Gabriel şi Florin Pleşca, doi fraţi din Oradea de 40 de ani, respectiv 42 de ani, au dezvoltat fabrica de gheaţă alimentară Icelandia şi distribuie produsele în câteva reţele de benzinării precum OMW, Rompetrol sau Petrom, în hipermarketuri şi în segmentul HoReCa.
Ideea afacerii a venit în urmă cu 13 ani când Gabriel Pleşca şi soţia lui au observat că pe barul dintr-o pizzerie frapiera era în permanenţă goală.
„La câteva luni după această poveste am fost în vizită împreună cu Florin, fratele şi asociatul meu, în Ungaria unde am văzut afacerea. Am contactat compania, ne-am întâlnit cu proprietarii şi de acolo începând, totul s-a transformat în istorie“, povesteşte Gabriel Pleşca, absolvent al Facultăţii de Ingineria Managerială şi Tehnologică, profil inginerie economică. La acel moment fabrica Icelandia era singura de acest gen din ţară.
Unitatea de producţie pe care o deţin cei doi fraţi în Oradea a ajuns la o producţie de 25.000 de kilograme de gheaţă pe zi comparativ cu anul de debut când „două maşini ruseşti produceau în total 50 de kilograme de gheaţă pe zi“.
Icelandia are în portofoliu atât gheaţă cuburi, măcinată pentru cocktailuri sau vrac, cât şi sculpturi de gheaţă sau blocuri de gheaţă.
„Producem vara şi iarna în sistem «just in time» pentru a ne reduce costurile. Suntem puternic dependenţi de condiţiile climatice, fapt ce ne pune răbdarea la încercare. Aş putea încadra vara din acest an, ca şi cea din 2013 de altfel, în categoria sub mediu. Cu alte cuvinte, vara aceasta a fost sub aşteptări din cauza vremii extrem de capricioase“, mai spune Gabriel Pleşca, şi precizează că investiţiile totale în această afacere se ridică la aproximativ 3 mil. lei.
Icelandia are în prezent 27 de angajaţi. Compania a realizat anul trecut o cifră de afaceri de circa 3,4 mil. lei (760.000 euro), un profit de 22.000 lei, conform datelor de la Ministerul de Finanţe.
„Gheaţa este prezentă non-stop în reţelele de benzinării şi în reţelele de hipermarketuri. Facem livrări în HoReCa şi distribuim prin magazinele de proximitate într-o mai mică măsură“, a precizat antreprenorul.
El îşi aminteşte că cel mai vechi client al Icelandia este o benzinărie din Oradea cu care colaborează din anul 2001. Pleşca spune că la fel ca în orice start-up au întâmpinat şi depăşit multe provocări, mai ales că ideea de a comercializa gheaţă preambalată era nouă pe piaţa din România. „De altfel, şi în prezent facem eforturi pentru a face din cuburile de gheaţă Icelandia un produs de larg consum.“