Companii

Mai bine de jumătate din vânzările din comerţul alimentar stă în mâinile a 5% din magazine

Mai bine de jumătate din vânzările din comerţul...

Autor: Cristina Roşca

22.01.2016, 00:07 1903

Circa 3.700 de magazine, respectiv 5,5% din totalul unităţilor din comerţul lo­cal cu dominantă alimentară, contro­lea­ză mai bine de ju­mă­tate din vân­zările de pro­fil, arată cal­culele ZF pe ba­za da­te­lor oferite de compa­nia de cer­cetare de piaţă Euromonitor.

Aceste magazine sunt con­siderate comerţ mo­dern, în timp ce restul sunt încadrate în co­mer­ţul tra­di­ţional, o piaţă care însă pier­de teren an de an. Tot comerţul ali­men­tar este estimat la 16 mld. euro.

Comerţul modern con­trolează mai puţin de un sfert din numărul total de ma­gazine alimentare din Europa Centrală şi de Est, însă ca business el contribuie la total cu aproa­pe 75%, potrivit calculelor ZF pe baza da­telor oferite de compania de cerce­ta­re de piaţă Euromonitor. În România cifrele sunt chiar mai dramatice.

Cifrele arată că an de an creşte atât numărul de hipermarketuri, super­mar­keturi şi magazine de tip discount, cât şi businessul generat de acestea. La po­lul opus, magazinele tradiţionale trag obloanele, sufo­cate de e­xpansiunea rapidă a ju­cătorilor din co­mer­ţul modern, de schim­ba­rea compor­tamen­tu­lui de consum şi de difi­cul­tatea antrepre­no­ri­lor de a se adapta la si­tua­ţia din piaţă. Situa­ţia este similară pe mai multe pieţe din regiune în contextul în care pâ­nă acum circa două decenii comerţul modern nu exista.

„Antreprenorii români preferă să îşi cumpere jeep-uri, să îşi pună fundaţia la casă şi să plece în vacanţe all inclusive în Antalya cu profitul obţinut mai degrabă decât să îl reinvestească în business“, spune Feliciu Paraschiv, pro­prietarul lanţului de magazine Paco, cu afaceri de peste 11 mil. euro. El este unul dintre puţinii antreprenori români încadraţi la co­merţ modern.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO