Companii

Floarea-soarelui nu se intoarce dupa inflatie

17.05.2001, 00:00 30



In primul trimestru al anului 2001, fabrica de ulei Unirea, controlata de unul dintre cele mai mari producatori de uleiuri din Europa, Cereol, a inregistrat o cifra de afaceri in crestere cu 13,1% in termeni reali fata de perioada similara din 2000, cifra de afaceri depasind 7 milioane dolari.

In acelasi timp profitul din exploatare a crescut in termeni reali cu 28,3%, a declarat pentru Ziarul Financiar Ioan Costin, director general Unirea Iasi.

"Aceasta crestere vine pe fondul unei scaderi a pretului de vanzare a uleiului de floarea soarelui. La 31 martie 2001 indicele pretului de consum comparativ cu 1 ianuarie 2001 fiind conform INSSE de 99.1% ceea ce in termeni reali inseamna o scadere de 6,8%", sustine directorul general al companiei.

Valoarea investitiilor realizate in companie in ultimii trei ani depaseste cifra de 15 milioane dolari. "Acestea au fost canalizate catremodernizarea tehnologiilor folosite si cresterea capacitatilor de productie ale sectiilor in vederea alinierii lor, fiind realizat astfel un modul integrat (capacitatile de productie in sectii diferite sunt corelate -n.red.) care astazi depaseste 420 tone seminte prelucrate zilnic.

In paralel s-a implementat un program de reducere a costurilor de fabricatie. Aceste masuri au condus la o crestere a cifrei de afaceri, care a depasit 32 milioane dolari in anul 2000", sustine Costin.

"Costul ridicat al capitalului si nivelul scazut al puterii de cumparare a populatiei nu permit inca depasirea pragului de rentabilitate al afacerii. Adevaratul pret al calitatii nu poate fi inca suportat de consumatori", au mai declarat oficialii companiei.

Conform studiilor de piata realizate de o companie internationala specializata, in prezent Unirea este lider de piata in domeniul uleiului comestibil imbuteliat, cu peste 20% din volumele vandute pe piata romaneasca, afirma reprezentantii companiei. Principalii competitori sunt Topway Craiova si Argus Constanta.

Topway Craiova, care are si alte domenii de activitate in afara de producerea uleiului, a realizat in 2000 o cifra de afaceri de 64 milioane de dolari si detine o cota de piata de 19,4%. Argus Constanta a avut anul trecut vazari de 31 milioane de dolari si detine 18% din piata uleiului.

Fata de acum cativa ani cand majoritatea productiei era vanduta in zona Moldovei, in prezent Unirea beneficiaza de o retea de distributie nationala, prin care produsele sale ajung in toate judetele tarii.

Marcile produse si comercializate de Unirea sunt Unisol, marca traditionala a companiei, si Floriol, aceasta din urma fiind o marca internationala clasata in categoria produselor premium si singura marca internationala de ulei comestibil produsa si in Romania.

Datorita deficitului de materie prima cauzat de productia scazuta din toamna trecuta, Unirea a avut dificultati pentru a-si completa necesarul de materie prima din importuri. In momentul de fata are asigurata intreaga cantitate necesara satisfacerii integrale a necesarului clientilor, a mai spus directorul companiei.

Unirea a fost fondata in 1960, ca producator de ulei comestibil si produse derivate (ulei hidrogenat, margarina, lecitina, sroturi, ulei tehnic). In 1968 a inceput producerea de halva si rahat.

In 1990, intreprinderea a fost reorganizata ca societate pe actiuni, iar in martie 1994, Unirea a fost privatizata 100%, prin metoda MEBO Mebo (Management Employee Buy-Out- cumpararea actiunilor societatii de catre angajati si conducere).

In februarie 1999, capitalului social a fost majorat prin metoda plasamentului privat. Despre aceasta investitie, managerul companiei spune ca a€oAceasta ocazie a oferit posibilitatea celui mai important investitor european in domeniu sa se alature cu resursele si experienta sa la cea mai performanta unitate de productie din Romania".

In momentul de fata, 61,49% din capitalul social este detinut de grupul CEREOL, lider european pe piata uleiurilor vegetale. Cereol are peste 40 de unitati de productie in 12 tari europene. In 2000 grupul CEREOL a inregistrat la nivel european o cifra de afaceri depasind 3,3 miliarde Euro.

Activitatea actuala a companiei Unirea consta in industrializarea semintelor oleaginoase (in principal de floarea soarelui) obtinandu-se ulei brut, ulei rafinat (vrac, imbuteliat in PET 1l si in PET 5l), ulei hidrogenat pentru fabricarea margarinei, sroturi, acizi grasi, lecitina si halva.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO