Companii

Cu 90 de oameni, germanii de la Miele fac la Braşov componente pentru electrocasnice de lux

Cu 90 de oameni, germanii de la Miele fac la Braşov componente pentru electrocasnice de lux

Autor: Cristina Stoian

06.09.2010, 23:56 2487

Pe lângă partea de producţie, ger­ma­nii deţin şi divizia deretail Miele Ap­pliances, un show-room, dar şi con­trac­te deexclu­si­vitate cu agenţi din Con­stanţa, Braşov sau Cluj, princa­re frigiderele, cuptoarele sau maşinile de spălat "made inGermany" se vând la nivel local cu câteva mii sau zeci de mii deeuro fiecare produs.
"La jumătatea lui septembrie se împli­neş­te un an de când amînceput producţia în noua fabrică. Ne-am dezvoltat treptat, aman­gajat până acum 90 de persoane, iar în ur­mătorii aniintenţionăm să ajungem la 300 de angajaţi pentru a asigurapersonalul ne­cesar producţiei de componente elec­tro­nice", adeclarat Hart­mut Hohaus, direc­to­rul general al MieleTehnica.
Unitatea de producţie de la Braşov este pri­ma de acest fel pe caregermanii au construit-o de la zero în Europa de Est, în urma uneiinves­ti­ţii de circa 24 mil. euro. În afa­ră de România, Miele, cuafaceri de 2,7 mld. euro, produce în Aus­tria, Cehia, China şiGermania, ultima din acestea având deja opt fabrici atât pentrucom­ponente, cât şi pentru produs finit. Mai mult de atât,producătorul german a investit în primul pro­iect greenfield dinacest sector la nivel local, în timp ce Electrolux şi Artctic,competitorii ca­re produc pentru clienţii cu venituri medii şimici, au preferat să achiziţioneze fabrici deja con­stru­ite înSatu Mare şi Găeşti.
De ce a preferat Miele să se alăture celor doi producători care facelectrocasnice în România, o ţară clasată pe ultimul loc în Europadupă suma plătită pentru cumpă­ra­rea unui produselectrocasnic?
"Decizia de a construi această fabrică a fost luată în urmacreşterii vânzărilor şi a capacităţii suplimentare necesaredetermi­na­te de aceasta. Miele produce în mare par­te componenteleşi unităţile electronice în regim propriu şi va focalizaknow-how-ul refe­ritor la produse în a doua fabrică de elec­tronicea grupului, deschisă în Braşov. Fabri­ca de electronice de lasediul central din Guetersloh, care are 410 angajaţi, a ajuns la olimită de capacitate, într-un timp foarte scurt", a spusHohaus.
Conducerea Miele susţine că la baza alegerii spaţiului pentrufabrica din Braşov a stat argumentul infrastructuriiplanificate-tron­sonul de autostradă şi aeroportul, dar şi cel alexistenţei unei universităţi tehnice şi a fa­cultăţilor despecialitate din zonă, întrucât "lucrând într-o industrie de nişă,destul de spe­cifică, durează mai mult acoperirea pozi­ţiilor despecialişti din domeniul electronic".
"Criza financiară nu înseamnă întot­deau­na numai problemele. Amavut şansa să recrutăm o echipă tânără de 90 de oameni, din carefiecare a patra persoană nu avea un loc de muncă anteriorangajării. Atât ingi­nerii în electronică şi calitate, cât şispecia­liş­tii din fabrica de elec­tronice din Guetersloh au luatparte şi au spri­jinit lansarea pro­duc­ţiei din fabrica de laBraşov. De asemenea, an­gajaţii noştri au avut parte de o perioadăde instruire în Germania pentru însuşirea cu­noş­tintelor specificecu privire la produse".
Datorită inginerilor bine instruiţi cu spe­cia­lizare universitară,există o structură de spe­cialişti în ţară cu care se poate realizao pro­ducţie competitivă, spune Hohaus. "Este cunoscut faptul căRomânia are unul din­tre cele mai bune raporturi între costurilepri­vind salariile şi productivitate din Euro­pa, mai ales înprocesele ghidate de maşini".
Construcţia fabricii de subansambluri pen­tru aparaturaelectrocasnică a început la fi­nalul lui 2008, după ce germanii auachi­zi­ţionat un teren de 13,4 hectare în parcul in­dustrialFeldioara - Halchiu, parc în care mai sunt instalate şi companiileReinert - pro­du­cător de mezeluri, Condmag, sau fabrica de lactateOlympus Dairy.
Parcul industrial are o suprafaţă de 225 de hectare. "În prezentpar­cul industrial are un grad de ocupare de cir­ca 20%-30%, urmândca în cinci ani să ajungă la capacitate maximă. Din cauza cri­zeifinanciare ritmul de investiţii s-a redus sem­nificativ, pentru căîn condiţii normale, în 2-3 ani parcul ar fi fost 100% ocupat. Pânăîn acest moment, investiţia Miele este una din­tre cele mai mari,având un impact sem­ni­ficativ în dezvoltarea zonei, dar în viitoro com­panie austriacă va construi un parc lo­gistic pentrudistribuţia de marfă pe 20 de hec­tare", a afirmat Sorin Taus,primarul comunei Feldioara.

Aparatură electrocasnică de zeci de mii de euro
Brandul de electrocasnice Miele, înca­drat în segmentul superior depreţ, alături de mărci precum Franke sau Hotpoint Ariston, estecomercializat la nivel local în peste 10 punc­te de vânzare, fieprin intermediul pro­priu­lui magazin Miele Appliances, fie prinagenţi care lucrează exclusiv pentru Miele sau prin magazinemulti­brand ca Domo, Rovere Mobili, MediaGalaxy sau Innova.Produsele vin asamblate din Ger­mania, după ce fabricile desubansambluri, cum este cea din Braşov, furnizează compo­nen­teleunităţilor de producţie de acolo.
Germanii au întegistrat anul trecut o ci­fră de afaceri de 3,6 mil.euro prin inter­me­diul fabricii de la Braşov, iar dinco­mer­ciali­zarea produselor prin Miele Appliances, circa 850.000de euro. Anul trecut cel mai scump produs Miele, o combinăfrigorifică, s-a vândut cu circa 22.000 de euro, în condi­ţiile încare media bugetului pentru cumpă­răturile de electrocasnice estede 999 lei, potrivit jucă­torilor din domeniu.
Ceilalţi doi producători, Arctic care pro­duce la Găeşti peste unmilion de frigi­de­re, şi Electrolux, care are o fabrică deara­gazuri la Satu Mare, comercializează pro­du­se cu preţuricuprinse între 200 şi 350 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO