Companii

Industria farmaceutica, o structura de casta?

10.04.2003, 00:00 74

Industria farmaceutica este una dintre cele mai respectate si atragatoare domenii de activitate pentru potentialii angajati, in intreaga lume. Motivele ar fi diverse: modul profesionist in care lucreaza, respectul aratat oamenilor (avand originea, probabil, in respectul aratat vietii in general), investitiile majore in dezvoltarea calitativa a capitalului uman - cursuri de specialitate sau pentru dezvoltarea anumitor abilitati, programele de planificare a carierei si de motivare.
Nu in ultimul rand, pachetele salariale si "arsenalul" de beneficii pus la dispozitia celor care doresc si reusesc sa lucreze in acest domeniu.
Majoritatea clientilor SMARTBOX provin din industria farmaceutica. Cunoscand acest lucru, diversi cunoscuti mi-au solicitat facilitarea accesului in acest domeniu. Una din intrebarile la care mi s-a cerut sa raspund a fost: "Sunt angajati doar medici sau farmacisti?"

Teritoriul lui "M.D" sau "Dr."
Am parcurs rapid setul de carti de vizita provenind de la persoanele cu diverse pozitii din companiile farmaceutice. Ce am descoperit: "Sales Director - M.D."; "Medical Representative - Dr.", "Product Manager - MD"; "Business Unit Manager - farm."; "Country Manager - Dr.". Si lista continua. Nu am descoperit "ing."; "ec.", etc. Sau, cel putin nu sunt scrise pe cartea de vizita.
Asadar: este industria farmaceutica o structura de casta? Au acces doar cei care au absolvit Facultatea de Medicina sau de Farmacie? Si care este succesul profesional al unui medic convertit in Director de Vanzari, Director de Resurse Umane sau Director General?
Sa le luam pe rand. Trebuie sa recunoastem ca marea majoritate a angajatilor din companiile farmaceutice din Romania sunt la baza medici, farmacisti sau chimisti.
Totodata, exista in randul celor care compun aceasta industrie un spirit de casta: un sef de sectie, un director de spital, un profesor universitar, are un grad mai mare de incredere daca reprezentantul companiei, cel care se afla in fata sa pentru a-i promova un anumit produs, este medic.
Se presupune ca au un limbaj specializat comun, impart aceeasi preocupare pentru o profesie nobila. Poate fi acest limbaj asimilat de catre cineva care anterior vindea ambalaje de carton sau bauturi racoritoare?

Abilitatile, mai tari ca titlul
Cred ca la anumite nivele, nu este esential ca pozitiile sa fie ocupate doar de medici. In randul reprezentantilor medicali isi pot face loc si absolventi de alte institutii de invatamant superior, fara ca acest lucru sa le afecteze performantele. Importante sunt, pentru o astfel de munca, abilitatile de comunicare, de relationare, de vanzare/promovare in general. Abilitati care nu se predau la medicina, ci sunt dezvoltate in timp.
Pe de alta parte, transformarea medicilor in oameni de vanzari este remarcabila, fara a crea impresia ca isi "tradeaza" preocuparea de baza, aceea de a ingriji oameni.
La urma urmei, tot asta fac, insa din alta perspectiva. Unii dintre ei au ales, poate, schimbarea mediului spitalicesc cu cel de afaceri din considerente pur materiale (salariile sunt mai mari in firme), altii poate au considerat ca provocarile oferite de mediul corporatist sunt superioare celorlalte, etc.
Un lucru este cert: in covarsitoarea majoritate, daca vedem un medic ocupandu-se de vanzari, inseamna ca este bun la acest lucru.
Provenienta din casta medicala poate fi un sprijin valoros atunci cand este necesara intelegerea modului in care este structurat sistemul, in construirea unui portofoliu de relatii si in dezvoltarea acestuia.
Insa, asa cum spuneam anterior, acest lucru se poate invata. Unde cred ca este relevanta specializarea: in cazul pozitiilor de Medical/Research Manager, Product/Brand Manager, Regulatory Affairs. Fiecare companie are libertatea de a decide ce studii sau ce specializari sunt preferabile la ocuparea unui post de catre un candidat.
In 2001, impreuna cu colegii de la AIMS, am realizat un studiu de salarizare pentru companiile membre ARPIM, parcurgand intreaga structura organizatorica a respectivelor companii.
Daca ar fi sa luam urmatoarele posturi: Marketing Manager, Financial Manager, Human Resources Manager, etc., observam ca este mai importanta cunoasterea solida a responsabilitatilor postului respectiv si indeplinirea lor la standardele de excelenta ale companiei decat cei 6 ani de Medicina. Am intalnit, in aceste posturi, persoane care au la baza alte profesii decat cea de medic sau farmacist.

Acesti doctori care ne conduc
Care este succesul profesional al unui medic convertit in Director de Vanzari, Director de Resurse Umane sau Director General?
Ca General Manager / Country Manager, in Romania intalnim atat medici cat si absolventi de alte facultati. Cu siguranta, este greu de spus care dintre acestia are mai mult succes. In mod cert, unui General Manager cu titulatura de "Dr." nu i se cere sa opereze pe cord deschis sau sa faca o traheotomie. Lucreaza insa pe oameni si cu oameni.
Este responsabil de echipe ce variaza de la cativa angajati la cateva sute. Iar cerintele sunt de ordin financiar / economic: profit, cota de piata, calitate, performanta.
In timp, am ajuns la un grad ridicat de respect pentru "fostii" medici care sunt in fiecare zi implicati intr-un domeniu aparent indepartat de profesia medicala. Concurenta este acerba, statul nu poate fi caracterizat drept un partener comod, cifrele de afaceri ating 7-8-9 cifre.
In dolari sau euro. Iar potentialul de dezvoltarea este considerabil. Mi se pare remarcabila transformarea unui medic intr-un excelent om de vanzari sau intr-un responsabil de resursele umane dintr-o companie.
La aceasta transformare, contribuie deopotriva dorinta de performanta a persoanei respective cat si programele de dezvoltare puse la dispozitie de catre companie. MBA-ul a devenit un lucru normal pentru ocupantii esaloanelor superioare de management. Cursurile de pregatire cu traineri straini sau romani sunt deja locuri comune. Cunosc cateva companii care au programe foarte bine puse la punct pentru dezvoltarea abilitatilor de lideri in randul angajatilor.
Toti acesti factori contribuie la succesul ocupantilor pozitiilor mai sus mentionate, ajungandu-se la punctul in care nu mai este relevanta facultatea absolvita, ci realmente performantele oferite. Iar aici incerc, personal, un sentiment de amaraciune: nu cred ca voi putea reusi ca medic (nici nu voi incerca). In schimb, cred ca sunt o seama de oameni din industria farmaceutica pe care i-am intalnit, medici, care au sau ar avea succes ca traineri sau consultanti. Avantaj ei.
In viitor, cred ca industria farmaceutica va deveni din ce in ce mai permeabila la "ne-medici", accentul punandu-se pe competentele profesionale si pe potentialul aport la succesul companiei, decat pe provenienta din randul medicilor.




 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO