Companii

Cotnari: Gerul ne-a determinat sa ne schimbam strategia

01.02.2006, 20:37 47

Laurentiu Anghel, directorul de marketing al producatorului de vin din Iasi, anunta o crestere de pret cu pana la 20% fata de nivelul actual, pentru a contrabalansa pierderile de productie cauzate de temperaturile scazute din ultima perioada.

"Vom avea costuri suplimentare, dar si o diminuare cantitativa a productiei din cauza gerului. Intr-o saptamana vom putea estima si pierderile de productie din acest an", a declarat Laurentiu Anghel.

La sfarsitul lunii octombrie, compania promitea "o inghetare" a pretului pana la sfarsitul anului 2006.

"Initial, planurile noastre nu includeau nici o crestere de pret pentru acest an, mai ales ca rezultatele din 2005 au fost bune, iar productia nu a fost afectata de inundatii", a mai spus Anghel.

El a precizat insa ca, dupa ce temperaturile au coborat pana la a?"25 grade C in zona Cotnari, compania a decis sa majoreze pretul vinului de la inceputul lunii martie a acestui an.

In 2005, Cotnari a inregistrat o cifra de afaceri de 65 de milioane de lei (17 milioane de euro), in crestere cu 20% fata de anul 2004.

Profitul net a fost de 2,6 milioane de lei (0,7 milioane de euro). Tot anul trecut, compania a vandut peste 8,4 milioane de sticle de vin, adica in jur de 6,2 milioane de litri.

Cotnari a fost unul dintre producatorii de vinuri a caror productie de struguri nu a fost afectata anul trecut, reprezentantii anuntand o recolta de 10 milioane de kilograme de struguri, de pe cele 1.300 ha de vita de vie pe care le detine.

Anghel a spus ca preturile actuale pentru o sticla de vin de Cotnari variaza intre 6 lei si 22 de lei (1,7-6 euro) in functie de produs. "De la inceputul lunii martie preconizam cresteri de pret pana la 20%", explica Anghel.

Potrivit reprezentantilor companiei, o situatie similara s-a petrecut in 1999. "Cel putin o data la cinci ani gerul s-a obisnuit sa ne ''dijmuiasca'' serios productia", adauga Anghel.

Directorul de marketing spune ca in acest an compania isi propune o crestere moderata a vanzarilor, undeva in jur de 10%.

"Vrem sa ne consolidam pozitia pe piata si ne gandim si la doua branduri noi, insa acestea depind de semnele pe care le vom primi din piata", adauga el.

Indiferent daca va exista oportunitatea introducerii unui nou brand pe piata locala de vin, reprezentantii Cotnari spun ca vor fi lansate o serie de produse noi, pe marcile existente.

Intre timp, bugetele de marketing ale companiei au crescut de la 300.000 de euro in 2004 la circa 900.000 de euro anul trecut.

"Ne-am concentrat foarte mult pe promovarea marcii nu doar in presa scrisa sau in audiovizual. Am pus accent pe segmentul HoReCa, organizand promotii, degustari si fidelizari pe acest segment", a precizat Anghel.

La jumatatea anului trecut, Cotnari a lansat o gama noua de produse destinata in principal acestui segment. Denumita "Selectie de vinuri albe", gama cuprinde Chateau Cotnari (sec), Blanc Cotnari (demisec), Grasa de Cotnari 2000 (dulce) si Busuioaca de Moldova (dulce).

Anghel a mai spus ca in anul 2005, compania a trecut si printr-o etapa de schimbare a strategiei in ceea ce priveste distributia, fapt ce a dus in prezent la acoperire nationala.

Pentru acest an, producatorul din judetul Iasi are un plan de investitii de peste 4 milioane de euro pentru retehnologizarea liniilor de prelucrare si imbuteliere a vinului, in urma unui proiect Sapard. Jumatate din valoarea proiectului va fi acoperit din surse proprii.

Anghel a precizat ca investitia va permite atat cresterea capacitatilor de productie, cat si alinierea la standardele Uniunii Europene.

Reprezentantul Cotnari a mai spus ca proiectul de retehnologizare care se va derula anul acesta reprezinta cea mai mare investitie din ultimii ani. Valoarea totala a investitiilor realizate in 2005 a fost de 1,5 milioane de euro si a vizat in special replantarile de vie, achizitiile de masini si utilaje, dar si proiectele de infrastructura.

Cotnari este unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata vinului, fiind specializat in producerea vinurilor albe. Podgoria companiei cuprinde numai soiuri autohtone: Grasa de Cotnari, Feteasca Alba, Francusa si Tamaioasa Romaneasca (Busuioaca de Moldova). Compania s-a infiintat in 1948, ca sectie a unei ferme de stat, avand la vremea aceea 128 de hectare de plantatii de vie. In 2000, Cotnari se privatizeaza prin metoda MEBO (Management-Employees Buy-Out). In prezent, producatorul iesean cultiva aproximativ 1.300 de hectare de plantatii de vie.

Piata vinurilor s-a ridicat anul trecut la circa 350 de milioane de euro, conform datelor furnizate de Patronatul National al Viei si Vinului (PNVV), principalii jucatori fiind Murfatlar Romania, Cotnari, Vincon Vrancea si Jidvei, alaturi de care exista o serie de jucatori de dimensiuni mai mici precum Vinterra International, Halewood Romania, Vinia Iasi, Vinarte si Cramele Recas.

dana.ciriperu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO