Companii

Doi operatori straini nou intrati pe piata se lupta sa profite la maxim de cresterea pietei turismului de recreere

Doi operatori straini nou intrati pe piata se lupta sa profite la maxim de cresterea pietei turismului de recreere

Aleksei Hinkov si sotia sa l-au convins pe directorul Tez Tour ca merita sa intre pe piata din Romania

08.05.2008, 19:42 414

Dupa o serie de discutii, Aydin - de origine bulgara, ca si Aleksei Hinkov - a fost de acord ca sotii Hinkov sa infiinteze in Romania filiala Tez Tour, biroul din Romania avand numarul 15 pe harta celor de la Tez.
Biroul a fost infiintat imediat, dar cu toate acestea a intrat pe piata in luna mai a anului trecut, pierzand perioada de "early booking" (termen folosit pentru cea mai activa perioada pentru vanzarea pachetelor turistice, dintre targul de turism din primavara si debutul sezonului). Cu toate acestea, Tez a vandut anul trecut 11.000 de pachete turistice, operand cinci chartere catre Turcia de la Bucuresti si Timisoara si atingand astfel 15% cota de piata din zborurile charter catre Turcia inca din primul an de operare.
Pe piata din Romania existau deja cateva agentii de turism specializate pe Turcia, cum ar fi Alibaba Tour, Mr. Peter sau Kusadasi, dar si turoperatori pentru care Turcia era o miza importanta, precum J'Info Tours, Prestige Tours si Prompt Services. Cum a reusit Tez sa vanda atat de mult, in conditiile in care clientela parea deja impartita intre operatorii romani? Preturile destul de mici, datorate volumelor mari cu care lucreaza Tez Tour, si atragerea a foarte multe agentii revanzatoare au fost principalele motive care au pozitionat Tez intre liderii de piata inca din primul an de operare.
"Tez este un turoperator care umple hotelurile cu care este partener si astfel obtine preturi avantajoase pe camera", explica Aleksei Hinkov.
La volumele mari cu care lucreaza (agentia a vandut anul trecut 1,2 milioane de pachete turistice i?n toata Europa Centrala si de Est si Rusia, dintre care 700.000 au fost pentru Turcia), se adauga si faptul ca Tez are si reteaua proprie de hoteluri, Amara Resorts (cu 4.000 de locuri in sase hoteluri din regiunea Belek). In plus, Tez nu lucreaza ca retailer, adica nu vinde pachete turistice catre persoanele fizice, ci doar prin agentii revanzatoare, avand astfel costuri mici. In Romania, Tez are acum cea mai mare retea de revanzatori: din 1.200 agentii de turism existente pe piata, sotii Hinkov au incheiat contracte cu 1.100 de agentii, dintre care 600 sunt active, iar 200 chiar fac zilnic in jur de 20-30 de rezervari.
In aprilie 2008, in plina perioada de "early booking", Aleksei Hinkov a vazut zilnic cum in sistemul de rezervari pe care il coordoneaza s-au cumparat in jur de 300 de vacante. Este un numar de turisti care poate umple doua avioane charter si jumatate de hotel, iar acest numar a fost visat ani la rand de toti turoperatorii locali. Pentru Aleksei Hinkov, 300 de turisti pe zi este numarul de rezervari la care se astepta pentru aceasta perioada.
Ritmul rezervarilor zilnice a mai scazut dupa debutul sezonului, insa tinta de 25.000 de turisti care sa cumpere servicii Tez Tour va putea fi usor atinsa, considera Hinkov. 25.000 de turisti care sa mearga in Turcia cu pachete turistice cu zbor charter inseamna un sfert din numarul total de turisti estimat sa plece in acest an in Turcia (in 2007 au mers in Turcia cu zbor charter 70.000 turisti, iar pentru acest an agentiile asteapta in jur de 100.000 turisti, o crestere de 30%).
Daca numai Aleksei Hinkov, care a vandut anul trecut 11.000 de locuri pentru Turcia, considera ca va putea atrage in 2008 in jur de 15.000 de noi turisti, aceasta inseamna ca se gandeste sa absoarba jumatate din cresterea pietei.
La cealalta jumatate s-au gandit deja alti noi turoperatori intrati din acest an pe piata romaneasca, si anume lituanienii de la Novaturas, care opereaza din acest an in Romania cu brandul FlyNova.
Raimondas Useckas, director executiv al FlyNova, considera ca agentia pe care o conduce ar putea avea in acest an 26.000 de clienti, destinatiile catre care va opera fiind Tunisia, Creta si Antalya, iar pentru iarna Canare si Egipt. Pentru sezonul de vara, zborurile vor fi impartite in cinci curse pe saptamana: doua spre Turcia, doua spre Creta si unul spre Tunisia.
Desi se pozitioneaza tot ca turoperator (care vand doar prin agentii revanzatoare), lituanienii de la Novaturas spun ca nu vor refuza nici clientii "en detail".
Atat oficialii Tez Tour, cat si cei ai Novaturas au mare incredere in sansele de crestere a turismului de masa in strainatate - operat prin curse charter. Cele mai bune sanse de crestere le are Turcia, despre care Hinkov crede ca va putea atrage peste 200.000 de turisti in 2009. Raimondas Useckas crede insa ca nu numai Turcia va atrage din ce in ce mai multi turisti, ci toate destinatiile catre care se vor organiza zboruri charter: "Anul trecut s-au vandut in Romania peste 200.000 vacante pe curse charter, ceea ce inseamna ca 1% din populatie a achizitionat un asemenea produs".
Tez Tour si Novaturas sunt primii turoperatori internationali care intra direct pe piata romaneasca, pana acum singurele formule prin care mari turoperatori vestici precum TUI sau Thomas Cook au vandut vacante in Romania fiind agentiile autorizate.
Sansele de dezvoltare a turoperatorilor romani ar putea scadea in conditiile ascutirii concurentei, dar Alin Burcea, directorul si proprietarul agentiei Paralela 45, considera ca se pot gasi "arme" si pentru aceasta lupta: "Vom separa activitatea de agentie vanzatoare de activitatea de turoperator, pentru ca acesta din urma sa se poata extinde cat mai mult, poate si in afara granitelor tarii", spune acesta.
Un turoperator negociaza in fiecare an cu hotelierii din statiunile unde vrea sa duca turisti un numar de camere pe care sa le vanda apoi. De obicei, aceste camere se platesc in avans, cu cateva luni sau chiar un an inainte de debutul sezonului.
Raimondas Useckas spune ca puterea de negociere a Novaturas este automat mai mare decat a oricarui turoperator romanesc, dat fiind ca lituanienii negociaza camerele centralizat pentru toate tarile din care urmeaza sa duca turisti (Lituania, Estonia, Letonia si mai nou Romania): "Pentru 2008, estimam ca vom transporta 260.000 de turisti, ceea ce reprezinta o forta in negocieri, si am achizitionat deja in jur de 80% din camerele necesare, precum si serviciile de transport cu avionul". Tot la nivel central cumpara camerele necesare si Tez Tour, care estimeaza ca va transporta in acest an aproape 2 milioane de turisti din toate tarile unde este prezent.
Turoperatorii autohtoni nu se lasa insa atat de usor. Cristina Irimia, directorul de marketing al J'Info Tours - unul dintre primii cinci de pe piata -, spune ca agentia a investit in acest an aproape 5 milioane de euro pentru garantarea camerelor de hotel si a avioanelor cu care vor fi operate cursele charter. "Am crescut suma de garantare, deoarece vrem sa dezvoltam mult activitatea de turoperator si sa vindem cat mai mult prin agentii revanzatoare", a explicat Cristina Irimia. Oficialii J'Info, care asteapta afaceri de 35 de milioane de euro in acest an, intentioneaza si ei sa isi rafineze strategia si sa nu se mai bazeze pe retail, ca in anii trecuti, tot pentru un control mai bun al costurilor: "Vrem ca in acest an 40% dintre vanzari sa fie directe si 55-60% prin agentii revanzatoare. Nu ne mai intereseaza sa largim reteaua, preferam francizele si agentiile revanzatoare", mai spune Irimia.
J'Info simte, la fel ca si ceilalti turoperatori, ca piata se aglomereaza si cauta strategii de repliere. Cea mai importanta este investirea profiturilor in structuri de cazare, J'Info avand deja o pensiune la munte si un minihotel langa Bucuresti. Corina Hinkov spune ca aceasta strategie o au mai toate agentiile mari de turism, inclusiv Tez, care are deja sase hoteluri in Turcia si mai construieste doua in Egipt: "Viitorul turismului va exclude incetul cu incetul agentiile de turism din lantul procedurilor de achizitie a unei vacante, asa incat toata lumea se gandeste la variante de rezerva", anticipeaza Corina Hinkov.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO