Companii

Indienii au cumparat Terapia pentru 324 mil. dolari

30.03.2006, 00:00 76

Vanzatorul, fondul de investitii Advent, a castigat de zece ori suma investita.



Una dintre cele mai mari companii farmaceutice din India, Ranbaxy, a achizitionat producatorul de medicamente Terapia din Cluj-Napoca pentru 324 mil. $ (aprox. 270 mil. euro), in cea mai mare tranzactie de pe piata farmaceutica romaneasca din toate timpurile.

Vanzatorul este fondul american de investitii Advent International, care in doi ani si jumatate a castigat de aproape zece ori valoarea banilor investiti. Tranzactia reprezinta o surpriza avand in vedere ca primele estimari indicau o valoare intre 200 si 250 mil. $.

Fondul a investit aproximativ 30 mil. $ din banii proprii in afacerea Terapia, potrivit informatiilor de pe piata. Cu tot cu imprumuturile atrase de la banci, valoarea investitiei s-a ridicat la aproximativ 50 mil. $.

Cele 324 de milioane de dolari se vor intoarce integral la investitorii in fondul administrat de Advent. Dupa ce a cumparat in 2003 Terapia de la doua companii romanesti si de pe piata bursiera, fondul a adus un manager strain, Stephen Stead, care a initiat un amplu proces de restructurare si de repozitionare pe piata a companiei din Cluj.

Contactati de ZF, reprezentantii Advent nu au dorit sa comenteze tranzactia. Ranbaxy a cumparat 96,7% din Terapia, restul titlurilor fiind in posesia unor actionari minoritari. "Intentionam sa achizitionam 100% din Terapia, dar trebuie sa vedem unde sunt restul de 3% din actiuni", a spus Yogish Agarwal, country manager Ranbaxy.

"Suntem interesati si de alte achizitii pe piata romaneasca, insa pentru moment nu pot sa dau mai multe declaratii in acest sens", a mai spus Agarwal.

Ranbaxy este cel mai mare producator de generice si ingredienti activi din India si unul dintre cei mai importanti producatori de generice din lume, cu vanzari globale de 1,17 miliarde de dolari anul trecut.

Pretul platit reprezinta de 11,6 ori valoarea profitului operational obtinut de Terapia in ultimele 12 luni. Compania a realizat vanzari de circa 80 mil. $ (67 mil. euro) anul trecut, inclusiv din activitatile de distributie.

Terapia ocupa pozitia a opta pe piata la sfarsitul anului trecut cu o cota de 3,4%, potrivit datelor Cegedim.

Consultanta pentru Ranbaxy in aceasta tranzactie a fost furnizata de banca ABN Amro, iar adviserul Advent a fost banca de investitii Merrill Lynch.

In ultimele luni, pe piata au fost mai multe tranzactii care au vizat preluarea companiilor romanesti de catre investitori strategici. Marti, grupul islandez Actavis a cumparat pentru 150 mil. euro producatorul local de medicamente oncologice Sindan Bucuresti. Anul trecut, grupul ceh Zentiva a achizitionat pachetul majoritar de actiuni de la Sicomed, compania romaneasca fiind evaluata la 200 mil. dolari.

Piata farmaceutica romaneasca s-a ridicat la 1,27 miliarde de euro, iar trendul este de crestere. Tot mai multi producatori straini incearca sa intre pe piata sau sa-si mareasca cota prin achizitii intrucat prin crestere organica este mult mai dificil deoarece competitia este puternica.

"Ritmul ridicat de crestere al pietei romanesti este dublat de faptul ca Romania este a doua piata din punctul de vedere al numarului de locuitori din Europa Centrala si de Est. Pe langa aceasta, Romania va adera la Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007 oferind noi oportunitati de crestere", au afirmat reprezentantii Ranbaxy.

Cifra de afaceri consolidata a grupului format din Ranbaxy si Terapia va atinge pe piata romaneasca 130 de milioane de dolari anul acesta, in timp ce numarul angajatilor va depasi 1.000 de persoane, potrivit propriilor estimari. Pe termen lung reprezentantul Ranbaxy a declarat ca vizeaza primul loc in topul celor mai importanti jucatori de aici. Indienii vor sa pastreze brandul Terapia.

Compania indiana nu a avut pana in prezent o prezenta puternica pe piata romaneasca. Potrivit datelor Cegedim citate de Mediafax, la finele celui de-al treilea trimestru al anului trecut, Ranbaxy Romania ocupa locul 19 in topul producatorilor de generice, cu o cota de 1,6% din piata locala de profil. Vanzarile au atins in intervalul iulie-septembrie 2005 aproximativ 2 mil. euro, in crestere cu 108% fata de aceeasi perioada din 2004.

Ranbaxy este prezenta pe 125 de piete in intreaga lume si detine capacitati de productie in 7 tari. Romania va fi a doua tara din UE in care compania indiana va derula operatiuni de productie, dupa Irlanda.

Faringoseptul este cel mai bine vandut produs al Terapia pe pietele din Rusia, Ucraina si Polonia. Grupul exporta in 15 tari europene si membre ale Comunitatii Statelor Independente si a deschis reprezentante externe in Rusia si in Ucraina.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO