Companii

Mihai Ghyka: Managerul de multinationala este ca o linie de imbuteliere. O data pe an trebuie sa intre in revizie, altfel apar crize

Mihai Ghyka: Managerul de multinationala este ca o linie de imbuteliere. O data pe an trebuie sa intre in revizie, altfel apar crize
07.01.2010, 23:30 175

Mihai Ghyka, executivul de 38 de ani care a preluat la inceputulacestui an conducerea producatorului de bere Bergenbier, sustine careintoarcerea in compania in care a lucrat timp de 12 ani a fostcea mai tentanta oferta pe care a primit-o in ultimii doi ani sirecomanda un an sabatic tuturor managerilor de multinationala.

"In multe companii multinationale incarcarea de stres este mare,deciziile pe care le iei te macina si le iei cu tine si atunci candiesi din companie, de aceea exista pericolul de a deveni epuizat.Managerul de multinationala este ca o linie de imbuteliere. O datape an trebuie sa intre in revizie, altfel risti crize. Asa sunt sioamenii, au nevoie de o pauza. Nu trebuie sa strecori vacantele sihobby-urile pe langa timpul petrecut la birou", declara MihaiGhyka, cel care conduce pentru a doua oara cel de-al treilea marebusiness din industria locala a berii, InBev Romania.

Ghyka, absolvent al École de Hautes Études Commerciale dinCanada, unde a trait timp de sapte ani, a fost director demarketing al InBev Romania aproape sase ani, din cei 12 petrecutiin cadrul acestei companii. In ianuarie 2006, la 34 de ani, adevenit pentru prima data director general, atunci cand Mihai Albu,fostul executiv al producatorului de bere, a fost promovat pe opozitie de management in cadrul grupului.

InInBev, Ghyka si-a legat numele de Bergenbier, unul dintre cele maiputernice branduri din piata berii, care asigura in prezentjumatate din vanzarile InBev pe piata locala, adica in jur de 100de milioane de euro. De aceea, decizia sa de a parasi compania inmartie 2008, la doar doi ani dupa ce a devenit director general asurprins intreg mediul de business.

"Am iesit din ritmul de multinationala cu dorinta de a facealtceva. In 2008, primeam cate o oferta pe saptamana, intre apriliesi vara, pana cand oamenii au inteles ca doream sa iau pauza sivroiam, la acel moment, sa ies din acest sistem de mul­tinationala.Am avut discutii cu oameni care imi spuneau "ia-ti pauza si cand tesimti cu bateriile incarcate da-ne un semn", dar atunci cand amavut bateriile incarcate, nu le-au mai avut ei, pentru ca venisecriza", povesteste el.

Cu toate acestea, el sustine ca cea mai tentanta oferta pe carea primit-o, din momentul in care a parasit InBev si pana inprezent, a fost cea pe care a acceptat-o. "Cei de la StarBev m-ausunat, cand eu aveam deja planuri foarte clare de a pleca inconcediu. Un prim contact a avut loc pe 15 decembrie, am vorbit, amplecat in concediu si m-am intors cu forte noi la inceputul acestuian", spune Ghyka.

Desi nu mai face parte din companie de aproape doi ani, amprentalui Mihai Ghyka inca se vede in cadrul sediului InBev Romania,deoarece la intrare te intampina scaunele galbene asemanatoarecelor de pe stadioanele de fotbal, iar sedintele au loc tot in"butoaiele de bere" care au fost realizate in timpul mandatuluisau. Cu toate acestea, afisele cu echipa nationala de fotbal aufost inlocuite de noua imagine a brandului Bergenbier, sigla InBevsau cu poze ale fostului manager general al companiei, Eduardo Luz,impreuna cu noua echipa de management.

Atunci cand vine vorba de poze, Ghyka nu vrea sa se aseze insalanga sigla InBev, adaugand ca in acest moment compania este inplin proces de schimbare a denumirii si orice legatura cu InBev vadisparea in cateva luni. "Am venit la StarBev, nu la InBev. Este oalta companie, un nou inceput si un alt fel de a vedea businessul",isi incepe calm Ghyka explicatia, adaugand ca s-a intors pentru casi-a dorit o pauza de un an sau doi, nu un abandon.

Filiala locala a producatorului de bere belgian InBev a fostvanduta catre fondul de private equity CVC Capital Partners inultimul trimestru al anului trecut impreuna cu operatiunile dinalte opt tari din centrul si estul Europei, dupa ce InBev aachizitionat producatorul american Anheuser-Busch. Dupa ce a platit52 de miliarde de dolari pentru a deveni cel mai mare producator debere din lume, InBev a inceput sa vanda din active pentru arecupera o parte din datorii. Doar din vanzarea businessului dinEuropa Centrala si de Est a obtinut aproximativ 2,23 miliarde dedolari (1,5 mld. euro), la care se adauga drepturi suplimentare lao plata ulterioara estimata la 800 milioane de dolari, in functiede gradul de recuperare a investitiei initiale a CVC.

In momentul in care tranzactia a fost finalizata, reprezentantiiCVC au declarat ca vor schimba denumirea grupului de companiiachizitionat din InBev in StarBev, obiectivul fondului fiind de atransforma acest grup in cel mai mare producator regional.

"Nu pot sa spun ca nu ma asteptam sa mi se ofere pozitia,deoarece atunci cand se schimba actionarul exista posibilitatea caoamenii care au construit echipe in trecut in cadrul companiei safie rechemati, dar nici nu era un dat. StarBev a considerat ca estenevoie de cineva care sa cunoasca businessul".

Principalul beneficiu pe care Ghyka sustine ca l-a obtinut inurma pauzei de aproape doi ani a fost faptul ca a putut sa vadabusinessul din afara.

"Am privit afacerea prin ochii consumatorului si se vede altfel.Odata ce te detasezi de planurile si de initiativele pe care le-aiavut, atunci vezi punctele bune si mai putin bune ale businessului.Ai o privire obiectiva", spune directorul general al companiei cuafaceri de peste 170 mil. euro in 2008.

De aceea, prioritatea lui Mihai Ghyka in acest moment este de aintelege ce a stat la baza schimbarilor care au avut loc incompanie din momentul plecarii sale si abia dupa aceea se va gandila noi strategii. In ceea ce priveste echipa de management, elsustine ca acum este un mix intre oameni pe care ii cunoaste foartebine, deoarece existau in companie inainte de plecarea sa, sioameni noi recrutati din afara companiei pe pozitii vacante.

"Acolo unde se va ivi oportunitatea ma voi gandi la oameniivechi. Nu doresc sub nicio forma sa refac echipa veche, dar dacasunt oportunitati si ei isi vor dori sa mi se alature, este posibilsa revina o parte din managerii vechi", explica el.

Mihai Ghyka considera ca piata bunurilor de larg consum a fostultima care a intrat in criza, dar va fi si ultima care isi vareveni.

"Fara a fi specialist si uitandu-ma la experienta altor tari siin cazul altor crize, cred ca productia industriala trebuie sa isireia cresterea si la sase luni dupa aceea isi va reveni siconsumul. 10% somaj este o cifra mare pentru Romania, insa nutrebuie sa uitam ca in alte tari, precum Croatia, somajul a ajunsla 14% si este probabil sa continue sa creasca. Abia cand oameniiisi vor recapata increderea in faptul ca au un job stabil, consumulisi va relua cresterea. De aceea, probabil ca FMCG va fi unul dinultimele segmente care va fi pus in miscare"

Cred ca nici eu nu as fi reinnoit contractul dintreBergenbier si nationala de fotbal

Mihai Ghyka spune ca are planuri pentru dezvoltarea companiei,insa indiferent de schim­barile care vor urma, Bergenbier -brandulcare realizeaza jumatate din vanzari - va ramane motorul afaceriilocale a grupului StarBev.

"Pentru strategia viitoare, in cazul brandului Bergenbier, ceeace imi doresc este sa inteleg in primul rand ce a stat la bazaacestor schimbari realizate pentru brand."

Intrebat daca este de acord cu schimbarile prin care a trecut inultimii doi ani Bergenbier, un rebranding prin care a fost schimbataproape in totalitate - de la ambalaj si culoarea acestuia pana lamesajul transmis - , el sustine ca in pauza pe care a avut-o panala inceputul lui 2010 a putut privi brandurile InBev cu detasareaunui consumator, dar si din perspectiva unui om de marketing, si arealizat ca exista o diferenta intre cele doua viziuni.

Directorul general sustine insa ca ar fi actionat la fel cafostul executiv al companiei, Eduardo Luz, in ceea ce privestecontractul de sponsorizare a echipei nationale de fotbal, care nu amai fost reinnoit la finalul lui 2008.

"In contractul cu nationala se tinea cont de un cost si de unbeneficiu, un capital de imagine. Nu cred ca as fi semnat nici eucontractul cu nationala la finalul lui 2008 in conditiile date laacel moment", spune ferm Ghyka.

Bergenbier a fost timp de aproape zece ani sponsorul prin­cipalal echipei nationale, co­laborare care a ajutat la ascensiuneabrandului in topul celor mai vandute beri locale. Cu toate ca Ghykaa fost implicat direct in crearea si dezvoltarea branduluiBergenbier pe plan local, el nu este sigur ca ar putea crea un "aldoilea" Bergenbier.

"Niciodata sa nu spui niciodata. Situatia de astazi este apartesi timpul nu se mai intoarce inapoi. Insa, asa cum proiecte debrand ca Bergenbier, Stella Artois, Beck's, Noroc au avut succes lavremea respectiva, in conditiile de astazi alte branduri pot avearealizari. Numai circumstantele sunt altele."

Mihai Ghyka

  • 38 de ani
  • Absolvent al École de Hautes Études Commerciale din Canada
  • A revenit in tara la varsta de 25 de ani, dupa sapte anipetrecuti in Canada, si s-a angajat la Interbrew, actualaInBev
  • A fost director de marketing al InBev aproape sase ani
  • A fost director general al InBev Romania intre ianuarie 2006 simartie 2008
  • In martie 2008 paraseste compania si intra intr-o perioadasabatica
  • La finalul lui 2008 devine consultant in cadrul companiei TheNetwork
  • In 2009 beneficiaza de o bursa de studii in SUA destinataexecutivilor de top, Eisenhower Fellowships
  • 1 ianuarie 2010 revine la conducerea InBev Romania, dupa ceproducatorul de bere este achizitionat de fondul de private equityCVC Capital Partners

Dupa o saptamana in Egipt, Romania mi se pareaGermania

Situatia economica

"Am cazut in pacatul de a crede ca acea crestere economica varezista pentru urmatorii 50 de ani, iar acum investitorii secomporta ca si cum 50 de ani de acum inainte va fi scadereeconomica. Sunt insa cicluri economice. Nu regasesc nicaieridiscursuri de pregatire pentru cresterea din 2011, pe care le-amregasit in America. Americanii cred ca pot schimba lumea, iarpentru ei lumea se confunda cu America."

Romania rurala

"Exista mai multe Romanii. Pentru ca sunt destul de legat demediul rural, vad ca Romania rurala asteapta ca lucrurile sa seintample - sa ne faca drumuri, sa ne faca parcuri, "sa ne" -, intimp ce in motoarele economice, mediul urban, simt un anumitnegativism in ceea ce priveste posibilitatea ca datele economice sase indrepte. Dupa ce am fost in Egipt o saptamana, cand m-am intorsin Romania m-am simtit ca in Germania. Depinde cu ce compari si ceasteptari ai."

Teama romanilor de consum

"Simt o lipsa de speranta, nu o frica. A fost o perioada in care(n.red.- in Romania) se vedea totul negru. Acum e momentul saprivim cu incredere spre viitor. Alegerile s-au terminat, avemstabilitate politica, cel putin pe urmatorii trei ani, ceea ce necreeaza un mediu in care stim sa operam. Ministrul de finante esteexperimentat si nu intentioneaza sa schimbe sistemul fiscal, iaracestea sunt semnale bune."

Iesirea din criza

"Europa de Vest da semne ca va iesi din criza si e nefiresc sacred ca Romania nu va iesi. Romania este un vagon mic al unui trenmare, Europa. Ar fi fost bine daca am fi putut starni si in Romaniaentuziasmul pe care l-a starnit Obama in SUA."

Presa

"Presa are o datorie in a da semnale pozitive. Eu as fi balansatcele 20 de oportunitati date de ZF cu cateva zile in urma cu doar10 sau 5 riscuri."

Curs si creditare

"Cursul leu-euro este unul stabil si nu cred ca vom mai traiceea ce am trait acum 15 ani, iar in ceea ce privestelichiditatile, guvernul face eforturi substantiale pentru a deblocasistemul. Toate se vor rezolva odata cu revenirea consumului. Odatace capeti increderea ca banii pe care ii investesti vor face pui,atunci incepe revenirea. De aceea, atatea tari sprijina reluareacreditarii."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO