Companii

Dacia, in grafic cu pierderile si usor pe plus cu vanzarile

09.01.2003, 00:00 46

Producatorul roman de autovehicule Dacia a reusit in 2002 sa reduca nivelul pierderilor fata de anul anterior, incandrandu-se in obiectivul stabilit la acest indicator. Pe de alta parte, vanzarile totale au fost de peste 57.700 de autovehicule, din care 52.700 de unitati pe piata locala, usor peste previziuni.
"Am reusit sa ne atingem obiectivul pentru acest an in privinta vanzarilor, chiar cu o usoara depasire, iar in ceea ce priveste pierderile suntem in grafic", a declarat pentru Ziarul Financiar Constantin Stroe, vice-presedintele Automobile Dacia.
La inceputul anului 2002, oficialii Dacia mizau sa reduca pierderile de la 77 de milioane de euro in 2001 la 56 de milioane de euro, ceea ce s-a si intamplat. "Pierderile vor scadea si in acest an, urmand ca in 2004 sa ne apropiem de zona de echilibru", a mai spus Stroe. Potrivit lui, anul 2003 va fi anul care va aduce Dacia pe o panta ascendenta din punct de vedere al vanzarilor si implicit al productiei.
"Strategia noastra de produs pentru acest an indica o crestere a vanzarilor cu 12.000 de unitati, pana la aproape 70.000 de unitati", a mai spus Stroe, care crede ca actualul model Dacia Supernova nu va fi singurul model care va conta decisiv in obtinerea acestor obiective.
"Modelul Pick-up pe motorina lansat spre sfarsitul anului trecut a reprezentat un succes de piata mai mare decat anticipam, iar in acest an mizam si pe "surpiza" (face-lift al variantei actuale de Dacia Supernova) pe care am pregatit-o", a mai adaugat Stroe. Oficialul Dacia a refuzat sa precizeze momentul exact cand noua varianta va fi prezentata.
"Oricum in a doua jumatate a anului 2004 va intra in productie si modelul Dacia de 5.000 de euro, care va aduce dupa el un plus de vanzari. Astfel, credem ca in 2004 vom atinge plafonul de 85.000 de unitati vandute", mai spune vice-presedintele producatorului roman.
Automobile Dacia a inregistrat anul trecut pierderi de aproximativ 77 de milioane de euro (2.148 de miliarde de lei), desi nivelul estimat la inceputul anului era de 40 milioane de euro, in scadere fata de cele 60 de milioane de euro din 2000. Cifra de afaceri a companiei a fost in 2001 de 6.928 de miliarde de lei (266 de milioane de lei), iar cota de piata a fost de aproximativ 60%.
Renault a cumparat 51% din Dacia in septembrie 1999 pentru suma de 50 milioane de dolari, cu angajamentul de a investi 219,7 milioane de dolari pana in 2004. Dupa majorari succesive de capital, Renault a ajuns in prezent la o cota de 92,72%. Fondul de investitii Broadhurst detine 2,45% din actiuni, iar Romanian Investment Company 1,77%.
Cea mai recenta majorare a capitalului social al producatorului auto de la Pitesti a fost realizata anul trecut, cand capitalul societatii a ajuns de la 2.581 de miliarde de lei (peste 100 milioane euro) la 7.039 miliarde lei (281 milioane euro).
Grupul francez a investit pana acum la Dacia peste 250 milioane de euro, investitii orientate in principal in reabilitarea uzinei. Pana la lansarea automobilului de 5.000 de euro pe piata, investitiile efectuate in cadrul producatorului roman vor ajunge, potrivit oficialilor, la 400 de milioane de euro.
Dupa preluarea pachetului majoritar de actiuni al Dacia, Renault s-a confruntat cu mai multe probeme decat anticipa. Obiectivul impus de Renault pentru producatorul roman este trecerea pe profit in anul 2005, o data cu lansarea pe piata a modelului de 5.000 de euro, care se va vinde atat in Romania cat si pe alte piete emergente, precum cele din America de Sud sau Asia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO