Companii

Cum incearca familia Moraru sa revitalizeze vanzarile berii Azuga

Cum incearca familia Moraru sa revitalizeze vanzarile berii Azuga

Valerii Moraru, presedintele consiliului de administratie al Bere Azuga: Suntem actori pe o piata ce se misca cu greutate. Am putea spune ca 2008 a fost unul dintre cei mai grei ani de cand am intrat in lumea business

27.10.2008, 13:55 223

La numai doi ani dupa ce si-a schimbat actionarii, brandul de bere Azuga are deja in spate investitii de 9 milioane de euro si un program mai ambitios pe viitor - 20 mil. euro pana in 2010 - in urma caruia compania va ajunge la o capacitate de productie de un milion de hectolitri anual, ceea ce reprezinta intrarea in "liga mare" a berarilor.

Mai mult chiar, in cinci ani compania tinteste o cota de piata de 4%, cu doar doua procente mai putin fata de nivelul atins de Bere Mures in momentul in care a incasat 150 mil. euro de la Heineken in martie anul acesta.
"S-au realizat investitii in piata, imagine si reutilare si procesul investitional continua. Pentru perioada 2008-2009 sunt pregatite investitii de 12 milioane de euro pentru ca in 2010 alte 8 milioane sa fie absorbite de companie. Se doreste ca la sfarsitul acestei perioade capacitatea de productie a companiei sa se ridice la un milion de hectolitri", a declarat Valerii Moraru, presedintele consiliului de administratie al Bere Azuga.
Omul de afaceri, care controleaza in prezent producatorul Bere Azuga, marturiseste ca si-a construit afacerile doar prin credite, insa admite ca situatia este diferita acum, in conditiile actualei crize financiare, costurile imprumuturilor urcand puternic. Pentru investitiile pe care le-a planificat insa pana in 2010, Moraru spune ca s-au incheiat contractele, partea financiara fiind deja rezolvata.
Valerii Moraru intra in afaceri la inceputul anilor 1990 in Rusia, iar in urma cu opt ani s-a reintors in Romania, dupa mai multi ani de tatonari, de data aceasta convins sa cumpere primele pachete de actiuni in cadrul Bere Azuga, companie al carei actionar majoritar a devenit in 2006. Despre afacerile ce au ramas in Republica Moldova antreprenorul prefera sa nu discute, considerandu-le "un subiect dureros".
Compania pe care el si sotia sa, Violeta Moraru, o conduc trece acum printr-un amplu proces de restructurare, cu investitii in rebranding si in echipamente tehnice. Compania s-a indreptat totodata si catre alte produse si segmente de consumatori.
Violeta Moraru, general manager al Bere Azuga: Piata este receptiva si intr-un continuu proces de crestere, romanii situandu-se intre primele sase state europene la consumul de bere pe cap de locuitorBere Azuga produce acum doua branduri: Azuga si Azuga Premium, ce se adreseaza segmentului mainstream, respectiv mainstream superior. Brandul Azuga Premium a fost lansat anul acesta si a venit sa inlocuiasca fosta marca Azuga Regala. "Piata a primit bine noua bere, vanzarile produsului crescand de la lansare pana in prezent cu 20%", spune Violeta Moraru. Compania a optat insa pentru acest produs la schimbarea ambalajelor si la introducerea pe piata a unei sticle personalizate, diferita de cea a berii Azuga. Investitiile pentru rebranding au vizat ambele produse si s-au ridicat la 1 milion de euro.
 
Violeta Moraru, general manager al Bere Azuga: Piata este receptiva si intr-un continuu proces de crestere, romanii situandu-se intre primele sase state europene la consumul de bere pe cap de locuitor.
 
Recent, compania a incheiat cu printul Luitpold al Bavariei, unicul actionar al producatorului german de bere Konig Ludwig International, un contract de franciza pe 10 ani. Acest contract ofera companiei dreptul de a produce in Romania Kaltenberg Pils, respectiv Kaltenberg Royal Lager, doua dintre marcile companiei germane. Noul contract de franciza va permite acoperirea unui alt segment, cel superpremium. "Avem nevoie sa ne dezvoltam. I-am contactat si au fost incantati sa intre pe piata din Romania, in conditiile in care piata este receptiva si intr-un continuu proces de crestere, romanii situandu-se intre primele sase state europene la consumul de bere pe cap de locuitor", afirma Violeta Moraru.
Pentru a acoperi intreaga piata, Bere Azuga are in plan sa readuca la viata o mai veche marca a companiei, Valea Prahovei. Aceasta se va adresa segmentului bazic, diferentierea realizandu-se doar la nivelul pretului, conform celor doi antreprenori.
Unul dintre principalele proiecte ale actionarului majoritar al Bere Azuga in viitorul apropiat este sa extinda linia de distributie a produselor companiei.
 
Familia Moraru si-a propus ca pana la sfarsitul anului berea Azuga sa fie distribuita in principalele retele de retail din Romania. "In conditiile in care retelele de retail reprezinta aproximativ 50% din vanzari, dorim sa largim reteaua de unitati de distributie. Am incheiat contractul cu Kaufland si urmeaza sa semnam cu Metro, iar pana la sfarsitul anului urmeaza Carrefour si Auchan", marturiseste Moraru.
In acest scop, mai exact pentru facilitarea distributiei sotii Moraru au infiintat o companie de transport, Fonticor Trans, ce in prezent se ocupa de distributia berii Azuga catre magazinele din Bucuresti, Ploiesti si Brasov. Compania a plasat in acest business o serie dintre angajatii Bere Azuga, ce au fost redirectionati in urma procesului de modernizare a fabricii.
Urmand exemplul altor antreprenori romani, precum fratii Micula sau Octavian Cretu, care au intrat pe piata sucurilor pentru ca ulterior sa se orienteze spre bere unde detin brandul Burger, respectiv Albacher, sotii Moraru au sesizat oportunitatea de la momentul respectiv pe piata berii, pentru ca in vara aceasta sa intre cu brandul Azuga si pe piata apelor minerale plate, cu pet-uri de 2 litri si bidoane de 5 litri.
In aceeasi perioada cei doi antreprenori au achizitionat si un pachet de actiuni in cadrul producatorului de apa minerala Perla Covasnei din Sfantu Gheorghe, pe care in prezent il controleaza in proportie de aproximativ 32%. Pentru moment insa, acestia nu isi propun si patrunderea pe piata sucurilor. "Nu este o actiune pe care ne-o propunem in viitorul apropiat. Pentru moment ne concentram pe dezvoltarea brandurilor pe care le detinem deja", spune Violeta Moraru, general manager al Bere Azuga.
Antreprenorii s-au hotarat sa isi indrepte atentia si spre sectorul imobiliar, analizand o serie de proiecte in Bucuresti, fara a lua insa o decizie ferma in acest sens. Prioritar este in momentul de fata un proiect in zona Azuga unde urmeaza a fi construit un complex rezidential si un hotel.
Compania Bere Azuga resimte si ea criza financiara, costurile extrem de ridicate, in special cele cu materia prima, si sensibilitatea romanilor la pret fiind cele mai importante cauze. "Cand am intrat pe piata din Romania, lucrurile stateau altfel. Investitiile aveau un grad de rentabilitate ridicat, si astfel antreprenorii isi gaseau motivatia sa patrunda. Acum, in conditiile in care materia prima este foarte scumpa, costurile de productie ajung la 20-25% din totalul costurilor si competitia este din ce in ce mai acerba, suntem actori pe o piata ce se misca cu greutate. Am putea spune ca 2008 a fost unul dintre cei mai grei ani de cand am intrat in lumea business", marturiseste Valerii Moraru. Cu toate acestea, cei doi actionari nu planuiesc sa modifice preturile, fiind constienti ca romanii ar reactiona rapid la o astfel de schimbare. Dupa vanzarea Bere Mures catre Heineken, intr-o tranzactie de 150 mil. euro, Bere Azuga va intra in urma finalizarii investitiilor de 30 mil. euro in topul celor mai mari producatori independenti de bere, dupa European Drinks si intr-o batalie extrem de apriga cu Romaqua, producatorul Borsec care a intrat in acest an pe piata berii cu brandul Albacher.
Piata berii, estimata la 20 de milioane de hectolitri in acest an, este extrem de competitiva, cu patru multinationale care detin circa 80% din vanzari. Bere Azuga, care a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 8,2 mil. euro, incheind anul cu un profit de 100.000 de euro, este listata pe piata Rasdaq, avand o capitalizare de 8 mil. euro.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO