Companii

Marile companii de bere nu mai pot ignora productia la pet

20.07.2005, 19:16 32

Boomul inregistrat de European Drinks anul trecut pe segmentul de bere la PET si continuat in primele luni ale acestui an se resimte puternic in piata berii, avand un efect puternic si asupra celorlalti jucatori din piata care mizeaza, din ce in ce mai mult, pe volume in aceasta categorie. In plus, vara ploioasa nu le da voie acestora sa beneficieze din plin de terase, acolo unde berea la sticla de 0,5 litri detine suprematia.

United Romanian Breweries Berereprod (URBB), imbuteliatorul Tuborg si Carlsberg, prin intermediul unei divizii Carlrsom Beverage este ultimul din cei patru mari jucatori care si-au facut aparitia pe segmentul de bere la PET. Compania a lansat in lupta marca Skol, ce apartine liderului producatorului brazilian Ambev (care a fuzionat anul trecut cu Interbrew Belgia dand nastere liderului mondial al pietei Inbev), dar ale carui drepturi pentru Europa sunt detinute de danezii de la Carlsberg, ce detin un pachet de 16% din URBB.

Oficialii URBB au afirmat, in nenumarate randuri, ca nu sunt interesati in nici un fel de segmentul de bere la PET, insa in final, presati de cresterea spectaculoasa a categoriei, nu au mai rezistat in afara acesteia.

Conform unui studiu al companiei de cercetare a pietei IRI MEMRB, vanzarile de bere la PET au crescut anul trecut in volum pana la peste 26% fata de doar 16% in anul anterior. Conform unui studiu al companiei de cercetare a pietei AC Nielsen, in top 15 al marcilor de bere de pe piata romaneasca se afla nu mai putin de 10 marci care sunt vandute si la PET.

Numarul opt de pe piata berii, Martens Galati, filiala numarului patru de pe piata belgiana a berii Martens Breweries, a decis sa investeasca mai puternic in segmentul berilor la PET unde are patru marci: Faleza, Kantzel, Soveja pentru lantul XXL si Steiner, vandut in lantul de retail Minimax Mega Discount.

"Dezvoltarea segmentului de bere la PET este un pas foarte gresit. De aceea am decis sa intram atat de tarziu pe acest segment. Nu am crezut ca romanul poate cadea intr-o asemenea capcana. Dar, daca consumatorul doreste sa bea astfel de bere este treaba lui", spune Vasile Joanta, directorul general al Martens Galati.

El spune ca PET-uile existente acum pe piata nu permit o garantie mai mare de trei luni (fata de 12 luni cat ofera berea la sticla) si ofera o protectie slaba pentru bere. "Astfel de PET-uri se folosesc doar in Romania, Bulgaria si dincolo de granita noastra de est. In Vest se folosesc PET-uri care ofera o garantie de minim sase luni, dar investitiile intr-o asemenea linie de imbuteliere sunt foarte mari, de ordinul milioanelor de euro", spune Joanta.

"Cu mici exceptii, PET-urile folosite pe piata romaneasca permit dupa o perioada de timp bioxidului de carbon sa iasa din sticla lasand loc oxigenului sa intre. Dar totul tine de consumatori, care imbratiseaza argumentul comoditatii", sustine Joanta.

Primul jucator care a lansat berea la PET pe piata romaneasca a fost Bere Mures, insa explozia segmentului se leaga induscutabil de European Drinks, care a reusit intr-o perioada scurta de timp sa-si adjudece cote importante de piata chiar in dauna marilor jucatori. Rand pe rand, impresionati de volumele facute de European Drinks cu Burger, marii jucatori s-au lansat si ei in acest segment: SAB Miller cu Ciucas, Interbrew cu Bergenbier si Noroc, iar liderul pietei, Brau Union, a ajuns sa-si aloce aproape jumatate din marcile din portofoliu si pe segmentul de PET. Micii jucatori nu s-au lasat mai prejos in acest context de piata, mizand foarte mult, la randul lor, pe volumele la PET.

Piata berii a atins anul trecut 600 de milioane de euro si 14 milioane de hectolitri, in crestere usoara fata de anul precedent: 550 de milioane de euro si 12,8 milioane de hectolitri. Pentru acest an, estimarile merg catre o crestere usoara de aproximativ 4 procente. Liderul pietei a continuat sa fie Brau Union detinut de olandezii de la Heineken, urmati de Interbrew Romania, filiala liderului mondial Inbev din Belgia, sud-africanii de la SAB Miller si URBB. Pe locurile urmatoare se afla European Drinks, ai caror oficiali sustin ca au urcat anul acesta in top 3, si Bere Mures, o afacere dezvoltata de un grup de oameni de afaceri autotohtoni. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO