Companii

Eric Kish: Deocamdata experimentam brandul Rompetrol in Franta

Eric Kish: Deocamdata experimentam brandul Rompetrol in Franta

Partea de retail este nesemnificativa fata de celelalte active preluate prin achizitia Dyneff

02.04.2007, 17:38 23

Prima benzinarie operata sub brand Rompetrol de piata franceza va fi pe autostrada. Zonele de interes pentru dezvoltare sunt cele slab deservite, ocolite de hipermarketuri. Extinderea depinde in mare parte de reactia consumatorului francez la un brand romanesc.
"Deocamdata experimentam brandul in Franta. Trebuie sa vedem cum consumatorul francez va intra intr-o benzinarie Rompetrol. Putem pune un pariu, dar nu mai mult. Daca depasim mental faptul ca suntem un brand romanesc, putem sa patrundem in piata", spune Eric Kish, vicepresedintele de marketing si retail din cadrul grupului Rompetrol.
Anul trecut, grupul anunta cea mai mare tranzactie prin care o companie cu nucleu romanesc intra pe o piata din Vest prin achizitia unei companii europene. Rompetrol a preluat cel mai mare operator petrolier independent francez, Dyneff.
Anul acesta, dupa integrare, se va stabili si politica de actiune a Rompetrol pe o piata complet atipica, cel putin in ceea ce priveste segmentul de retail.
"Piata franceza este o piata foarte matura, extrem de competitiva in care exista o cota de piata foarte solida a hipermarketurilor care au distrus pretul de retail. Acest factor a determinat regresul retelelor de benzinarii in asa fel incat piata mic urbana si rurala este slab deservita. Totul se concentreaza in jurul hipermarketurilor si in jurul autostrazilor", spune Kish.
Potrivit reprezentantului Rompetrol, piata franceza de retail a carburantilor este acaparata in proportie de 35% de hipermarketuri. Politica acestora este obtinerea unui trafic cat mai mare de clienti prin impingerea marjelor obtinute din retailul de carburanti catre nivelul 0. In aceste conditii, zonele slab deservite devin tinta Rompetrol.
"Ne bazam pe proximitatea fata de comunitatea locala care este o zona libera pentru ca este neglijata de jucatorii mari. Sper sa ne reuseasca. Din primele semnale pe care le avem, comunitatile sunt bucuroase ca benzinariile sa se intoarca in sate", spune Kish.
Desi prin achizitia Dyneff Rompetrol a preluat peste 200 de benzinarii, partea de retail este nesemnificativa fata de celelalte active achizitionate prin intermediul tranzactiei.
"Noi, cand am cumparat firma aceea, partea de retail era minuscula. Businessul mare este format din trei terminale pe Mediterana si trei terminale pe Atlantic. Partea de retail practic a venit odata cu achizitia. Noi suntem acolo un wholesaler. Benzinariile noastre sunt in numar de 30, restul sunt francize, insa marja este foarte mica. Dezvoltarea retailului este o chestie pe termen lung. Ceea ce avem noi acolo este ceva mostenit", spune reprezentantul Rompetrol.
Desi marjele pe retail sunt foarte atractive, procedurile pana la obtinerea unui aviz pentru construirea unei benzinarii sunt extrem de anevoioase.
"Marjele in retail sunt foarte mari, dar intrarea este foarte dificila. Autorizarile dureaza foarte mult, iar cumpararea de statii existente este foarte costisitoare. Asta este Franta, dar ca marja este foarte atractiva. O franciza aduce 19 euro/ tona si o statie a ta aduce 130 de euro/ tona. In Romania situatia este alta. Francizele sunt francize reale. Marja se imparte", explica vicepresedintele Rompetrol.
Pentru toate operatiile care tin de brandingul pe retail, Rompetrol va aloca anul acesta un buget de 12 milioane de euro, din care 1 milion de euro va fi folosit pentru rebranduirea a cinci statii din Franta. Nu vor exista campanii de marketing diferite pentru piata franceza in 2007 pentru ca reteaua este prea mica pentru a justifica aceste costuri.
Rompetrol isi va continua si anul acesta campania de extindere in afara granitelor.
"Anul acesta vom intra in Serbia, prin intermediul unui numar de aproximativ 50 de francize. Este in zona noastra de interes strategic unde de asemenea am depus o scrisoare de intentie pentru privatizarea NIS-ului, Petromul sarbesc", a declarat Eric Kish, vicepresedinte marketing&retail din cadrul grupului Rompetrol.
La inceputul anului trecut grupul Rompetrol, condus de omul de afaceri Dinu Patriciu, a anuntat depunerea unei scrisori de intentie pentru privatizarea NIS (Nafta Industrija Srbije), cea mai mare companie de profil din Serbia.
O alta zona de interes pentru grupul Rompetrol este piata din Ucraina. Planurile de intrare pe aceasta piata au fost facute publice anul trecut, dar acestea se vor concretiza in 2007 cand grupul estimeaza vanzari de peste 86 mil.$ (69 mil. euro).
"Sper sa ne facem tinta de 200 pana la sfarsitul anului. Benzinarii proprii vom avea sub raportul de 2 la 10, doua benzinarii Rompetrol la 10 francize", spune reprezentantul Rompetrol. Ca si caracteristici, piata ucraineana este dominata de jucatori independenti, ceea ce duce la fragmentarea acesteia.
"Pe de alta parte nu este deloc usor sa faci business din cauza unor factori politici. Venind in postura de jucator mare, risti sa deranjezi jucatorii mici, implantanti acolo prin intermediul unor afinitati politice", a mai precizat Kish.
In ceea ce priveste piata locala, Kish spune ca strategia Rompetrol vizeaza diferentierea de celelalte companii de profil prin lansarea a cat mai multe produse si servicii noi. Unul dintre cele mai cunoscute produse Rompetrol este cardul Fill&Go, prin care plata carburantului se face direct la pompa, iar plata se poate face la inceputul lunii viitoare fata de data alimentarii.
"Vanzarile au crescut datorita Fill & Go constant cu o rata de 30% pe an iar la ora actuala 55% din vanzari se fac prin Fill&Go. Produsul a fost lansat in 2004 in special pentru persoane juridice si de-abia de anul trecut pentru persoane fizice", a conchis Kish.
Rompetrol alimenteaza 75.000 de vehicule care formeaza flotele unor companii precum Dunca Expeditii, Bechtel, Coca-Cola Romania, Orange, Philip Morris Romania, Cristim sau Tabco Campofrio.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO