Companii

Exporturile urca afacerile producatorilor de vagoane feroviare

08.06.2006, 00:00 48

Producatorii locali de vagoane pentru transporturile feroviare de calatori se bazeaza pe exporturi pentru a-si creste cifrele de afaceri in acest an, in conditiile in care comenzile din partea CFR Calatori sunt modeste.

"Anul trecut ne-am dublat cifra de afaceri datorita exporturilor si ne asteptam la o crestere de 50% a cifrei de afaceri a Astra in 2006, tot din acest motiv", a declarat Alexandru Truta, director general Astra Vagoane de Calatori Arad.

Conform estimarilor companiei aradene, cifra de afaceri a acesteia va ajunge la 167 milioane lei (46 milioane euro) in 2006.

Jumatate din productia companiei aradene se indreapta catre pietele externe.

"Derulam un contract de 50 de vagoane pentru Egipt, un altul de 30 de vagoane pentru Iran si un contract de subansamble pentru piata algeriana", a explicat Truta.

In ceea ce priveste piata romaneasca, Astra va livra in cursul acestui an 18 vagoane de calatori tip salon pentru clasa 1 si clasa a 2-a catre CFR Calatori.

Aceste vagoane sunt construite sub licenta Corail (Alstom) si vor intra in componenta trenurilor intercity si a celor internatioanele, pretul unui vagon este de 850.000 euro.

"Incercam sa intram si pe pietele din Serbia, Ungaria si Bulgaria, unde nu exista unitati de productie a vagoanelor, ci doar ateliere de reconditionare. Din pacate accesul pe aceasta piata este dificil deoarece este dominata de companii mari, precum cei de la Bombardier", a explicat Truta.

"Iar, pietele din spatiul ex-sovietic sunt mai greu de abordat pentru ca acolo este un spatiu relativ inchis si, in plus, ecartamentul caii ferate este mai lat decat cel din Europa", a adaugat el.

O alta companie ce activeaza in productia si modernizarea vagoanelor si a obtinut o crestere a afacerilor datorita exporturilor este compania Remar Pascani, detinuta de operatorul feroviar privat Grup Feroviar Roman (GFR). "Anul trecut am inregistrat o cifra de afaceri de 58 milioane lei (16 milioane euro) si ne asteptam la o crestere de 25-30% a acesteia ca urmare a cererilor de pe piata externa", a explicat Catalin Cornea, director general Remar Pascani. Peste 30% din incasarile Remar provin din export, in special catre companii feroviare din Cehia, Polonia, Franta sau Turcia.

"Chiar daca anul acesta vom livra trei vagoane modernizate catre CFR Calatori, noi suntem specializati pe vagoanele de marfa si o mare parte din veniturile noastre provine din acest segment", a spus Cornea.

Printre clientii Remat se numara operatorii privati Servtrans si GFR, care este si actionarul majoritar al firmei, dar si alte companii precum: Mittal Steel Galati, Mittal Steel Hunedoara si Alro Slatina.

Daca Remar sau Astra asteapta cresteri ale afacerilor in 2006 datorita exporturilor, nu acelasi lucru se intampla cu Atelierele CFR Grivita.

"Ne asteptam ca in anul acesta sa avem o stagnare a cifrei de afaceri in jurul valorii de 15 milioane euro deoarece pe piata se manifesta o tendinta de crestere a transportului auto in defavoarea celui feroviar", a explicat Dan Banasu, director tehnic Ateliere CFR Grivita. Peste 97% din productia CFR Grivita se indreapta catre piata interna, in special catre CFR Calatori.

"Vom furniza in acest an 24 de vagoane tip cuseta si sapte vagoane restaurant catre CFR Calatori. Acestea sunt vagoane germane, modernizate, cu televizoare incluse, WC-uri ecologice si prize de laptop, al carui cost este de 300.000 euro", a specificat Banasu.



* Astra Vagoane de Calatori Arad exporta jumatate din productie in Egipt, Iran, Algeria

* Remar Pascani exporta 30% din productie catre Cehia, Polonia, Franta, Turcia

* Ateliere CFR Grivita exporta doar 3% din productie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO