Companii

Gigantii mondiali ai racoritoarelor, la vanatoare de mici producatori

25.05.2001, 00:00 30



Micii producatori de bauturi racoritoare din Statele Unite se confrunta cu o mare dilema: sa-si vanda afacerea sau sa sa zbata in continuare pentru un loc pe rafturile magazinelor.

Gigantii industriei de 12 miliarde de $ - Coca Cola, PepsiCo and Cadbury Schweppes - au scos in ultimile luni de pe piata sase mici producatori iar viitorul nu arata prea bine nici pentru cei care au mai ramas pe pozitii.

"Devine din ce in ce mai greu pentru noi sa gasim loc pe rafturi. Producatorii independenti mor cu frecventa de cel putin unul pe saptamana", spune Peter van Stolk, director executiv al Funnky Jones Soda.Co, fabrica de ape minerale si de bauturi energizante.

Van Stolk, care a inceput afacerea in Canada in 1987, este unul dintre cei care se loveste in prezent de dificultatea accesului la rafturile supermarketurilor, dominate de "cei trei mari" din SUA si Marea Britanie.

Van Stolk nu a a decis inca vanzarea companiei sale, care a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri in primul trimestru cu 66% pana la 5,3 milioane de dolari, catre unul din giganti. Dar spune ca Jones Soda trebuie sa demonstreze ca merita sa ramana pe piata si sa lupte cu Pespi sau Coca Cola.

"Pe masura ce creste cererea de racoritoare si ape minerale, marile companii din domeniu se orineteaza ddin ce in ce mai mult spre achizitii, pentru a-si implusiona afacerile care stagneaza", a spus Gary Hemphill, vicepresedinte al Beverage Marketing Corp., a companie de consultanta pentru industria racoritoarelor din New-York.



Sunt mari, dar departe de consumatori

Van Stolk spune ca gigantii au dificultati in detectarea tenditelor si schimarilor in gusturile consumatorilor si cateodata nu reusesc "sa prinda trenul".

Cum noile marci aparute si-au dovedit pe deplin succesul pe piata, marii producatori au inceput sa se gandeasca la achzitia lor, ca metoda de adaptare la schimbarea gusturilor.

In ianuarie, PepsiCo., al doilea producator modial de racoritoare cu celebrele sale marci Pepsi, Mountain Dew si Tropicana, a platit aproximativ 370 de milioane de dolari pentru un pachet majoritar in South Beach Beverages Co, a carei cea mai cunoscuta marca este SoBe.

Tot actionarii Pepsi au aprobat achizitia companiei ce detine celebrele bauturi pentru sportivi Gatorade, Quaker Oats.

Liderul Coca-Cola a anuntat cu doua saptamani in urma achizitia producatorului de ceai si cafea Mad River Traders, care si-a consolidat pozitia pe piata cu marcile Forbidden Fruit si Mountain Style Lemonade.

Suma tranzactiei nu a fost dezvaluita. In ianuarie, Coca Cola a achzitionat si Java Planet, o companie producatoare de bauturi din cafea.

Gigantul britanic Cadbury Schweppes Group ( Seven Up, Dr. Pepper, A&W Root Beer si Hawaiian Punch), a cumparat anul trecut Snapple Beverage Group de la Triarc Cos. Inc. printr-o tranzactie de 1,45 miliarde de dolari.



Mai este, totusi, loc si pentru independenti

Pe langa toate acestea, "marii" racoritoarelor au ajuns sa controleze odata independentii distribuitori si sa isi imbutelieze singuri produsele. Coca Cola si Pepsi detin in prezent 40% din companiile de imbuteliere, lasand putine optiuni unor jucatori mici ca Jorge Goldsmit, care nu resursele financiare necesare pentru a concura.

Goldsmit, care incearca sa ajunga pe rafturile magazinelor cu productia sa de ceai natural se plange de dificultatea gasirii de distribuitori.

"Experienta de pana acum imi arata ca, de cate ori vorbesc cu ei, distribuitorii se gandesc la cat de mare este bugetul meu de marketing nu la calitatea produselor", afirma Goldsmit.

Hemphill, analistul de la Beverage Marketing Corp., spune ca pentru a reusi sa concureze cu cei mari, independentii sa recurga la trucuri precum brokerajul in industria alimentara sau vanzarea prin angrosisti pentru a-si vedea produsele pe rafturi.

"Companiile mici trebuie sa fie creative. Exista, totusi, loc si pentru ele", explica Hemphill.

Oricum, Goldsmit, a ales sa mearga el direct la magazinele de retail si sa renunte la ideea de a vinde prin intermediul unui numar restrans de distribuitori.

El planuieste sa aduca pe rafturile a peste 500 de mici magazine din Chapell Hill si Chicago, pana in august, linia sa de bauturi Canita, care cuprinde si un ceai tip infuzie foarte popular in Mexic.

"O sa incep acolo unde gasesc mai putina rezistenta", a conchis Goldsmit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO