Companii

Impozitul minim pe cifra de afaceri pentru companiile mari este o măsură rudimentară. A fost introdus din cauza incapacităţii ANAF de a colecta impozitul pe profit tradiţional. „O să avem un impozit pe profit de 16% minim, care poate să meargă până la 400%-500%, pentru foarte mulţi va fi 50-60% sau 100% din profit.“

Conferinţa NNDKP Legal & Tax, ediţia a 8-a. Final de an sub impactul creşterilor de taxe. Ce urmează în 2024?

Alina Timofti, partener şi coordonator, NNDKP Consultanţă Fiscală: Cel mai mare impact al acestei măsuri este că, de fapt, înlocuieşte impozitul pe profit tradiţional.

Alina Timofti, partener şi coordonator, NNDKP Consultanţă Fiscală: Cel mai mare impact al acestei măsuri este că, de fapt, înlocuieşte impozitul pe profit tradiţional.

Autor: Răzvan Botea

17.10.2023, 08:30 4857

Măsura cu cel mai mare impact pentru economie din pachetul de măsuri fiscal-bugetare al coaliţiei de guvernare PSD-PNL este impozitul minim pe cifra de afaceri, adică un impozit minim pe veniturile companiilor mari, sunt de părere experţii NNDKP Consultanţă Fiscală. Ei au făcut o analiză a impactului modificărilor fiscale în business în cadrul celei de-a opta ediţii a conferinţei NNDKP Legal & Tax.

„Este o măsură complet rudimentară. Cred că nu mai există ca atare în nicio legislaţie. Avem ceva referinţe în Ungaria, dar acelea erau punctuale. Aş îndrăzni destul de tare să spun că este un impozit care nu-l regăsim ca atare în nicio economie capitalistă. După mine, reprezintă chin­tesenţa incapacităţii ANAF de a colecta“, a spus Alina Timofti despre taxa de 1% pe cifra de afaceri pentru companiile mari.

Practic, pentru companiile aflate în vizor, se va plăti un impozit minim pe profit de 16% sau de 1% din cifra de afaceri minus anumite cheltuieli, după o formulă de calcul specifică. Acest impozit, practic, elimină pentru companiile vizate impozitul pe profit de 16%, remarcă Marius Ionescu, partener şi coordonator NNDKP Cnsultanţă Fiscală: „Deci o să avem un impozit pe profit de 16% minim, care poate să meargă până la 400%-500%, pentru foarte mulţi va fi 50-60% sau 100%. Este o anomalie.“

Măsura ar putea alunga investitorii din România, pentru că cele mai multe companii care sunt în vizorul legii au activităţi în mai multe ţări, care sunt în competiţie cu România pentru atragerea de investiţii: ÑDeja s-ar putea ca România să nu mai devină o destinaţia de investiţii atât de atractivă, pentru că oamenii aceştia discută cu harta în faţă şi au facilităţi de producţie în multe zone din lume. Nu vreau să fiu alarmist, dar la anumite planuri de investiţii s-ar putea pune un holdî, a mai spus Marius Ionescu.

Marius Ionescu, partener şi coordonator, NNDKP Consultanţă Fiscală: Deja s-ar putea ca România să nu mai devină o destinaţia de investiţii atât de atractivă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO