Companii

Distribuitorul farmaceutic Farmexim spune ca a pierdut 5,5 mil. euro din cauza deprecierii leului

Distribuitorul farmaceutic Farmexim spune ca a pierdut 5,5 mil. euro din cauza deprecierii leului

Ovidiu Buluc, director general al Farmexim: Impactul acestei devalorizari a fost clar resimtit de toti distribuitorii de medicamente, profitabilitatea acestui an fiind clar pusa sub semnul intrebarii pentru toti actorii din piata. Mai mult, costurile de operare au crescut exponential ca urmare a majorarii preturilor la carburanti si utilitati.

28.05.2008, 20:51 56

"Recalcularea datoriilor in valuta pe care compania le inregistra fata de terti la finele anului 2007, ne-a dus la pierderi financiare de circa 3,5 milioane de euro. Pe de alta parte si refuzul Ministerului Sanatatii de a respecta legislatia privind ajustarea preturilor medicamentelor in functie de cursul de schimb al leului ne-a cauzat deja pierderi estimate la circa 2 milioane de euro", a spus Ovidiu Buluc, director general al Farmexim.
Farmexim a contractat anul trecut un credit de 25,3 mil. euro de la BRD-Groupe Societe Generale potrivit datelor existente la acea vreme in Monitorul Oficial. Majoritatea distribuitorilor au fost afectati la nivelul liniilor de credit, companiile A&D Pharma, Fildas si Relad fiind implicate de asemenea in atragerea de finantare in anii trecuti.
Pretul medicamentelor este stabilit de catre Ministerul Sanatatii in lei si este negociat direct cu producatorii. In pretul final cu care un produs se vinde in farmacie intra si adaosurile de maxim 16%, care insa nu au acoperit deprecierea leului. Distribuitorii sunt afectati deoarece ei cumpara in valuta si vand in lei, astfel incat resimt direct orice fluctuatie a cursului.
Legislatia in vigoare prevede ca Ministerul poate modifica pretul trimestrial in functie de evolutiile de pe pietele valutare. Ultima rectificare s-a facut in luna mai a anului trecut, iar nivelul actual se va mentine pana la sfarsitul lunii iunie.
"Impactul acestei devalorizari a fost clar resimtit de toti distribuitorii de medicamente, profitabilitatea acestui an fiind clar pusa sub semnul intrebarii pentru toti actorii din piata. Mai mult, costurile de operare au crescut exponential ca urmare a majorarii preturilor la carburanti si utilitati", a adaugat Ovidiu Buluc.
Farmexim a terminat anul 2007 cu o cifra de afaceri de 496 mil. lei (148,6 mil. euro), si cu un profit de 5,8 mil. lei (1,7 mil. euro), ceea ce situeaza compania intre primii jucatori pe piata de profil.
In primele trei luni ale anului, distribuitorul a raportat un avans al afacerilor de 60% pana la 163,5 milioane de lei (44,3 mil. euro).
"Cresterea s-a datorat avansului natural al pietei produselor farmaceutice si parafarmaceutice in conditiile maririi bugetelor acordate sanatatii dar si puterii de cumparare a populatiei. Pe de alta parte, un impact pozitiv l-a avut si transferul catre farmaciile cu circuit deschis a eliberarii medicamentelor aferente programelor nationale: diabet, post-transplant si oncologie", a precizat seful Farmexim.
Prin trecerea in retail a acestor medicamente anul trecut au avut de castigat distribuitorii cu o prezenta solida pe acest segment, in detrimentul celor care livreaza cu precadere in spitale.
Cresterea puterii de cumparare se resimte la nivelul distribuitorilor in majorarea vanzarilor de OTC-uri (medicamente care se elibereaza fara prescriptie) si dermatocosmetice, care nu au un pret impus la vanzarea prin farmacii.
"Prin crearea in anul 2007 a unei divizii separate care se ocupa de promovarea si vanzarea medicamentelor OTC si produselor dermatocosmetice am reusit sa extindem protofoliul in colaborare cu noi parteneri. Ponderea acestor produse in portofoliul si cifra de afaceri a Farmexim s-a dublat in 2007 fata de 2006 si estimam o crestere cel putin similara in 2008. In trimestrul I din 2008 ponderea OTC-urilor in total cifra de afaceri in retail a ajuns la 19%", a mai spus Ovidiu Buluc.
Incepand cu luna aprilie, in Romania
s-a trecut la o noua modalitate de prescriptie, cea pe brand, renuntandu-se la cea pe denumire comuna internationala (DCI). Daca pana atunci medicii mentionau numai substanta activa, farmacistul putand decide pentru eliberarea unui medicament mai scump sau mai ieftin, acum medicii trebuie sa precizeze si brandul produsului.
"In cazul prescriptiei pe brand cel mai defavorizat este pacientul. In piata se observa o tendinta clara de crestere a medicamentelor scumpe. Sistemul de sanatate, CNAS (Casa Nationala a Asigurarilor de Sanatate - n. red.), este aparat de existenta preturilor de decontare, deci nu plateste nimic in plus. Diferentele de pret sunt suportate de pacienti. Din ce in ce mai multe tari din Europa, tari mult mai bogate incurajeaza sau chiar impun substitutia generica. In Romania este incurajata prescrierea de medicamente scumpe", a concis Ovidiu Buluc.
Farmexim este unul dintre primii distribuitori care au fost infiintati in Romania, bazele sale fiind puse in urma cu 18 ani, iar pentru anul acesta afacerile companiei au fost estimate la peste 180 mil. euro.
Principalii concurenti ai Farmexim sunt Mediplus (parte a A&D Pharma), Relad, Polisano, Farmexpert, ADM Farm, Mon-tero si Europharm Distributie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO