Royal Vopak, unul dintre cei mai mari operatori de spaţii onshore de stocare a ţiţeiului, a spus pentru FT că infrastructura lor de stocare a ajuns aproape la limită, în ceea ce se conturează drept o criză istorică a petrolului.
„Ar fi corect să spunem că până la finalul lunii aprilie, capacităţile noastre de stocare vor fi epuizate (n.r: pentru al doilea trimestru)”, a spus Elco Hoekstra, CEO al Vopak.
Ieri preţul petrolului WTI, cotaţia pentru piaţa americană, a intrat pentru prima dată în istorie în teritoriu negativ, înregistrând într-un punct o scădere de 300%.
Astăzi, preţurile futures au fluctuat, trecând înapoi în teritoriul pozitiv, doar pentru a se întoarce pe minus. Situaţia a fost generată de lipsa capacităţilor de stocare, ceea ce i-a determinat pe traderi să încerce să îl vândă doar pentru a scăpa de el, dând naştere unei situaţii unice în istorie, în care traderii sau producătorii s-au văzut practic nevoiţi să îi plătească pe ceilalţi participanţi la piaţă, doar pentru a scăpa de el.
Traderii stochează petrol – chiar şi pe tancuri cunoscute drept „supertanker”, ce pot stoca până la 2 milioane de barili de petrol – pentru a-l vinde mai târziu, în contextul în care preţurile s-au prăbuşit după colapsul cererii.
sursa foto: Profimedia
Vopak, precum şi alţi operatori de spaţii de stocare, au încercat să găsească soluţii pentru a stoca surplusul. Cu toate acestea, readucerea unor capacităţi suplimentare de 10 milioane de barili în piaţă nu reprezintă „o sarcină uşoară” şi poate dura 3-6 luni, a avertizat Hoekstra.
Traderii au apelat la tancuri petroliere în lipsa capacităţilor de stocare onshore.
Brian Gallaagher, şeful relaţiilor cu investitorii în cadrul companiei de tancuri petroliere Euronav, a spus că circa 20% din totalul supertankerelor din lume sunt utilizate în prezent pentru a stoca circa 300 milioane barili petrol, mult peste estimările din piaţă.
„Oricât de extremă a fost ziua de ieri în piaţa americană, ea este doar o reflecţie ce scoate la iveală un trend în continuă creştere”, a spus el.