Companii

Francois Fourmont: Dacia propune inlocuirea taxei auto cu o taxa de mediu

Francois Fourmont: Dacia propune inlocuirea taxei auto cu o taxa de mediu

Francois Fourmont, director general al constructorului de automobile Dacia

19.12.2007, 18:01 26

Automobile Dacia propune Guvernului trei solutii privind taxa de prima inmatriculare, dar in niciuna din ele nu accepta eliminarea taxei la masinile second-hand din import.
"Este de la sine inteles pentru noi ca Romania trebuie sa respecte reglementarile europene. De aceea, dorim sa adresam Guvernului si tuturor actorilor vietii politice romanesti trei propuneri, respectiv inlo-cuirea taxei actuale printr-o taxa de mediu, accelerarea innoirii vechiului parc auto sau evolutia taxei in forma sa actuala, pentru a raspunde observatiilor Comisiei Europene, reducand taxa in functie de varsta vehiculului", a spus Francois Fourmont, director general al constructorului de automobile Dacia.
Varianta inlocuirii taxei de prima inmatriculare printr-una de mediu ar trebui axata pe trei criterii - nivelul de depoluare (in functie de normele Euro - n.red.), capacitatea cilindrica a motorului si emisiile de dioxid de carbon.
In cazul in care taxa ar fi eliminata, peste un milion de autovehicule second-hand ar "invada" piata romaneasca, acest fenomen putandu-se transforma intr-o problema de siguranta rutiera, a mai spus Fourmont.
"Mentinerea taxei de prima inmatriculare nu inseamna ca noi (Dacia - n.r) ramanem blocati pe ideea inchiderii frontierelor. Taxa de prima inmatriculare nu a oprit importurile de autovehicule secon-hand, care au crescut la noua luni cu pana la 20%, la 84.000 de unitati", a explicat directorul Dacia.
Premierul Calin Popescu-Tariceanu a declarat, in urma cu doua zile in cadrul dezbaterii parlamentare privind taxa de prima inmatriculare, ca, din punctul de vedere al Guvernului, obiectul dezbaterii respective il constituie protejarea mediului inconjurator si a pledat in favoarea mentinerii taxei.
"Protejarea mediului nu este un lux, o taxa menita sa protejeze mediul nu poate fi considerata un lux", a precizat Tariceanu.
El a aratat ca intrarea nestingherita pe piata a unui numar masiv de alte masini uzate ar face ca poluarea sa creasca foarte mult in Romania.
In acelasi timp, Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, a spus ca problema taxei de prima inmatriculare poate avea o solutionare rezonabila, dar care nu va satisface pe nimeni. "Acesta (taxa - n.r.) trebuie sa satisfaca cerintele Uniunii Europene in materie si sa rezolve problema discriminarii. Trebuie sa se evite aparitia Romaniei in fata Comisiei Europene", a declarat Stroe. Chiar si in conditiile inlocuirii taxei auto cu o taxa de mediu, discrimimarea reclamata de Comisia Europeana ramane, pentru ca la achizitia unei masini din import cu aceeasi vechime, aceeasi marca si aceiasi parametri cu o masina second-hand romaneasca, cumparatorul va trebui sa plateasca o taxa, care nu se regaseste in situatia achizitiei unei masini noi de pe piata locala.
Piata automobilelor noi produse in Romania va fi in continuare protejata astfel de asaltul masinilor second-hand din Vest, asa cum s-a intamplat si in Polonia, unde din mai 2004 si pana in prezent au fost importate 3,3 milioane de automobile second-hand.
In Polonia, in 2005, mai mult de jumatate din masinile importate second-hand erau mai vechi de
15 ani. In Romania, 67% din masinile second-hand importate au mai putin de 6 ani vechime.
Taxa va ramane insa discriminatorie intre masinile second-hand cumparate din Romania si cele din strainatate, astfel incat este greu de crezut ca UE va accepta noua forma.
Guvernul nu-si poate permite sa puna o taxa de poluare pe automobilele second-hand similara cu cea pentru masinile aduse din strainatate din motive electorale.

Dacia a angajat 3.000 de oameni la Pitesti
Dacia estimeaza ca va produce anul viitor circa 350.000 de vehicule, din care 120.000 vor fi vandute in Romania. Dacia a angajat in acest an 3.000 de oameni la Pitesti, in timp ce angajarile facute de companie impreuna cu furnizorii sai la Arges au ajuns la aproximativ 10.000 de oameni. Printre furnizorii Dacia se numara Faurecia si Valeo. "Furnizorii nostri au deschis 10 fabrici in acest an, iar valoarea exporturilor Dacia a ajuns la 1,8 miliarde de euro", a spus Fourmont. In prezent, din cei peste 200.000 de angajati din industria auto din Romania, peste jumatate lucreaza pentru Dacia, fie direct la uzina, fie ca salariati ai furnizorilor sau ai retelei comerciale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO