Companii

Euralis: În absenţa creditării, furnizorii fermierilor s-au transformat în bănci agricole

Florin Constantin, country manager pentru România şi Bulgaria al Euralis: „Am crescut de la 1 milion de euro vânzări în 2009 până la 5 milioane de euro anul trecut, iar pentru acest an estimăm încasări de 6-7 milioane de euro“

Florin Constantin, country manager pentru România şi Bulgaria al Euralis: „Am crescut de la 1 milion de euro vânzări în 2009 până la 5 milioane de euro anul trecut, iar pentru acest an estimăm încasări de 6-7 milioane de euro“

Autor: Gabriel Razi

02.06.2013, 20:04 308

Furnizorii de seminţe, îngrăşă­minte şi pesticide au devenit „adevă­ratele bănci“ din agricultură în con­diţiile în care aceste companii finan­ţează an de an afacerile fermierilor cu un total de 2 miliarde de euro, spune Florin Constantin, country manager pentru România şi Bulgaria al pro­ducătorului de seminţe agricole certi­ficate Euralis. Practic, furnizorii ali­mentează fermele locale pe credit, iar banii sunt încasaţi la recoltă.

„Pe şapte milioane de hectare în România se face cultură mare (cereale şi plante oleaginoase - n.red.), iar 80% din aceste suprafeţe sunt exploatate în sistem semiextensiv cu o investiţie medie în inputuri (seminţe, îngrăşă­minte, pesticide - n.red.) la hectar de 200-400 euro, ceea ce înseamnă investiţii de până la 2 miliarde de euro/an. De aceşti bani, noi, furnizorii de inputuri, finanţăm agricultura“, explică Constantin, 32 de ani, care conduce afacerile cu seminţe ale francezilor de la Euralis din 2009.

Expunerea băncilor şi a creditorilor nonbancari în agricultură a crescut cu până la 200% faţă de acum trei ani, dar stocul de împrumuturi cumulate este de numai 3,3 miliarde de euro, ceea ce înseamnă 6,5% din finanţările acordate companiilor la nivel de economie.

În contextul în care băncile evită sectorul agricol, furnizorii de seminţe, îngrăşăminte sau pesticide au acoperit locul liber din piaţă. Acum grosul vânzărilor de inputuri se face pe credit pentru că în lipsa unor venituri constante fermierii preferă să plătească după recoltă.

Riscurile acestei strategii s-au văzut anul trecut atunci când seceta a muşcat adânc din productivitatea agricul­torilor. „Anul trecut a fost unul greu, ne vom recupera 99% din bani, dar cu întârziere“, explică Florin Constantin.

Francezii de la Euralis nu se expun direct pe afacerile fermierilor, înca­sările companiei fiind dependente de plăţile făcute de cei 50 de distribuitori care livrează în piaţă seminţele certificate.

 

Estimează afaceri de 7 milioane de euro

Francezii de la Euralis mizează pe majorarea cu 40% a afacerilor pe care le fac pe piaţa locală, pe fondul unui an agricol mai bun.

„Am crescut de la 1 milion de euro vânzări în 2009 până la 5 milioane de euro anul trecut, iar pentru acest an estimăm încasări de 6-7 milioane de euro“, explică Constantin.

Ultimele date publice de la Ministerul Finanţelor, cele pe 2011, arată că în acel an compania a avut în România afaceri de 1,2 milioane de euro. Explicaţia lui Florin Constantin este că strategia grupului francez este să factureze aproape toate vânzările direct în conturile companiei-mamă.

Deşi piaţa din România este una dintre cele mai atractive pentru vân­zarea de seminţe certificate, Euralis nu s-a grăbit să pună până acum în teren o politică de investiţii în staţii de condiţionare a seminţelor, aşa cum au făcut competitori precum Monsanto sau Pioneer.

Acum compania importă seminţele din Franţa, acolo unde fermierii din cooperativa agricolă ce deţine Euralis multiplică seminţele.  Pe plan local Euralis, companie cu afaceri de 1,3 mld. euro şi 5.000 de angajaţi, are o staţie de cercetare în judeţul Ialomiţa, în care a investit 0,5 milioane de euro.

Compania franceză are acum în România 40 de angajaţi, dublu faţă de anul 2011.

 

Afaceri similare în Bulgaria pe o piaţă cu două treimi mai mică

Şeful Euralis mai spune că încasările din Bulgaria sunt similare cu cele din România, deşi piaţa agricolă bulgărească este mult mai mică. Afacerile mai mari vin şi pentru că această piaţă agricolă nu este la fel de fragmentată precum cea locală.

„Business-ul din Bulgaria este mult mai solid iar pe o piaţă de două ori mai mică facem aceeaşi cifră de afaceri. Ei au două avantaje, nu au distrus exploataţiile iar agricultura este mult mai coerentă, au pus bani de-o parte şi au investit în silozuri încă de la început“.

Euralis concurează pe piaţa seminţelor certificate pentru agricultură cu grupuri multinaţionale precum Monsanto, Pioneer dar şi cu alte companii franceze precum Caussade Semences sau Limagrain.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 03.06.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO