Companii

Masinile franceze s-au invatat cu soselele romanesti

15.06.2001, 00:00 31



Romania a fost dintotdeauna o tara francofona, dar ponderea destul de mare a automobilelor franceze in totalul pietei auto romanesti se explica nu atat prin afiliatii de limbaj, cat prin preturile mai mici.

Fata de masinile germane, se exemplu, care au fost lasate in urma ca vanzari, cele franceze sunt percepute ca masini mai "populare": si ele si intretinerea lor costa mai putin.

Potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), in primele 5 luni ale acestui an, automobilele franceze (autoturismele si automobilele comerciale usoare) au reprezentat 35 % din totalul importurilor de automobile noi, fata de 5% in 1996.

Renault este liderul importurilor de automobile pe piata romaneasca cu aproape un sfert din total, Peugeot detine peste 6% din importuri, iar Citroen are o cota de piata de aproape 3%.

Dar care sunt insa explicatiile unei astfel de evolutii in numai cinci ani?

Principalul argument invocat de analisti, precum si de reprezentantii importatorilor de masini franceze, este pretul, sau mai exact raportul pret calitate, care este foarte avantajos in cazul masinilor franceze.

"Pretul automobilelor franceze este unul foarte bun, si este dublat de nivelul redus al costurilor de mentenanta (intretinere-n.red), ceea ce face ca, pe termen lung, raportul pret-calitate oferit de automobilele franceze sa fie de departe cel mai bun, chiar decat in cazul automobilelor germane" a declarat Mihai Tanase, director comercial la ATS, importator oficial Citroen in Romania.

Un alt motiv pentru succesul automobilelor de productie franceza pe piata romaneasca a fost considerat adaptabilitatea acestora.

"Masinile franceze sunt adaptate perfect la cerintele pietei romanesti, in principal habitaclu (interior-n.red.) si portbagaj mare, dublate de aer conditionat ca dotare standard" explica Dan Vardie, secretar general al APIA.

Renault beneficiaza in plus, potrivit lui Vardie, de "un capital de simpatie care a venit odata cu implicarea producatorului francez la Automobile Dacia Pitesti, fenomen similar cu cel produs la venirea Daewoo la Craiova".

A treia marca ca pondere, Citroen, a urcat in clasament pe baza importurilor a 500 de utilitare Citroen Berlingo, in 1998, efectuate de catre Romtelecom, adica un numar egal de masini marca Citroen cu cat se vandusera pana atunci in Romania si mai mult decat s-au importat in 2000.

La momentul actual, producatorii francezi de automobile se bucura in intreaga Europa de un real suces, datorita modelelor performante.

Spre exemplu, Peugeot 206 a fost in luna martie a anului acesta cea mai vanduta masina din Europa, fiind, potrivit majoritatii analistilor, un succes al design-ului.

Modelul 307, lansat recent de importatorul oficial al Peugeot in Romania, Eurial Invest, mizeaza tocmai pe aceste calitati.

Zilele trecute, odata cu lansarea oficiala a Peugeot 307, Pierre Poidevin, presedintele importatorului unic Peugeot in Romania, Eurial Invest, declara ca politica Peugeot este de a nu se implica total in activitati de productie in Romania, preferand colaborarile si asocierile, insa a apreciat ca excelent posibilul interes al producatorului francez in uzina Daewoo de la Craiova.

"Modelele Peugeot sunt competitive si anticipez ca in aproximativ doi ani, cu un marketing adecvat la necesitatile pietei romanesti, Peugeot 206 si 307 vor putea concura liderul pietei auto romanesti de import, Renault" a mai precizat Vardie.

Un alt exemplu al performantei franceze in materie de design este modelul Xsara de la Citroen, atat in varianta Picasso cat si Berlina, producatorul francez fiind recunoscut pentru inovatia de care a dat dovada de-a lungul timpului. Saptamana viitoare va fi lansat oficial in Romania si modelul de lux al Citroen, C5, despre care oficialii spun ca va reprezenta o surpriza pentru piata romaneasca auto.

Din gama Renault, modelele Megane si Clio Symbol sunt cele mai bine vandute modele pe piata romaneasca anul trecut si in primele cinci luni ale acestui an.

Ele reprezinta, potrivit secretarului general al APIA, "poate cele mai bune exemple de produse targetate pentru piata romaneasca, care se suprapun bine peste cerintele pietei romanesti".

"Succesul Renault a fost dublat insa si de o politica de marketing coerenta, Romania devenind tara din centrul si estul Europei cu cea mai mare crestere a vanzarilor de automobile Renault", explica Radu Hetco, director de comunicare la Renault.

Importanta pietei romanesti pentru Renault pare in continua crestere. Astfel, de la inceputul lunii viitoare, Renault se va ocupa singura de vanzarile sale in Romania, preluand activitatea de import si distributie de la IPSO - filiala din Romania a grupului francez Bergerat Monnoyeur International - care asigura importul automobilelor Renault pe teritoriul Romaniei din luna iunie a anului 1996.

Obiectivele viitoare ale producatorilor francezi in Romania sunt foarte ambitioase. Astfel, daca Renault estimeaza pentru acest an un volum al vanzarilor de peste 6.000 de automobile, cu o cota de piata estimata la un sfert din totalul importurilor, Citroen intentioneaza obtinerea unei cote de 1% din totalul pietei auto romanesti (incluzand aici atat importurile, cat si vanzarile de automobile produse in tara), iar Peugeot estimeaza, prin directorul comercial al societatii, Gheorghe Utii, comercializarea a peste 2.000 de autovehicule, cu 50% mai mult decat anul trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO