Companii

Companiile petroliere scruteaza de la Balcani la Atlantic

20.01.2006, 19:52 11

Achizitia de statii a Petrom facuta in "familia" mai larga a OMV si intrarea grupului Rompetrol pe pietele din Franta si Spania muta atentia managerilor de la Bucuresti si pe alte meridiane ale Globului.

Asa-numita "legare de glie" a companiilor romanesti, care a ratat pana acum sansele de extindere pe plan international, pare sa fie acum secventa actuala de business. Consultantii de strategie afirma ca miscarile facute in ultima luna de cele mai mari companii petroliere din Romania dau o alura internationala operatiunilor acestora si le expun intr-o anumita masura mediului de pe pietele externe.

"Cele doua miscari difera in esenta. Pe de o parte, Rompetrol intra pe doua piete din Occident, cu o alta dinamica decat in regiunea noastra, ceea ce inseamna ca actiunile companiei au o anumita expunere in ceea ce priveste pietele respective. Ca asemanare intre cele doua deal-uri (realizate de Petrom si Rompetrol - n.red.), managerii celor doua firme au acum o acoperire mai mare, nu doar piata Romaniei, ceea ce inseamna ca vor trebui sa acorde atentie si acestor aspecte", afirma Codrut Pascu, managing director al biroului din Bucuresti al firmei de consultanta de management Roland Berger Strategy Consultants.

Planurile de afaceri ale Petrom si Rompetrol vor include de acum si subsidiarele lor din strainatate, ceea ce inseamna un posibil beneficiu sau risc in plus fata de expunerea numai la piata romaneasca.

Un alt punct comun al celor doua deal-uri este faptul ca ambele companii deruleaza afaceri in Europa numai in sectorul distributiei de carburanti.

Petrom a achizitionat 178 de statii ale OMV din Romania, Bulgaria, Serbia si Muntenegru in cadrul unei tranzactii de 234 milioane de euro, in urma auditului realizat de KPMG. Valoarea poate suferi ajustari, au precizat oficialii companiei. Pasul Petrom de a prelua subsidiare ale OMV, noul sau proprietar, este o incercare de a face din compania romaneasca un brand pentru Europa de Sud - Est, sustin oficialii OMV.

Pe de alta parte, circuitul produselor petroliere intre rafinariile Petrom - Arpechim si Petrobrazi Ploiesti - catre retelele de benzinarii de pe cele trei piete se simplifica, fiind acum un circuit intern al Petrom. Altii vad insa in aceasta afacere o reorganizare a operatiunilor OMV din regiune, parte a strategiei sale de a se putea concentra pe alte piete in afara de Balcani, unde ar urma sa devina motor Petrom.

Petrom mai castiga din acest deal si altceva - statii premium sub brandul OMV, unde compania romaneasca abia si-a lansat un nou concept - PetromV.

Petrom are in plan 250 de statii PetromV pana in 2010, dar are de acum deja un sfert din retea pe segmentul premium, in urma preluarii statiilor OMV.

Sub umbrela OMV, Petrom, cu aproape 800 de statii in portofoliu, concureaza cu jucatorii de talie regionala, precum MOL Ungaria sau PKN Polonia.

Grupul condus de omul de afaceri Dinu Patriciu a fost cu cativa pasi inaintea Petrom, prin extinderea operatiunilor grupului Rompetrol in Bulgaria si Albania. Practic, pentru Patriciu achizitia grupului francez Dyneff inseamna deschiderea unui al doilea front de operatiuni in Occident, dupa cel din Balcani.

Grupul Rompetrol a anuntat la finele anului trecut achizitia, urmand sa anunte in zilele urmatoare finalizarea tranzactiei si, mai ales, pretul.

Grupul Rompetrol a preluat in cadrul unei tranzactii estimate de surse de pe piata in jurul a 100 de milioane de euro grupul francez Dyneff, afacere fondata de bascul Antoine Lecea. Dyneff ii ofera Rompetrol o platforma de lansare a operatiunilor pe piata franceza, unde detine astfel 226 de benzinarii, potrivit ultimelor informatii disponibile. Pe de alta parte, intrarea pe piata spaniola se produce intr-un moment cat se poate de favorabil, sustin oficialii Rompetrol. Ei afirma ca piata spaniola este chiar inaintea dereglementarii, astfel incat compania Repsol ar putea fi nevoita sa-si vanda din propriile active pentru a nu intra in conflict cu reglementarile concurentiale in domeniu. Ca afaceri, Petrom isi adauga afaceri de inca 500 milioane de euro la cele 2,7 - 2,9 miliarde de euro estimate pentru 2005, ceea ce inseamna un portofoliu de aproape 3,5 miliarde de euro.

De cealalta parte, grupul Rompetrol si-ar putea dubla talia de afaceri, ajungand la afaceri cumulate de circa 5 miliarde de dolari (peste 4,2 miliarde de euro), sustin reprezentantii grupului. Petrom si Rompetrol devin jucatori cu masa critica regionala, cu afaceri cumulate de 10 miliarde de euro. Valoarea bursiera a Petrom a sarit zilele trecute de 9 miliarde de euro.

Cifre cu greu de crezut in urma cu numai doi ani de majoritatea analistilor.

Acum, cele doua companii opereaza pe cinci piete din Europa, de la Atlantic la Balcani, scrutand acum cu privirea piata Rusiei si a statelor din Caucaz dupa oportunitati in sectorul extractiei si productiei de hidrocarburi. Austriecii de la OMV, care au fost actionari in grupul Rompetrol si au controlul acum la Petrom, au remodelat piata romaneasca si au luat parte la multe din deciziile strategice de extindere ale operatiunilor companiilor romanesti. adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO