere ca nu acesta este principalul motiv de ingrijorare.
"Nu exista un deficit sever de forta de munca in Romania. Noi ne luam angajatii direct din facultate si ii formam astfel incat sa poata lucra in acest domeniu. Daca ai resursele potrivite si trainingul potrivit, este o problema care poate fi gestionata."
Lucrurile stau putin altfel cand vine vorba despre pozitii foarte specializate sau de senior management. "Senior managerii buni sunt greu de gasit si sunt foarte scumpi. Este mai ieftin pentru noi sa trimitem un indian cu mandat de expatriere decat sa angajam un roman. Vrem sa localizam cat de mult se poate, dar exista un deficit la acest nivel."
La aproape un an de la deschidere, centru de BPO al Wipro a ajuns la 150 de angajati. Procesele de BPO se refera la externalizarea acelor procese care nu au functie de baza in companii.
"Lucrurile au mers bine pana acum. Cred ca in urmatorul an vom avea in jur de 300 - 400 de oameni in Romania."
Desi perspectivele nu mai sunt atat de optimiste ca in urma cu un an sau doi, daca ar trebui sa ia din nou decizia de a deschide un centru de BPO in Europa de Est, ar alege tot Romania. Cu un semn de exclamatie, insa. "Trebuie sa fiti atenti la cresterile salariale! Este o problema foarte serioasa. Am vorbit cu cativa investitori din industria auto care s-au confruntat cu cresteri salariale de 25% in ultima perioada si care au decis sa nu se mai extinda in Romania din cauza costurilor salariale ridicate."
Mai mult decat atat, Romania ar putea pierde teren in fata unor piete mai ieftine si mai avantajoase ca dimensiune. "Multi investitori n-au intrat inca pe piata rusa din cauza situatiei politice care nu este inca suficient de confortabila. Insa vor depasi aceasta bariera pentru ca sunt prea multe in joc. Rusia este o piata foarte mare, forta de munca este ieftina si foarte bine calificata. Rusia poate deveni o amenintare foarte serioasa pentru Romania din punctul de vedere al atractivitatii investitionale."
Dupa ce a afectat economia americana, criza financiara internationala a ajuns in prezent in Europa si are ca rezultat o anumita "incetinire" in lumea de afaceri. "Viata m-a invatat ca este mai bine sa vorbesti mai putin si sa faci mai mult, dar cred ca ar fi o naivitate sa ne imaginam ca lucrurile sunt la fel ca inainte (de inceputul crizei financiare internationale - n. r.). Clientii cer mai mult. Trebuie sa mergi spre client cu solutii practice, sa vezi de ce are nevoie si sa ii vinzi acel lucru. Nu te poti astepta ca afacerile sa vina de la sine. Trebuie sa creezi businessuri noi", este de parere Premji, care el insusi a trecut printr-o schimbare de orientare de business extrema cand a preluat in 1966 afacerea tatalui sau, un producator de sapun si uleiuri vegetale, si a schimbat profilul companiei catre industria IT.
Printre afacerile pe care miliardarul ar miza in acest moment se numara energia, productia sau industria serviciilor de outsourcing.
"O perioada de stres este o perioada in care companiile pot deveni mai eficiente", spunea Premji candva. De ce?
"Pentru ca o perioada de stres te forteaza sa te uiti la costuri, la productivitate, la satisfactia si la nevoile clientului si la felul in care poti veni in intampinarea lor mai bine, te forteaza sa examinezi, sa formezi si sa antrenezi echipe. In perioadele de criza risti mai mult, dar recompensele sunt mai mari."
Tot in perioadele de criza ies la suprafata liderii autentici. "Un bun lider trebuie sa munceasca foarte mult. Oricine poate fi destept, dar trebuie sa te diferentiezi cumva. Trebuie sa crezi in tine si sa nu te lasi distras de esecuri minore si de scurta durata. In al treilea rand, trebuie sa vezi dincolo de aparente, pentru ca acolo se afla cele mai bune oportunitati. Si sa iti asumi riscuri."
Desi presa internationala a speculat o eventuala retragere a sa de la conducerea Wipro, Premji spune ca nu se retrage inca, dar a facut o reorganizare interna in luna aprilie a acestui an, in urma careia au fost numiti doi CEO, care au preluat mult din activitatea sa operationala.
Presedintele Wipro ii admira pe Jack Welch, Mahatma Gandhi si pe Bill Gates, acesta din urma fiind in opinia sa "probabil unul dintre cei mai buni lideri de business".
Printre miliardarii care au venit in Romania pana in prezent se numara Bill Gates, fostul presedinte al Microsoft, Ingvar Kamprad, proprietarul Ikea si indianul Malvinder Mohan Singh, CEO al Ranbaxy, care a preluat in urma cu doi ani producatorul de medicamente local Terapia.

Cine este Azim Premji

62 de ani
Are o avere estimata in prezent la 12,7 miliarde de dolari, care il plaseaza pe pozitia 60 in editia de anul acesta a topului Forbes al celor mai bogati oameni din lume, coborand astfel aproape 40 de pozitii fata de 2007.
A fost declarat de catre revista Forbes cel mai bogat om al Indiei timp de 6 ani (intre 1999 si 2005), in prezent ocupand pozitia a sasea din acest punct de vedere.
Este presedinte al Wipro, unul dintre liderii industriei mondiale IT si cea mai mare companie de software din India cu sediul central la Bangalore, cu vanzari de 5 miliarde de dolari anual.
A venit la Wipro in 1966, iar pana in anii '80 a schimbat complet orientarea companiei de la produsele de curatenie catre lumea tehnologica. Wipro s-a lansat in anii '40 ca un producator de sapun si uleiuri vegetale, segment de industrie din care continua sa obtina incasari si in prezent.
A fost numit de catre revista Times printre cei 100 "cei mai influenti oameni din lume" in 2004.
n Considerat unul dintre cei mai bogati oameni din India, este un miliardar excentric: nu a vrut sa isi cumpere un avion particular sau de serviciu si calatoreste frecvent cu liniile aeriene comerciale.
A condus un Ford Escort din '96 timp de cativa ani, iar acum conduce o Toyota Corola.
Studiile universitare le-a facut la Standford University (SUA) in domeniul ingineriei electrice.


Agenda de miliardar
Azim Premji a venit in Romania pentru prima data la sfarsitul saptamanii trecute, dupa ce fusese la Geneva la un forum economic.
A ajuns in Bucuresti vineri, la miezul noptii, si a petrecut aproximativ 40 de minute in aeroport, intrucat, desi avea viza, i s-a cerut o invitatie oficiala pentru a intra in tara.
A petrecut o singura zi in Bucuresti, si a plecat duminica dimineata la prima ora spre Helsinki, apoi spre Stockholm, Paris si Londra, urmand ca spre sfarsitul acestei saptamani sa ajunga in Delhi.
La Bucuresti, le-a vorbit timp de aproximativ 40 de minute angajatilor romani despre planurile Wipro pe piata locala si despre viziunea si strategia companiei, iar apoi, timp de aproape o ora si un sfert le-a raspuns la intrebari. "Au fost intrebari mature, legate de business si de dezvoltarea acestuia. Nu a fost niciun angajat care sa imi spuna ca nu este multumit de cat castiga, spre exemplu", a spus Premji.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO