Companii

Înmatriculările de maşini noi au depăşit la zece luni volumul din întreg anul 2013

Înmatriculările de maşini noi au depăşit la zece...

Autor: Bogdan Alecu

13.11.2014, 00:04 277

Înmatriculările de autoturisme au ajuns la aproape 7.400 de unităţi în luna octombrie, în creştere cu 31% faţă de perioada similară a anului trecut, aceasta fiind cea de-a doua cea mai mare creştere şi al doilea cel mai mai mare volum din semestrul al doilea, după rezultatele din iulie, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

În total, în primele zece luni ale acestui an înmatriculările de maşini noi au crescut cu peste 26%, la 58.903 de unităţi. Astfel, în perioada ianuarie-octombrie s-au înmatriculat mai multe maşini noi decât în întreg anul 2013, când s-au înregistrat 57.710 autoturisme noi.

În total, în primele zece luni ale anului, din cele 40 de mărci auto în­ma­triculate în România, doar 11 au mai înregistrat scă­deri, raportul fiind inversat faţă de perioada similară a anului trecut.

Luna octombrie a fost şi ultima din acest an susţinută de programul Rabla 2014. În total prin acesta s-au achiziţionat 20.641 de maşini noi, dintre care 3.641 au fost cumpărate de către firme. Astfel, programul de casare a reprezentat 36% din înmatriculările de maşini noi din primele zece luni ale acestui an.

Cumulat, valoarea ma­şi­nilor noi vândute prin program a fost de aproape 250 mil. euro în acest an, pentru care statul a cheltuit aproape 5,5 mil. euro, în condiţiile în care numai TVA pentru aceste maşini este de 7,4 milioane de euro. Spre comparaţie, numărul de maşini cumpărate de firme în acest an este cu 118% mai mare comparativ cu programul de casare de anul trecut.

De asemenea, volumul total al maşinilor noi vândute a crescut cu 52% în acest an, comparativ cu 2013.

Teoretic, începând cu luna noiembrie piaţa auto locală ar trebui să fie susţinută de programul Prima maşină, program similar cu Prima casă ce se adresează celor care nu au mai deţinut o maşină şi care vor beneficia de garanţia statului pentru jumătate din împrumut plus o dobândă mai mică decât actualele credite auto, de 3% plus ROBOR, care pe o perioadă de şapte ani ar reduce rata lunară cu 120-150 de lei.

Pe de altă parte, cu toate că acesta trebuia demarat la 1 noiembrie având în vedere faptul că a fost aprobat la jumătatea lunii octombrie de guvern prin ordonanţă de urgenţă, dealerii auto şi băncile încă aşteaptă normele metodologice pentru a porni vânzările.

Avansul minim solicitat de bănci beneficiarului va fi între 5% şi 10% din valoarea creditului, iar costul total al finanţărilor garantate de stat nu va depăşi ROBOR la trei luni plus o marjă de 3%, şi că durata maximă a perioadei de creditate va fi de şapte ani. Garanţia statului va acoperi cel mult jumătate din valoarea creditului acordat în cadrul programului. Programul este destinat în principal tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, care vor avea prioritate, dar şi altor categorii de vârstă.

Pe piaţa locală sunt comercializate în prezent cel puţin 30 de modele auto care se pot încadra sub pragul de aproximativ 13.800 de euro cu TVA (50.000 de lei fără TVA). Dintre acestea Dacia vine cu cea mai mare ofertă, pragul fiind suficient inclusiv pentru SUV-ul Duster, care poate fi achiziţionat în echiparea de bază dar cu motor pe benzină de 105 CP şi tracţiune integrală. De asemenea, Ford va veni cu modelul B-Max produs la Craiova, alături de Fiesta şi Focus.

„Vânzările de tip retail vor înregistra un trend ascendent din punct de vedere al vânzărilor, dar mai ales al cotei de piaţă. Pe final de an impactul programului va fi simţit, însă nu foarte puternic. Ne aşteptăm la o accelerare constantă a vânzărilor de tip retail în următoarele luni şi impactul programului asupra pieţei va fi vizibil din ce în ce mai clar”, a spus Ştefan Simion, acţionarul şi directorul general al dealerului Ford şi Mazda, Business Development Team.

În România, în continuare vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, acestea reprezentând 71% din volumulul total înregistrat pe primele 9 luni din 2014. Ponderea achiziţiilor realizate de către persoanele fizice a scăzut de la 41% în luna mai la 31% în luna septembrie, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO