Companii

Marii retaileri au bifat ultimul judet de pe harta

Marii retaileri au bifat ultimul judet de pe harta

Click pentru imaginea marita

08.02.2007, 18:57 174

Expansiunea comertului modern a inregistrat cel mai accelerat ritm in ultimul an si va continua in 2007 cu aceeasi viteza. Astfel, retelele internationale de retail au deschis 80 de unitati in ultimele zece luni si au majorat numarul de magazine cu peste 40% in ultimul an, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetari de piata MEMRB Retail Tracking Services Romania. Retailerii internationali la 263 de magazine in prezent.
La sfarsitul lunii ianuarie, comertul modern a ajuns, prin Kaufland, in ultimul judet ramas neacoperit, Neamt. Aceasta expansiune foarte rapida va schimba profund modul de consum al romanilor. Acum, 17% din consum se face prin hiper/super/mega marketuri sau magazine cash&carry, iar in cinci ani expertii spun ca 50% din cumparaturi se vor face in acest tip de retele.
Pe masura ce orasele mari se aglomereaza cu magazine cu format modern, retailerii internationali se indreapta spre orase chiar si cu mai putin de 20.000 de locuitori si spun ca veniturile inca mici ale populatiei nu-i impiedica sa accelereze ritmul de extindere.
Segmentul discounterilor, cel mai dinamic din comertul romanesc, isi va dubla numarul de unitati in acest an, ajungand la aproximativ 200 de supermarketuri si hipermarketuri. Formele moderne de comert vor totaliza aproximativ 450 de unitati, ajungand la o pondere de peste 40% din vanzarile de bunuri de larg consum la sfarsitul anului, potrivit unui studiu MEMRB.
Judetul Neamt, ultimul pe lista judetelor din punctul de vedere al salariului mediu (potrivit statisticilor INS), a fost si ultimul ramas neacoperit de companiile internationale din retail. Kaufland a investit 7 mil. euro pentru a deschide prima si singura forma de comert modern din judetul Neamt, pe 25 ianuarie.
"La deschiderea magazinului din Piatra Neamt am vazut ce cumpara si cum cumpara localnicii. Statisticile oficiale cu veniturile medii din aceasta zona nu se confirma", a afirmat Gunter Grieb, directorul general al retelei Kaufland Romania. Judetele din nordul Moldovei, precum Botosani, Vaslui sau Suceava, sunt mentionate in statisticile oficiale ca zone cu salarii medii cu pana la 26% mai mici decat media pe tara (238 euro, potrivit datelor INS la 11 luni 2006), insa veniturile totale ale locuitorilor, care cuprind si veniturile realizate in strainatate, sunt mai interesante pentru retailerii straini.
"Numarul de locuitori si inexistenta unor competitori au contat mai mult decat statisticile despre veniturile medii, in alegerea orasului Piatra Neamt ca locatie pentru o deschidere", a mai spus Gunter Grieb. "Toata tara este interesanta, din punctul nostru de vedere", a adaugat el.
Botosani si Neamt erau, in luna iunie a anului trecut, singurele doua judete nebifate pe lista vreunui retailer international, potrivit studiului MEMRB. "Extinderea in teritoriu a lanturilor comerciale importante va atrage cu siguranta o crestere a consumului general, in special prin preturile practicate. Hipermarketul (in format standard - n.r. red.) reprezinta singurul format de magazin care lipseste acum din Moldova, dar sunt convins ca si aceasta problema va fi rezolvata in curand", a declarat Marius Caluian, directorul general al companiei MEMRB.
Carrefour a anuntat deschiderea in acest an a unui hipermarket la Iasi, in al doilea semestru din 2007. Plus Discount a fost prima companie internationala care a decis sa intre pe piata din Botosani, in luna iulie a anului trecut, cu toate ca, statistic, salariul mediu net al locuitorilor din judet era de 193 de euro, cu aproximativ 19% mai mic decat media pe tara (date INS la 11 luni 2006), fiind situat - din acest punct de vedere - pe locul 32 din 42 de judete.
"In privinta planurilor noastre de expansiune in zona de nord a Moldovei si in Romania, in general, un rol hotarator in alegerea unei locatii revine populatiei orasului respectiv (si zonele limitrofe) ca numar de locuitori, si nu studiilor privind venitul mediu pe cap de locuitor", a spus Ioana Marginean, directorul de marketing al retelei Plus Discount. Plus va deschide magazine in toate orasele cu peste 20.000 de locuitori, pana in 2010, potrivit planurilor anuntate de companie.
"In Botosani s-ar putea chiar sa mai deschidem un al doilea magazin, conform planurilor noastre de expansiune, potrivit carora dorim sa deschidem in fiecare oras cu peste 100.000 locuitori cel putin doua magazine Plus", a adaugat Ioana Marginean.
Magazinele de tip discounter tintesc consumatorii cu venituri medii si mici si au, in general, o suprafata de vanzare de aproximativ 1.000 de metri patrati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO