Companii

Magazinele de discount, zborurile low-cost si restaurantele fast-food s-ar putea numara printre invingatorii crizei economice

Magazinele de discount, zborurile low-cost si restaurantele fast-food s-ar putea numara printre invingatorii crizei economice
12.03.2009, 16:32 25

Criza economica ii determina pe romani sa se orienteze catre servicii mai ieftine, afacerile axate pe preturi scazute mizand pe aceasta schimbare de comportament pentru cresterea businessului. Magazinele de discount, restaurantele fast-food sau piata aeriana low-cost sunt doar cateva dintre domeniile care nu s-au speriat de criza si nu si-au inghetat pana in prezent planul de investitii.

Astfel, magazinele alimentare cu discount, care s-au extins puternic pe piata in ultimii ani, mizeaza in 2009 pe accelerarea cresterii cotei detinute in retailul modern, adusa de schimbarile din comportamentul de consum. In anul 2007, discounterii au realizat afaceri de 600 mil. euro pe piata locala, ceea ce a reprezentat circa 15% din vanzarile totale din comertul alimentar modern, estimate la 4-4,5 mld. euro.
"In conditiile actuale din economie, cred ca oamenii se vor orienta catre cumparaturi inteligente: vor alege produse substituente mai ieftine si vor prefera magazinele de proximitate, la care se pot deplasa fara masina, pentru a economisi banii de benzina", a declarat Caius Crisan, directorul general al retelei de magazine cu discount Profi, care mizeaza inclusiv pe rata de crestere a somajului pentru a gasi angajati in orasele mai mici din tara.
Si declinul pietei imobiliare este vazut ca o oportunitate de catre retailerii alimentari cu discount, care in ultimii 2-3 ani au cautat activ terenuri pentru deschideri de magazine.
Reprezentanti ai retelelor de profil au declarat recent ca le este mai usor sa negocieze cu proprietarii de terenuri, in conditiile actuale cand numarul tranzactiilor in real estate s-a diminuat semnificativ. 
In afara de Profi si alti jucatori de pe piata magazinelor alimentare de discount precum Penny Market, Puls sau MiniMax au anuntat continuarea extinderii in acest an la un nivel cel putin egal cu cel din 2008. Aceasta perioada va fi propice si pentru companiile aeriene low-cost, care spera sa atraga clienti de la companiile traditionale.
"Sunt doua directii importante: nivelul cererii si modelul de business. In ceea ce priveste cererea, oamenii calatoresc in continuare, dar sunt dispusi sa plateasca mai putin. Astfel, observam o migrare a pasagerilor de la companiile traditionale la transportatorii low-cost. Din punctul de vedere al modelului de business, consideram ca vor reusi sa traverseze cu bine perioada de criza numai acele companii care isi mentin costurile la cote foarte joase", a spus Natasa Kazmer, head of corporate communications and public affairs al Wizz Air, care a precizat ca in contextul actual companiile puternice vor fi separate de cele slabe.
Wizz Air este, dupa rezultatele de anul trecut, al doilea operator low-cost de pe piata locala, cu 900.000 de pasageri transportati pe rutele in si dinspre Romania. Pe de alta parte, reprezentantii liderului low-cost de pe piata locala, compania cu capital autohton Blue Air, considera ca in cazul unei caderi a pietei aeriene companiile low-cost vor fi la fel de afectate ca si cele traditionale.
Reprezentantii Blue Air cred ca in Romania nu exista o cultura a transportului aerian, iar companiile low-cost isi atrag pasagerii in special dintre cei care calatoresc cu autocarul si nu dintre clientii companiilor traditionale.
Datele de trafic pe noiembrie si decembrie ale anului trecut, primele luni in care s-au facut resimtite efectele crizei, arata insa ca in timp ce traficul traditional a scazut cu circa 10%, companiile low-cost si-au continuat cresterea, resimtind efectele negative doar pe zborurile charter. Atat Blue Air, cat si Wizz Air au anuntat rute noi pentru acest an care sa sutina avansul din acest an.
Preturile scazute vor cuceri mai multi clienti si in ceea ce priveste restaurantele, dupa cum considera Dragos Petrescu, care controleaza lantul de restaurante City Grill si care a hotarat de curand sa se lanseze pe segmentul fast food, cu brandul Bun de Tot. Astfel, Petrescu a pus in stand-by proiectele adresate segmentelor de sus ale pietei, pentru a face loc unui alt brand pe piata, orientat catre segmentele mediu si de jos. In paralel, jucatorii prezenti deja pe piata de fast-food continua sa se extinda, McDonlad's intentionand sa adauge in acest an cel putin inca patru restaurante la cele 58 deja existente, in timp ce Burger King si-a accelerat planul de extindere vizand opt restaurante pana in martie, fata de planul initial de cinci unitati.
"Oamenii renunta intr-adevar sa manance la restaurantele de lux si se indreapta spre fast-food, dar asta nu inseamna neaparat o crestere foarte mare a veniturilor noastre. Noi servim 300.000 de oameni zilnic in Romania, iar daca ar veni alti 1.000 care pana acum mancau la restaurante scumpe, asta nu inseamna nimic pentru noi, pentru ca targetul nostru ramane in continuare clientul mediu", a spus Marian Alecu, director general McDonald's Romania.
Si in sectorul hotelier ar putea sa castige in perioada urmatoare segmentul de doua sau trei stele, potrivit consultantilor din industrie.
Desi pana in prezent nu s-a observat o extindere mai agresiva pe acest segment, reprezentantii lantului Wyndham pe piata locala au afirmat ca se asteapta sa semneze in perioada urmatoare mai multe contracte pentru Days Inn, de trei stele, sau Ramada Encore, de trei stele plus. Wyhndam este prezent pe piata locala cu brandurile Howard Johnson de cinci stele si Ramada de patru stele.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO