Companii

Competisie intre banci pentru furnizarea a 56 mil. euro in contractul CFR-Siemens

16.01.2004, 00:00 25

Opt banci au depus oferte de finantare pentru importul a 21 de automotoare Desiro din Germania, cunoscute la noi sub denumirea "Sageata Albastra", valoarea acestora fiind de aproximativ 56,5 milioane euro, afirma surse din cadrul CFR Calatori.
Compania a semnat in 2001 cu grupul industrial german Siemens cel mai mare contract de achizitie de material rulant din industria feroviara romaneasca de dupa 1990, in valoare de 320 mil. euro. Contractul prevede livrarea de catre Siemens a 57 de automotoare Desiro din Germania, alte 63 urmand sa fie asamblate in Romania de catre Astra Vagoane Arad.
"In cadrul licitatiei au depus oferte de finantare ING, HVB, Deutsche Bank, SocGen, Paribas, Raiffeisen Bank, ABN Amro si Citibank. Din valoarea finantarii, aproximativ 70% este garantata de agentia germana a creditelor de export Hermes, restul constituind credit comercial. Ofertele sunt inca in analiza Ministerului (n.r. a€“ transporturilor, constructiilor si turismului), in conditiile in care si Finantele au un cuvant de spus, creditul fiind garantat de stat", au spus pentru Ziarul Financiar surse apropiate discutiilor.
In acest an, ar putea fi lansata o noua licitatie in trimestrul al treilea al anului, finantarea urmand sa acopere un lot de automotoare fabricat in Romania, mai spus sursele citate.
Primele doua licitatii pentru finantarea livrarilor facute de compania germana au avut loc in 2002, respectiv 2003, ambele fiind castigate de catre banca germana HVB. Valoarea primului credit a fost de circa 50 milioane euro, iar cea de-al doilea a fost de 92,8 milioane euro.
Livrarea celor 120 de automotoare este prevazuta sa se incheie pana in 2007, potrivit anunturilor facute imediat dupa semnarea contractului. Mai mult, anul trecut, oficiali Siemens din Romania au declarat ca CFR Calatori va achizitiona inca 104 automotoare Siemens, valoarea trenurilor suplimentare fiind de circa 300 de milioane de euro. Aceasta clauza privind optiunea pentru o comanda ulterioara de trenuri Siemens a fost prinsa in contractul semnat initial.
Automotoarele sunt destinate rutelor de parcurs mediu, adica pe distante de circa 300-400 km. Automotoarele Desiro inregistreaza un consum mediu de circa 25 l/ 100 km, de opt ori mai mic decat cel al locomotivelor clasice. Parcul actual al CFR Calatori numara aproximativ 3300 vagoane si 850 locomotive.
CFR Calatori a inceput in ultimii ani derularea unor investitii pentru modernizarea parcului propriu, anul trecut fiind incheiat un alt contract important cu compania americana General Motors.
Anul trecut, organismele internationale au cerut autoritatilor romane o restructurare ampla in sectorul feroviar, prin reorganizarea companiilor din sector si disponibilizarea a aproximativ 18.000 angajati.
Actiunea intervine in contextul in care companiile feroviare cauta finantare pe pietele externe pentru a-si acoperi programul de investitii. Astfel, CFR Marfa s-a imprumutat pe pietele externe de capital la finele lui 2002 de 120 milioane de euro printr-o emisiune de eurobonduri, fara garantia statului roman. De asemenea, CFR Infrastructura se pregateste sa iasa pe pietele externe tot cu o emisiune de eurobonduri, de aproximativ aceeasi valoare.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO