Companii

Friesland: Rezultatele care le avem aici au depasit orice scenariu imaginat

28.04.2006, 00:00 19

"Atat pentru mine, cat si pentru managementul din Olanda, rezultatele au fost peste toate scenariile pe care ni le-am imaginat inainte de venirea in Romania", spune azi directorul general al Friesland Romania, Gerbrant de Boer.

Au intrat in 2000, a urmat o campanie de achizitii, s-au pozitionat lideri pe piata lactatelor, estimata la 800 de milioane de euro, iar acum businessul Friesland se apropie in Romania de suta de milioane de euro.

Valoarea achizitiilor realizate de grupul olandez Friesland Foods in Romania de la inceputul anului 2000 depaseste 17 milioane de euro. Prin intermediul acestor operatiuni, grupul olandez a ajuns anul trecut la o cifra de afaceri de peste 90 de milioane de euro, fata de 71 de milioane euro la finele lui 2004.

Anul acesta, compania e hotarata sa treaca pragul de 100 de milioane de euro la nivel de cifra de afaceri.

La nivel global, grupul Friesland Foods a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 4,4 miliarde de euro si un profit operational de 211 mil. euro, in crestere cu 12% fata de 2004.

Interesul Friesland Foods pentru piata romaneasca a inceput sa creasca inca din 1998, pe masura ce afacerile din Cehia si Ungaria se consolidau. Reprezentantii grupului se bazau pe ideea ca pietele de lactate vor deveni, daca nu internationale, cel putin regionale. Pentru Friesland, Romania era o regiune cu obiceiuri similare Ungariei, Cehiei sau Slovaciei, cu pattern-uri de consum similare.

Prima decizie luata de grup a fost de a nu intra cu investitii greenfield, ci prin achizitionarea unor companii locale existente. Faptul ca astazi toate fabricile din cadrul grupului se afla in Transilvania reprezinta o coincidenta fericita, dupa cum spunea Gerbrant de Boer.

Prima achizitie a fost perfectata la inceputul lui 2000, prin cumpararea Somesana Satu Mare, un producator de marime medie, insa cu o puternica pozitie locala. La un an de prezenta in Romania, compania a decis sa-si extinda vanzarile si a cumparat compania Belcar din Timisoara. Dupa Belcar, Industrializarea Laptelui Mures a fost achizitionata intr-o actiune de preluare de la stat, decizia de a cumpara societatea datorandu-se in principal pozitionarii geografice a fabricii.

Ultima si cea mai importanta achizitie a grupului olandez a fost Napolact Cluj, incheiata in aprilie 2004.

"Napolact era la fel de mare ca toate celelalte trei companii impreuna, era profitabila si foarte bine condusa. A fost cea mai mare achizitie in Romania", spune Gerbrant de Boer, director general al Friesland Romania.

Datorita marimii operatiunii (opt fabrici cu peste 2.500 de angajati), producatorul clujean nu a putut fi integrat, ci a ramas ca o divizie independenta in grup. Singura schimbare pe care au facut-o la Napolact a fost sa mute vanzarile de inghetata intr-o alta divizie, pentru ca, in opinia reprezentantilor companiei, sunt doua lucruri care nu trebuie realizate de aceeasi forta de vanzare.

De la intrarea pe piata romaneasca, grupul olandez a investit intre 2 si 3 milioane de euro anual - exceptand achizitiile - insa in perioada urmatoare ritmul investitiilor va creste. Compania a anuntat deja un program de investitii de peste 6 milioane de euro, pentru dezvoltarea unor proiecte speciale la fabricile din Baciu (Cluj) si din Mures.

In opinia lui Gerbrant de Boer, cuvintele de ordine ale pietei de produse lactate vor fi consolidare si concentrare, in urmatorii trei, patru ani.

Toate acestea se vor resimti atat la nivelul fermierilor, al procesatorilor, al lanturilor de retail, toate ghidate de cresterea puterii de cumparare a consumatorului roman.

Directorul general al Friesland Romania mai spune ca odata cu integrarea in Uniunea Europeana, cerintele consumatorului roman vor fi mai inalte decat in prezent, fapt ce va determina o crestere pe piata produselor lactate pasteurizate in defavoarea celor nepasteurizate.

Grupul olandez este prezent pe piata locala prin intermediul marcilor Napolact, Milli, Oke, Dots (batoane de ciocolata) si Completa (pudra de cafea). Pe piata inghetatei, grupul se afla in topul primilor trei producatori, vanzarile pe 2005 depasind 7 milioane de euro.

Anul trecut, Friesland a finalizat procesul de rebranding pentru Milli, compania reusind sa pozitioneze acest brand, astfel incat sa nu fie in detrimentul marcii Napolact. Aceasta beneficia de la inceput de un grad mult mai mare de recunoastere in randul consumatorilor.

In prezent, grupul Friesland Romania reuneste sapte fabrici de produse lactate in Transilvania si Banat. Din grup fac parte trei dintre cele mai mari societati din industria laptelui: Napolact, IL Mures si Friesland SA, care proceseaza anual 170 de milioane de litri de lapte. dana.ciriperu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO