Companii

Evoluţia comerţului cu amănuntul, cel mai bun indicator pentru consum: Piaţa s-a triplat în mai puţin de 15 ani, dar 70.000 de angajaţi au dispărut de pe statele de plată ale retailerilor

Evoluţia comerţului cu amănuntul, cel mai bun...

Autor: Cristina Roşca

06.10.2023, 18:40 437

♦ Sub umbrela CAEN-ului 47 – comerţul cu amănuntul se găsesc aproape 40 de subsectoare, de la retail alimentar la retail de modă, cosmetice, electro-IT şi mobilă.

Românii au lăsat anul trecut peste 350 de miliarde de lei în comerţul cu amănuntul, adică în magazinele de orice fel, fie că e vorba de hipermarketuri şi super­marketuri, fie de farmacii, benzinării, magazine de modă sau bricolaj, electro-IT ori mobilă.

Suma a crescut constant an de an, semn că apetitul de consum a avut o evoluţie pozitivă, la fel şi puterea de cumpărare. Spre exemplu, în 2008, ultimul an de boom economic înainte de criza financiară, sectorul comerţului cu amănuntul în ansamblul său (el cuprinde un total de aproape 40 de subsectoare) se ridica la doar 112 mld. euro. Astfel, în mai puţin de 15 ani (2008-2022) această „industrie“, acest sector de bază al economiei, s-a mai mult decât triplat.

Doar în 2022 versus 2021 avansul a fost de aproape 19%, unul dintre cele mai puter­nice de până acum, însă el a venit în con­textul unei inflaţii record. Dacă „scoatem“ inflaţia din ecuaţie, aceasta ajungând la peste 16% la finalul anului trecut, totuşi rămâne o creştere reală (în volume), semn că în continuare românii au cumpărat şi au avut apetit de shopping în 2022.

În general însă, creşterea sectorului nu a fost dată de inflaţie, ci de dezvoltare şi de consum. Mai exact, puterea de cumpărare a crescut în aceşti ani, astfel că retailerii s-au dezvoltat, iar românii au cheltuit mai mult.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO