Companii

Electrolux: Febra relocarii productiei se resimte si in industria electrocasnicelor

Electrolux: Febra relocarii productiei se resimte si in industria electrocasnicelor

Hans Straberg, CEO al Electrolux: Pe masura ce competitorii nostri pleaca din tarile dezvoltate, trebuie sa ne adaptam deoarece consumatorul nu plateste ca un produs sa fie fabricat intr-o anumita tara.

12.12.2007, 14:29 56

Hans Straberg, directorul general executiv al grupului suedez Electrolux, spune ca Romania este in continuare o locatie atractiva pentru o viitoare fabrica a grupului, in contextul in care Electrolux a inaugurat, in ultimii ani, 9 fabrici in tari definite ca mediu de productie low-cost.
In cadrul programului de relocare, in valoare de 8 miliarde de coroane suedeze
(850 mil. euro), demarat in 2004, Electrolux, unul din liderii mondiali in productia de aparatura electrocasnica, a inchis 17 fabrici si a redus activitatea altor 3 unitati.
"Romania, alaturi de tarile vecine, este pentru noi in continuare o destinatie atractiva pentru o viitoare fabrica. Insa situatia productiei si capacitatea actuala din unitatile noastre de productie nu motiveaza deocamdata o noua investitie", a declarat Hans Straberg, CEO al Electrolux.
Compania detine in Romania, din 1997, o fabrica de aragazuri la Satu Mare, in care a investit de la preluare aproape
30 mil. euro in extindere, dezvoltare si trainingul personalului. Afacerile Electrolux in Romania au ajuns in primele trei trimestre la 111,3 mil. euro, in crestere cu 10,6% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
"Pe masura ce competitorii nostri pleaca din tarile dezvoltate, trebuie sa ne adaptam deoarece consumatorul nu plateste ca un produs sa fie fabricat intr-o anumita tara", a mai spus Straberg. Febra relocarii unitatilor de productie se resimte si in industria electrocasnicelor. Dupa industria auto, unde fenomenul este cel mai vizibil, cursa transferului facilitatilor de productie se observa si in randul celor mai mari producatori de electrocasnice.
In cursul programului de relocare, care din 2010 va aduce, potrivit reprezentantilor companiei, reduceri de costuri de
3 mld. coroane suedeze ( 319 mil. euro), compania a inchis in Europa de Vest 4 fabrici - cate o fabrica de masini de spalat in Suedia si Germania, o fabrica de aragazuri in Franta si o alta de aparatura pentru refrigerat in Spania. In acelasi timp, nu mai putin de alte 4 fabrici au fost inaugurate in Polonia.
"De ceva timp Europa de Est este salvarea Europei de Vest. Europa se dezvolta in acest fel si avem aici o baza mare de productie, ceea ce este bine pentru Vest. Estul s-a dezvoltat foarte mult si cred ca in anii urmatori vom vedea un efect similar, de imbunatatire a nivelului de trai si o crestere a salariilor. Va mai trece ceva vreme, asa ca, pe termen scurt, nu suntem ingrijorati din acest punct de vedere", a declarat Straberg.
El spune ca, in cadrul deciziei de a efectua o noua investitie intr-o capacitate de productie, locatia este aleasa in primul rand in functie de nivelul economiei tarii respective si de ritmul de dezvoltare a puterii de cumparare a populatiei. "Cursul valutar, spre exemplu, este un criteriu mai putin semificativ in alegerea locatiei pentru o noua fabrica, pentru ca poate fluctua foarte mult. Legaturile de comert exterior ale tarii respective si dinamica industriei sunt mai importante pentru ca sunt cele care pot aduce cursul la un nivel avantajos", a spus Straberg.
Pentru cresterea segmentului electrocasnicelor la nivel european, Electrolux mizeaza in perioada urmatoare pe introducerea stimulentelor pentru cresterea ritmului de inlocuire a aparaturii casnice cu aparatura eficienta din punctul de vedere al consumului de energie, un sistem similar celui adoptat in industria auto si aplicat automobilelor hibrid care beneficiaza de reduceri sau de eliminarea taxelor.
Astfel de stimulente au fost introduse in Italia, care acorda o reducere de 200 de euro a taxelor pentru fiecare aparat frigorific achizitionat, sau Spania, unde pentru orice aparat electrocasnic se acorda o reducere situata intre 85 si 185 de euro.
Reprezentantii Electrolux estimeaza insa ca penetrarea acestui sistem de stimulare a ritmului de inlocuire a aparatelor electrocasnice va avea in Europa de Est o rata destul de mica datorita pretului energiei destul de redus.
"In comparatie cu Italia, care are unul dintre cele mai mari preturi pe kw/h in Europa, in Romania si in alte cateva state din Europa de Est pretul se situeaza sub media europeana de 10 eurocenti pentru un kw/h. Din acesta cauza, multi consumatori nu vor considera oportuna alegerea unui aparat dintr-o clasa energetica superioara", a declarat Straberg. El exemplifica prin cazul Suediei, tara in care cea mai mare parte a energiei este obtinuta din centrale nucleare sau hidroelectrice, mai putin costisitoare decat in cazul centralelor termice. Suedia are astfel una din cele mai mici ponderi in achizitia de produse din clasa energetica A sau A plus.
Electrolux, al doilea producator de electrocasnice din Romania, a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri la nivel mondial de peste 11 miliarde de euro si un profit operational de 307 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO