Companii

Comoditatea rezervarii online de bilete de avion sau de tren naste afaceri de milioane de euro, pe o piata care creste cu 225% anual

12.06.2008, 21:37 117

"Totul a inceput de la un department de ticketing de bilete de avion pe care il aveam anterior si care functiona ca suport pentru o alta afacere. Era un department mic pe care doream sa-l dezvoltam", spune Daniel Truica, director general si actionar minoritar al agentiei de turism online Vola.ro.
In aceasta afacere, Daniel Truica detine 33% din actiuni, majoritatea afacerii apartinand unei persoane juridice din Polonia, Fru.pl. "Grupul din Polonia a venit initial si a investit intr-o alta afacere care a inceput in 2004 in Romania. Am vrut sa dezvoltam departamentul de ticketing si ne-am orientat catre mediul online deoarece este genul de activitate care se preteaza foarte bine la acest tip de vanzari, in sensul ca produsul este standard astfel incat vanzarea online este facila spre deosebire de alte produse", spune el.
Discutiile au durat un an, din care testarea platformei a durat trei luni, iar pe 18 aprilie a fost lansat Vola.ro, prin intermediul caruia se pot face rezervari online de bilete de avion (cu confirmare imediata), fara a mai apela la un formular de cerere de rezervare. "Diferenta fata de alte site-uri de rezervari este ca la noi rezervarile sunt online, deci nu este o cerere de oferta catre noi, rezervarile merg direct in sistemul unic de rezervari pe care functioneaza si liniile aeriene. Asta inseamna ca odata ce faci rezervarea pe Vola.ro, rezervarea este incheiata, exista. Locul este direct rezervat in sistemul companiei aeriene alese pe site", explica directorul Vola.ro.
Absolvent de finante-banci, Truica spune ca atunci cand a intrat in afacere avea experienta de antreprenor, insa experienta in ticketing era zero. Ideea de business a fost preluata din strainatate unde deja acest gen de rezervari online este foarte popular.
Investitia initiala a fost in jur de 100.000 de euro. "Am avut nevoie de aceasta suma pentru achizitionarea de echipamente, de la tehnica de calcul la echipamente de call center, licentele pe care a trebuit sa le obtinem, una dintre cele mai importante fiind IATA (Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni)", mentioneaza directorul Vola.
Tot din aceasta suma au fost cumparate si licentele softului pe care ruleaza Vola.ro, pe partea de soft si pe managementul rezervarilor online compania colaborand cu Amadeus, care a venit cu infrastructura. "Practic noi am achizitionat o licenta de a avea acces la aceste tarife ale liniilor aeriene in timp real si prin acest parteneriat, Amadeus ne permite accesul la acest tarif, plus ca practic Vola functioneaza pe o combinatie de tehnologie Amadeus cu tehnologia noastra proprie", explica Daniel Truica.
El adauga faptul ca toate liniile aeriene isi incarca ofertele, materializate prin tarife pentru anumite destinatii, intr-un sistem central la care Vola.ro are acces prin intermediul Amadeus si pe care clientii fac rezervarile.
Deasemenea, compania a investit sume importante pentru promovare. "Mare parte din bugetul de marketing a mers catre search marketing, e vorba de investitii in reclama pe Google, principalul nostru canal de promovare, unde am investit aproximativ 35.000 de dolari (22.500 de euro) in 2007. Estimam ca investitiile doar in search marketing pe 2008 vor fi in jur de 100.000 de euro", precizeaza Daniel Truica.
In februarie Vola.ro, a primit pentru investitii peste 4 mil. euro din partea fondului polonez Tar Heel Capital (THC), care vor fi directionati catre dezvoltarea de noi servicii.
Dupa doar opt luni de la lansare, la sfarsitul anului trecut, Vola.ro a inregistrat o cifra de afaceri de 830.000 de euro, iar pentru acest an, directorul companiei estimeaza o crestere de 225% fata de anul trecut. "Ne asteptam la un rulaj de 3,5 mil. euro, adica o crestere de 225%, in concordanta cu dezvoltarea pietei", spune Truica.
La inceputul lansarii afacerii, au fost angajate doar trei persoane in proiectul Vola.ro. In prezent, compania are zece angajati, dintre care trei persoane pe partea administrativa si sapte pe partea de ticketing si estimeaza ca pana in ianuarie 2009 sa ajunga la 20 de oameni.
"Angajam constant pentru ca un agent de ticketing bun se formeaza intr-un an. Avem un program de training pentru personal, atat intern, cat si cu partenerii nostri Amadeus prin care le asiguram angajatilor cursuri pentru a invata sa lucreze cu sistemul de rezervari. In plus vrem sa investim in angajati prin cursuri asigurate de IATA, care sunt echivalentul unui MBA pentru un economist", mentioneaza Truica. Slaba penetrare a cardurilor de credit si lipsa angajatilor cu calificare in domeniu sunt principalele dificultati cu care compania se confrunta.
Un alt site lansat in februarie 2008 de compania WASTEELS Romania, este tripTkts.ro pe care se pot rezerva online bilete de tren si avion.
"Site-ul a fost conceput ca un instrument de acces facil si imediat la cele doua componente principale ale unei calatorii: transportul si cazarea. Ceea ce il face diferit de alte site-uri de acest gen este componenta lui principala in jurul careia a fost conceput si anume modulul de calcul al biletelor de tren pentru calatoriile internationale si cel pentru pass-uri. In al doilea rand este structura site-ului, gandita astfel incat cine doreste sa isi faca o idee asupra pretului unei calatorii sau chiar sa faca o rezervare (tren, avion, hotel), sa poata face acest lucru foarte rapid fara a naviga prin zeci de pagini", spune Marian Anton, Marketing Manager Wasteels Romania.
Compania este in prezent singura agentie din Romania acreditata de SNCFR sa emita bilete de tren pentru rutele internationale si nationale si are acces la terminalele de rezervari de locuri ale TrenITalia, BritRail si sistemul central cu care lucreaza si CFR Calatori. Investitia in site a fost pana in prezent de circa 5.000 de euro, fara a lua in calcul modulul pentru calculul biletelor de tren care face obiectul unui contract separat.
Pe site pot fi facute rezervari real-time pentru avion (companii de linie dar si low-cost) si hotel. "Deasemenea, se pot cumpara toate tipurile de pass-uri pentru tren si se pot calcula preturile pentru calatoriile externe cu trenul", spune Anton.
El adauga ca promovarea site-ului se face exclusiv prin mediul online (serviciul AdWords de la Google, Etarget, linkuri din portaluri de travel, valoarea investitiei in reclama situandu-se in medie in jurul valorii de 1.000 de euro lunar.
O alta sectiune a site-ului este Travel Info unde se pot obtine informatii legate de pasaport, viza si sanatate pentru orice tara din lume. Rezervarile de pana acum prin intermediul site-ului au fost de ordinul zecilor, un numar relativ mic datorat in mare parte reticentei clientilor de a plati online cu cardurile de credit.
"Ne asteptam ca pana la sfarsitul anului numarul rezervarilor venite prin intermediul site-ului sa creasca si deasemenea sa convingem clientii ca plata online pe acest site este extrem de sigura", adauga Anton.
Target-ul site-ului il constituie persoanele tinere, dinamice, cu o educatie peste medie, care nu au timp si doresc sa faca rezervari usor si rapid de la birou sau de acasa.
Marian Anton precizeaza ca pe acest segment concurenta este foarte mare avand in vedere portalurile specializate pe turism, insa compania a intrat pe o bresa. "Nu cumulam ofertele de la toate agentiile de turism ci promovam numai serviciile proprii si deasemenea incercam sa facem acest lucru intr-un stil nou", spune el.
Pentru calatoria cu trenul sunt oferite rute pentru aproape toate destinatiile de pe continent, iar pentru cele cu avionul, practic se acopera cam orice destinatie din lume pe care o opereaza companiile prezente in Romania.
Veniturile pe care le aduce site-ul sunt inca nesemnificative insa compania se asteapta ca acestea sa creasca in scurt timp.

Vola.ro:

Pe site se pot face rezervari online de bilete de avion, cu confirmare imediata
Investitia initiala a fost in jur de 100.000 de euro
Cifra de afaceri dupa opt luni de la lansare a fost de 830.000 de euro
Piata creste anual cu 225%
Compania estimeaza pentru 2008 un rulaj de 3,5 mil. euro

tripTkts.ro:

Pe site pot fi facute rezervari real-time pentru avion si se pot cumpara toate tipurile de pass-uri pentru tren
Investitia in site a fost pana in prezent de circa 5.000 de euro
Pentru promovare compania investeste lunar 1.000 de euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO