Companii

Kent si Pall Mall, motoare pentru profitul BAT Romania

29.07.2005, 19:09 153

Profitul obtinut de British American Tobacco (BAT) Romania a inregistrat un avans semnificativ in primele sase luni ale acestui an, evolutie pusa de companie pe seama structurii gamei de produse dar si a marjelor de profit aduse de principalele marci, Kent si Pall Mall.

Cele doua marci fac parte alaturi de Lucky Strike, Dunhill, Vogue si Viceroy (ultimele doua numai pentru divizia europeana) din motoarele BAT la nivel mondial. In cadrul acestei politici BAT Romania a relansat, recent, pe piata romaneasca marca Dunhill.

Conform unor studii ale companiei de cercetare a pietei AC Nielsen, BAT detinea in luna mai 2005 o cota de piata de 34%, egala cu cea a Philip Morris. Dintre cele doua marci care au contribuit la cresterea profitului BAT, Pall Mall se afla pe locul 4 iar Kent pe locul 7 in top 10 al marcilor de pe piata romaneasca, conform unui studiu al AC Nielsen din 2004. In acest top, BAT mai figureaza cu Viceroy care ocupa pozitia secunda dupa L&M a celor de la Philip Morris. Vanzarile BAT in 2003 au fost de 350 de milioane de dolari (292 de milioane de euro).

BAT precizeaza ca avansul vanzarilor pe pietele cu cele mai mari rate de crestere, cum ar fi Romania, Turcia, Pakistan, Iran si Bangladesh, au compensat declinul din Italia, Vietnam si Coreea de Sud. Vanzarile Kent la nivel global s-au majorat cu 16%, pietele cu cea mai importanta crestere fiind Rusia si Romania.

Profitul diviziei europene a BAT, excluzand costurile de restructurare si castigurile obtinute prin renuntarea la unele marci, a crescut cu 38 de milioane de lire sterline la 379 de milioane de lire sterline, pe baza rezultatelor in urcare din Romania, Rusia, Germania si Franta.

Piata autohtona a tigaretelor, a carei valoare este estimata anual la circa un miliard de euro, a suferit in ultimul timp o majorare a accizelor, masura care a dus in final la cresterea alarmanta a contrabandei.

Piata este dominata de Philip Morris si BAT, fiecare cu o cota de 34%, urmati de JTI cu o cota in apropierea pragului de 20%. Urmatoarele locuri in piata sunt detinute de SNTR cu circa 7% si Gallaher cu 2%. Acestora li se adauga o serie de jucatori de dimensiuni foarte mici, a caror activitate in general se inscrie in segmentele inferioare ale pietei si, in cea mai mare parte a cazurilor, in partea neagra a pietei.

Majorarea accizei i-a determinat pe cei de la JTI sa ia in calcul posibilitatea reducerii cu un prag mediu de 0,5 lei noi.

Mutarea a starnit nemultumirea celorlalti doi mari jucatori din piata si nedumerire in randul oficialilor Autoritatii Nationale de Administrare Fiscala care au preconizat o scadere a incasarilor bugetare de pe piata tigaretelor. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO