Companii

Magazine deschise unul lângă altul în cele mai populate zone pentru a canibaliza concurenţa

Magazine deschise unul lângă altul în cele mai populate zone pentru a canibaliza concurenţa

Autor: Cristina Roşca

13.11.2011, 08:59 3351

Pe mai puţin de un kilometru de pe şoseaua Ştefan cel Mare din Capitală sunt înşirate patru magazine Mega Image. Nici pe aceeaşi stradă şi nici în imediata apropiere nu există măcar un magazin al competitorilor de la Profi sau Carrefour. De ce au deschis belgienii de la Mega Image magazine unul lângă altul în Bucureşti?

"Există două posibile răspunsuri care să explice această strategie. Este fie vorba despre o abordare defensivă, prin care retailerul caută să elimine posibilii competitori din zonă, fie acesta se poziţionează cu un număr mare de magazine într-o anumită zonă pentru că aceasta este dens populată şi există potenţial la vânzări", crede Doru Lionăchescu, preşedintele casei de investiţii Capital Partners.

El mai spune că cel mai probabil belgienii au studiat cu atenţie strategia înainte de a o aplica. Mai mult, au în spate un grup puternic, cu experienţă precum Louis Delhaize, şi au de unde să se inspire.

Reprezentanţii Mega Image recunosc că expansiunea reţelei se realizează prin deschiderea de noi unităţi, în special în Bucureşti şi în zonele din apropiere.

"Unul dintre avantajele supermarketurilor Mega Image este proximitatea, faptul că încercăm întotdeauna să venim cât mai aproape de clienţi", spune Raluca Alexandrescu, marketing manager al Mega Image.

Expansiunea în Capitală şi împrejurimi poate fi explicată şi prin faptul că recent compania a deschis un depozit propriu în Popeşti Leordeni "care a permis îmbunătăţirea lanţului logistic şi o mai mare eficienţă în deservirea magazinelor".

Aceeaşi strategie începe să fie aplicată şi de Carrefour, pe segmentul supermarketurilor, dar şi de Profi.Astfel, Carrefour Market deţine un magazin pe bulevardul Iuliu Maniu din Militari la Piaţa Gorjului, şi potrivit informaţiilor din piaţă urmează să mai deschidă o unitate la Lujerului, la doar un kilometru distanţă.

La rândul său, lanţul de supermarketuri de proximitate Profi a deschis tot mai multe magazine în Capitală, săptămâna trecută fiind inaugurată a 19-a unitate.Dintre acestea, şase se găsesc în sectorul şase, respectiv unul dintre zonele-dormitor ale Bucureştiului, cu cea mai mare populaţie.Deşi au început la rândul lor să mizeze pe Capitală, cele două lanţuri mai au până să prindă din urmă ca număr de magazine Mega Image.

Ocuparea Bucureştiului

Mega Image a mizat în acest an puternic pe expansiune deschizând 29 de magazine, până la un total de 100. Cele mai multe, respectiv 75, sunt în Capitală, celelalte fiind în principal în apropierea Bucureştiului şi în judeţele din partea de sud a ţării.

Belgienii sunt de departe cei mai extinşi jucători din Capitală, reuşind să acopere cea mai mare parte a Bucureştiului. La fel ca în cazul şoselei Ştefan cel Mare, unde Mega Image s-a poziţionat cu patru magazine pe o distanţă mai mică de un kilometru, şi în alte zone retailerul a aplicat aceeaşi strategie.

Spre exemplu, pornind de la Hala Traian spre Moşilor, pe o distanţă de circa jumătate de kilometru sunt două supermarketuri Mega Image.

La intersecţia Calea Moşilor cu strada Mihai Eminescu sunt alte două. Situaţia se repetă în zona Piaţa Sudului, unde pe o distanţă pe care o faci pe jos în zece minute sunt două astfel de magazine.

Strategii şi decizii

"O strategie de acest gen a unui lanţ de supermarketuri poate avea în spate mai multe explicaţii. Una dintre ele este faptul că în această perioadă se eliberează spaţii care erau anterior ocupate de alţi retaileri, spaţii care acum sunt disponibile spre închiriere în condiţii avantajoase. Este vorba despre oportunităţi", crede Szabolcs Nemes, principal în cadrul companiei de consultanţă strategică Roland Berger Strategy Consultants România.

Szabolcs Nemes mai spune că o altă explicaţie poate fi şi faptul că jucătorii de pe segmentul supermarketurilor se orientează către magazine cu suprafeţe mai mici, care se găsesc în apropierea zonelor locuite, în multe cazuri chiar la parterul blocului.

"Faptul că anumiţi retaileri se orientează spre formate mai mici şi că magazinul de proximitate câştigă teren se datorează atât contextului economic, cât şi faptului că în ultima perioadă s-a schimbat structural comportamentul de consum, românii preferând să cumpere mai puţine produse, mai des şi în apropierea casei."

În aceste condiţii, despre două magazine apropiate se poate spune că se suprapun doar parţial, crede Szabolcs Nemes. "Nu poate fi exclusă însă nici posibilitatea dorinţei de canibalizare a concurenţei. Un retailer poate încerca astfel să nu lase să intre în zonă un alt concurent."

Ce spun chioşcarii?

Deşi această strategie a reţelelor de supermarketuri a reuşit în multe situaţii să îi facă pe concurenţii direcţi să stea departe, chioşcurile rămân ferme pe poziţii. Astfel, mai mulţi proprietari de chioşcuri spun că deschiderea mai multor magazine de retail modern nu i-a afectat pentru că se adresează unui alt target.

"Pe noi nu ne-a deranjat deschiderea celor două magazine Mega Image pentru că noi nu avem acelaşi target. La ei merg oamenii să facă cumpărături, pe când la noi vin oamenii care sunt grăbiţi sau sunt în trecere şi vor să cumpere ceva repede, precum o sticlă de apă sau un pachet de gume", spune vânzătoarea unui chioşc din intersecţia Moşilor cu Eminescu.

O altă vânzătoare a unui chioşc din centrul Capitalei, situat exact lângă un supermarket Mega Image, spune: "Eu nu am simţit că ne sunt furaţi clienţii. Eu sunt vânzătoare aici doar de doi ani, însă dacă magazinul a rezistat 12 ani, eu cred că nu sunt probleme".

Singura problemă invocată de un chioşcar din zona centrală a Bucureştiului este faptul că un magazin Profi din apropiere este non-stop.

"Şi noi suntem non-stop şi pe segmentul de noapte simt că ne-au fost afectate vânzările. Ziua însă nici magazinele Mega Image şi nici unitatea Profi nu ne afectează."


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO