Companii

Gigantii secreti ai comertului cu cereale, business de un miliard de euro

Gigantii secreti ai comertului cu cereale, business de un miliard de euro
20.08.2009, 19:41 569

Printre cele mai "misterioase" companii din Romania, Alfred C. Toepfer sau Cargill, grupuri care nu au oferit niciodata comentarii legate de rezultatele financiare sau dinamica pietei, au inregistrat anul trecut afaceri de peste 300 mil. euro fiecare.
Impreuna cu Glencore Protein Romania, Agricover si Pioneer, alti giganti care activeaza pe piata comertului cu cereale au rulat in 2008 aproape un miliard de euro, dublu fata de anul anterior, anuntand trecerea pe profit, in conditiile in care cu un an in urma multi dintre ei inregistrau pierderi. Spre deosebire de producatori, care isi consolideaza businessul in trimestrele doi si trei, comertul cu cereale se bazeaza in proportie foarte mare, uneori chiar si 90%, pe rezultatele obtinute in prima parte a anului, iar inceputul lui 2008 a insemnat preturi foarte mari la cereale, aproape duble fata de 2007.
Alfred C. Toepfer si Cargill nu au vrut sa discute pe marginea rezultatelor financiare obtinute.
"Preturile au crescut din februarie, aproape ca s-au dublat, iar acesta a fost momentul sa vanda, mai ales ca in a doua parte a anului preturile au scazut dramatic", explica Ioan Niculae, administratorul Interagro, cea mai mare companie agricola din Romania si unul dintre comerciantii cei mai importanti pe aceasta piata. O alta explicatie este data de Federatia Nationala a Producatorilor Agricoli din Romania, care anunta ca preturile de achizitie sunt foarte mici din cauza lipsei de finantare a producatorilor.
"Oamenii nu au cu ce sa-si reinceapa ciclul de productie si isi dau produsele cu orice pret. Ulterior, comerciantii aliniaza pretul la cele internationale pe motiv ca s-a scumpit energia, ca au cheltuieli mai mari si ies in castig", spune Viorel Matei, presedintele FNPAR.
Un alt factor important de crestere a afacerilor a fost si cererea la nivel international pentru produsele furajere, dar si lipsa semintelor la nivel intern, cerere completata de companiile internationale.
"Companiile straine au crescut pentru ca au adus seminte la nivel local, unde era deficit din cauza secetei din 2007. Noi am importat 70% in prima parte a anului si am crescut vanzarile in detrimentul producatorilor romani", a declarat Maria Carja, director de marketing al Pioneer Hi Bred Seeds, al cincilea comerciant agricol, cu afaceri de 28 mil. euro in 2009, care admite ca si pretul imputurilor a crescut, chiar daca produsele agricole se vand la preturi mici. In prezent un sac cu 80.000 de boabe de porumb, necesare pentru 1,2 ha, costa circa 400 de lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO