Companii

Febra relocarilor aduce afaceri tot mai mari pentru comerciantii de mobilier de birou

Febra relocarilor aduce afaceri tot mai mari pentru comerciantii de mobilier de birou
04.10.2006, 18:36 56

Relocarile marilor companii din Romania, pe fondul livrarii pe piata a tot mai multor cladiri de birouri, ar putea creste piata de mobilier de birou cu pana la 20% in acest an.
Cu o valoare de 50 mil. euro anul trecut, mobilierul de birou reprezinta una dintre cele mai dinamice nise ale pietei de profil.
"Piata mobilierului de birou a devenit mai echilibrata, mai asezata, cu un risc scazut de aparitie a unor surprize majore, a ajuns intr-o faza de maturitate. Iar o maturizare a gusturilor caracterizeaza si cerintele clientilor companiilor romanesti", a declarat Bogdan Staicu, directorul executiv al Mobexpert Office, divizia de mobilier de birou a grupului Mobexpert, cel mai mare jucator de pe piata locala a mobilei.
El spune ca cei mai atractivi clienti pentru comerciantii de mobila sunt companiiile multinationale, care vin cu o cultura a amenajarii birourilor si au o imagine clara despre cum ar trebui sa arate ansamblul final.
"Acest client este foarte exigent si acorda o atentie sporita unor detalii foarte fine a caror importanta a invatat-o in timp", a afirmat Staicu. Cu toate acestea, firmele romanesti incep sa invete din experienta multinationalelor.
"Clientii corporatisti romani incep sa se asemene din ce in ce mai mult celor straini, nivelul de exigenta al acestora creste simtitor in fiecare an, cererile sunt mult mai clare si se refera la un concept de amenajare, spre deosebire de simpla achizitionare a unor piese disparate si combinarea lor "dupa ochi", a mai spus Staicu.
Indiferent ca este vorba de multinationale sau companii romanesti, reteta este similara - mobila de import pentru sediul principal si pentru birourilor top managementului.
"In general, companiile multinationale prefera mobila de import pentru sediile centrale din Bucuresti, iar pentru unitatile de productie si spatiile cu componenta de relatii publice si reprezentare mai redusa prefera mobila produsa in Romania", considera Cristian Florea, director al Samas Office Romania, un joint-venture intre producatorul local GreenForest si grupul austriac Samas, specializat in productia de mobilier de birou.
Chiar daca importurile sunt atat pe gustul multinationalelor cat si al jucatorilor locali, diferenta este facuta de design.
"Companiile romanesti sunt mai conservatoare in privinta designului mobilierului, in timp ce multinationalele se orienteaza catre un design actual, acesta fiind conform cu standardul companiei la nivel international. In plus la multinationale sunt mult mai frecvente amenajarile de tip open space", a continuat Cristian Florea.
Modul cum arata sediile centrale a devenit in aceste conditii o componenta tot mai importanta a afacerii.
"Sunt spatii care vorbesc in egala masura despre companie, despre puterea ei financiara, despre viziunea sa, si in acest fel sunt o componenta importanta a imaginii acesteia", explica Bogdan Staicu.
Nici sediile secundare nu sunt neglijate.
"In cazul anumitor companii, liniile corporate impun necesitatea unor ansambluri asemanatoare pentru fiecare sediu-unitate din teritoriu. Acesta este cazul bancilor mai ales. Lucram de multi ani cu reprezentantele din Romania ale ING, BRD si Alpha Bank si tendinta generala in cazul lor este de a comanda acelasi tip de mobilier pentru fiecare nou sediu deschis", este de parere reprezentantul Mobexpert Office.
Multinationalele prefera mobilierul cu linii de design simple, spun comerciantii de pe piata, fiind mult mai interesate de functionalitatea pieselor, pe locul doi trecand detaliile ce tin de estetica.
"Conceptul de amenajare este unul integrat, complet (in cazul multinationalelor - n.red.), care vizeaza spatiul in ansamblul sau si trateaza nu numai piesele de mobilier si armonizeaza detaliile. Spre exemplu, dulapurile de arhivare, cu toate ca trebuie sa fie incapatoare, pentru un grad cat mai ridicat de functionalitate, nu sunt niciodata atat de inalte incat sa acopere lumina naturala. Spatiile care nu au lumina naturala sunt folosite ca locatie pentru servere sau au o utilitate care nu implica nicio resursa umana", a spus Staicu.
Nici pretul aproape dublu al mobilei de import comparativ cu cea autohtona nu diminueaza apetitul companiilor pentru importuri, iar piata, tot mai asezata ofera destule posibilitati.
Pe de alta parte, filialele locale ale companiilor financiare sau de telefonie mobila sunt printre cele mai dispuse sa investeasca sume considerabile de bani pentru a se ridica la nivelul din Europa de Vest.
"Acestea au un anumit specific de receptie, arhivare, sali de consiliu, zone clienti si back office si prefera mobilierul de import care se pliaza mai usor pe standardele respectate de acest companii la nivel mondial si implementate in toate sediile. Bugetul pentru amenajarea unei astfel de companii este in jur de 400.000 de euro pentru o suprafata de 10.000 de metri patrati", a continuat reprezentantul Mobexpert.
Si sediile companiilor farmaceutice sau ale agentiilor de advertising implica investitii importante.
"In cazul unui spatiu de 10.000 de metri patrati destinat unei companii farmaceutice, costurile se ridica, probabil, in jurul a 250.000-300.000 de euro. Pentru o agentie de advertising sau o firma de design, costurile devin mai mari cu aproximativ 50.000 de euro, deoarece creste importanta componentei de design. Suma este destinata construirii unei zone de relaxare si a unei zone tampon intre departamentele creative si cele financiar-operationale", a precizat Staicu.
La nivel de post de lucru creat (masa birou, casetiera, scaun, spatiu de depozitare), preturile variaza de la cateva sute de euro cu mobilier produs in Romania la 3.000 de euro sau chiar mai mult cu mobila de import, in varianta economica. Pentru birourile de lux valoarea investitiei incepe la 6.000 de euro.
Retailul cu mobilier de birou a inceput sa se dezvolte mai puternic dupa anul 1990. "Schimbarea radicala a modului de lucru din birouri, generata de introducerea computerului, precum si nevoia de a crea o imagine organizationala noua, moderna, conectata la valorile occidentale, au fost factorii care au determinat dezvoltarea mobilierului de birou", spun reprezentantii producatorului roman GreenForest.
Cererea de mobilier de birou este in continua crestere de cativa ani, numai in primele sase luni ale anului aceasta crescand cu aproximativ 20% comparativ cu perioada similara a anului trecut, conform datelor furnizate de compania Corporate Office Solutions.
La orizontul anului 2010, vanzarile de mobilier de birou in Romania ar putea ajunge la 100 mil. euro, potrivit estimarilor din piata.
Principalii producatori romani pe piata mobilierului de birou sunt Mobexpert Office, Silvarom, GreenForest, Aici Mobilier, The Prince International, Neoset Prod Com sau Simalexim. De cealalta parte, principalii importatori sunt Corporate Office Solutions, Mobexpert Office (divizia de import), MioDino, Techo Mobilier, Bene Romania sau Hansen Grup.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO