Companii

Investiţiile in 2012? Care domenii asigură şanse mai mari de câştig?

Investiţiile in 2012? Care domenii asigură şanse mai mari de câştig?

Autor: Ioana Mihai-Andrei

07.01.2012, 13:17 1417

"Există şanse mari ca fermierii români să producă suficient în următorii ani pentru a scădea dramatic ponderea importurilor în domeniul alimentar", spune Iustin Paraschiv, un antreprenor de 30 de ani care controlează un grup de firme a căror cifră de afaceri consolidată depăşeşte 150 de milioane de euro. Cel mai bun domeniu pentru investiţii este, în opinia lui, agricultura, iar activităţile grupului de firme pe care le are sunt o dovadă clară, acoperind, între altele, zootehnia, cultivarea terenurilor, producţia de furaje. Inversarea balanţei, dinspre importuri către consumul din producţia internă, este însă condiţionată de menţinerea ajutorului acordat în prezent, aşa-numitul "ajutor de bunăstare".

Deşi nu sunt implicaţi în domeniu, şi alţi manageri sau oameni de afaceri plasează agricultura pe una dintre primele poziţii cu potenţial maxim pentru investiţii. "Importăm foarte multă carne, deci o afacere în acest domeniu ar putea avea şanse de reuşită", declară George Mucibabici, preşedintele Deloitte România.

În plus, resursele de care dispune ţara noastră, alături de sprijinul oferit de Uniunea Europeană, reprezintă o garanţie a succesului proiectelor bine gândite şi implementate, completează Adrian Olteanu, CEO al Flanco. El mai indică un domeniu, despre care crede că nu poate evolua decât pozitiv în 2012 pentru investitori, respectiv IT&C. Argumentul ţine de faptul că nevoile de informatizare şi de comunicare sunt tot mai mari şi România dispune de resurse umane bine pregătite în acest domeniu, precum şi de o imagine pozitivă la nivel internaţional, mai spune Olteanu. La capitolul investiţiilor de anvergură, cu sume consistente, şi cu bătaie pe termen lung, Irina Ionescu, managing partner la The 3 BM Consulting, adaugă agriculturii şi sectoare precum cel medical, energie ("nu neapărat regenerabilă, cât eficientă"), IT, mobilă (pentru export) şi automotive.

Dincolo de convulsiile macro-economice, sunt domenii care atrag interes, crede şi Dragoş Dinu, managing partner al Link Resources, enumerând pe lângă agricultură şi IT, energie, retail on-line. "Întotdeauna domeniul care îţi este cel mai aproape şi pe care îl cunoşti cel mai bine, cel al sănătăţii în cazul meu, pare cel mai interesant", mai spune Dinu, care crede că vor începe consolidări şi concentrări de piaţă în fiecare segment. În sănătate, apropiata modificare de reglementare şi deschiderea pieţei către asigurătorii privaţi va crea destulă efervescenţă şi este posibil să vedem nume noi şi investiţii noi.

Ceva mai scurtă este lista de domenii ce pot atrage în 2012 cele mai mari investiţii, în opinia lui Gabriel Zbârcea, managing partner al Ţuca Zbârcea & Asociaţii: infrastructura rutieră, feroviară şi maritimă, energia şi agricultura.

În vremuri tulburi, este recomandată, în general, o politică de investiţii conservatoare care să vizeze protejarea capitalului şi menţinerea lichidităţii, consideră Vasile Iuga, country managing partner al PwC România. "Cine şi-a conservat lichiditatea poate să găsească ocazii de investiţie, însă nu trebuie să fie orbit de acestea", atenţionează Iuga. În opinia lui, pe termen lung, investiţiile în agricultură şi industria alimentară pot fi interesante.

De altfel, cele mai multe domenii nu şi-au ţinut nici până acum ascuns potenţialul. "Din ceea ce am văzut în activitatea noastră la sfârşit de 2011, sectorul medical, sectorul agricol şi sectorul IT, media, furnizarea serviciilor de internet atrag interes din partea investitorilor", spune Alina Radu, partener al NNDKP. Pe aceeaşi plajă de interes se mai înscriu, completează ea, proiectele ce implică resurse naturale şi cele din domeniul energetic.

De altfel, şi Valentin Tomşa, director general al SAP România, a remarcat în ultima perioadă o activitate intensă în agricultură şi sănătate, domenii pe care le consideră în continuare oportune pentru investiţii. Pe de altă parte, el nu se aşteaptă să vadă investiţii majore în unităţi de producţie, în condiţiile în care lipseşte infrastructura.

Lărgind puţin cercul ţintelor de investiţii, Dorin Catană, director general al Centrofarm, spune că mize ce se pot dovedi câştigătoare sunt proiectele imobiliare şi companiile multinaţionale producătoare de bunuri de consum. "Atât timp cât există consum, va exista şi ofertă, iar lucrurile pot reveni la normal", estimează Catană. Mai cu seamă în domeniul imobiliar, Mirela Raicu, managing partner la Esop, crede că perioada următoare va fi propice pentru achiziţii, în special de terenuri sau pentru realizarea de parteneriate. Sunt mulţi dezvoltatori cu probleme de lichiditate, dar care deţin portofolii de proiecte imobiliare interesante. "Importantă este doar identificarea celor cu o atitudine constructivă de business, ce pot fi parteneri de afaceri viabili în aceste momente", adaugă Raicu.

Pe lângă domeniile deja menţionate, Ciprian Moga, managing partner la iQuest Consulting, crede că mai sunt o serie de segmente de piaţă ce pot produce veritabili câştigători chiar în perioadă de criză. Companiile de outsourcing care au atins nivelul de maturitate vor avea oportunitatea de a (re)câştiga pieţele europene, exemplifică Moga. Tot el completează că şi comerţul cu amănuntul va avea asigurat "un nivel de croazieră" destul de confortabil, mai cu seamă că oportunităţile "pândesc" la tot pasul. Potenţial promit şi serviciile de IT specializate - în special în outsourcing, crede Moga. În opinia lui, vor fi la căutare serviciile de administrare baze de date, dezvoltarea de aplicaţii pentru telefonie mobilă şi tablete grafice, business intelligence, cloud computing sau outsourcing de funcţii de bază în IT, servicii de software-as-a-service.

Totuşi, în următorii ani nu sunt prea multe şanse de câştig peste medie la investiţii, indiferent de domeniu. "Perioada <tunurilor> a trecut şi până ce economia mondială nu se va curăţa de balastul enorm al finanţelor toxice realizate şi inventate, va fi o migrare oportunistă constantă între diversele posibilităţi de investiţie", spune Marian Popa, Central and Eastern Europe managing director al Endava.

O vorbă înţeleaptă spune să avem un portofoliu diversificat, parafrazează Anca Bidian, CEO al Kiwi Finance, care crede că acest lucru este şi mai important în perioade de incertitudine. Oportunitatea însă trebuie evaluată şi pe termene medii şi lungi, nu numai pe termen scurt. "Şi pentru ca investiţia să nu devină loterie, cred că este foarte important să nu riscăm ce nu suntem dispuşi să pierdem", conchide Anca Bidian.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO