Companii

Ford la Craiova, un vot de incredere in economia locala

Ford la Craiova, un vot de incredere in economia locala

Premierul Tariceanu si John Fleming, CEO Ford, au mai batut odata palma si la Craiova

17.09.2007, 18:07 14

Programul economic al investitiilor Ford in Romania nu este numai de o importanta regionala, ci internationala datorita implicarii directe a companiei americane.
"Achizitia uzinei de la Craiova si cuantumul investitiilor pe care Ford intentioneaza sa le realizeze in extinderea capacitatilor de productie reprezinta un vot de incredere foarte important pe care Romania il primeste la nivel international", a declarat Nicholas Taubman, ambasadorul SUA in Romania, dupa semnarea contractului de privatizare.
Versiunea in limba romana prin care uzina de automobile din Craiova este achizitionata de Ford Motor Company pentru suma de 57 mil. euro a fost semnata la sfarsitul saptamanii trecute de catre Sebastian Vladescu, secretar de stat in cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, si Lyle Watters, negociatorul-sef al Ford Europa.
Venirea Ford la Craiova are o importanta economica nu numai pe plan local, ci si international, contribuind la imbunatatirea relatiilor economice dintre Romania si SUA. Premierul a afirmat, la semnarea contractului de la Frankfurt, ca aducerea Ford la Craiova este una dintre cele mai mari "privatizari industriale". "Se realizeaza una dintre cele mai mari privatizari pentru Romania, care va aduce beneficii nu numai in plan economic, ci si in plan social".
In contractul incheiat dintre stat si Ford exista clauze speciale cu privire la cresterea numarului de angajati si conditiile de munca ale acestora.
Contractul de privatizare va fi publicat in cursul acestei saptamani. Potrivit declaratiilor comisiei de privatizare, contractul nu are elemente specifice de acordare a ajutoarelor de stat, insa este prevazut sa beneficieze de ajutoarele de stat pe care Romania le va implementa in viitorii ani.
Restructurarea Automobile Craiova va dura aproximativ doi ani, urmand sa inceapa imediat dupa ce contractul de privatizare va intra in vigoare. Oficialii Ford nu au anuntat schimbari la nivelul conducerii uzinei, componenta angajatilor urmand a fi pastrata in perioada imediat urmatoare.
"Am avut ocazia sa discut cu conducerea fabricii si pot sa spun ca sunt foarte multumit de echipa de aici. Avem o strategie in Europa prin care dorim sa aducem persoane locale care sa ocupe functii in conducerea societatii", a spus Fleming. El a adaugat ca va urma o "perioada de tranzitie" a preluarii fabricii de la Craiova. "In aceasta perioada de tranzitie vom aduce insa un lider care va coordona activitatea. Vom sti ce este de facut si in functie de asta vom decide ce va urma", a spus Fleming.
Potrivit declaratiilor oficialului Ford , la Craiova vor fi asamblate doua modele, unul de clasa mica si un vehicul comercial de sub 3,5 tone, insa nu a fost comunicat segmentul de pret al acestora. Din productia de 300.000 de unitati, pe care o va atinge uzina in 2012, 90% va fi destinata exportului.
"Nu vom sti pretul de productie al masinii decat cu foarte putin timp inainte de lansarea modelului pentru ca sunt foarte multi factori de luat in considerare", a mai spus Fleming.
Principalul concurent al lui Ford in cursa pentru Craiova a fost General Motors care a cumparat dosarul de prezentare al companiei, dar care in urma negocierilor cu statul roman nu a depus o oferta.
"Prin proiectul pe care mi l-au propus cei de la General Motors, mi-am dat seama ca ei intentionau doar sa tina in viata fabrica, sa asigure supravietuirea ei si nu dezvoltarea", a declarat Tariceanu.

Romania, tot mai atractiva pentru americani

"Venirea Ford va determina si alte companii americane sa priveasca cu mult mai multa atentie Romania decat pana acum", a spus Blair LaBarge, consilier economic al Ambasadei Statelor Unite la Bucuresti, care a preluat aceasta functie chiar in cursul saptamanii trecute. LaBarge, care a mai indeplinit aceasta misiune in Japonia si cateva tari din America Latina, spune ca din punctul sau de vedere nu exista o legatura stransa intre instalarea armatei americane chiar de anul acesta in Romania si investitiile anuntate de Ford sau Delphi (producatorul american de componente care va investi la Iasi). "Intre SUA si Romania exista un parteneriat strategic, iar mediul de afaceri de aici devine tot mai prietenos", a explicat LaBarge inmultirea investitiilor americane din ultima perioada. El mai spus ca producatorii auto americani se confrunta in acest moment in Statele Unite cu costuri foarte mari pentru pensiile si sanatatea angajatilor, care sunt din ce in ce mai in varsta. "Companiile japoneze care au investit in SUA au o forta de munca mai tanara, mai putin sindicalizata si fata de care au mai putine obligatii privind cheltuielile cu pensiile si asigurarile de sanatate. Din acest motiv, companiile americane de automobile au nevoie de restructurare si locatii de productie in tari precum Romania".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO