Companii

Cine este antreprenorul care a adus bananele Dole pe piata, unul din simbolurile capitalismului in Romania

Cine este antreprenorul care a adus bananele Dole pe piata, unul din simbolurile capitalismului in Romania

Fadi Nahas controleaza mai multe companii cu activitati de depozitare, transport si productie, prin intermediul firmei Cold Chain Impex

22.06.2009, 17:07 961

Omul de afaceri de origine libaneza Fadi Nahas, 51 de ani, a aparut in prim-plan in momentul in care a semnat tranzactia de vanzare a companiei Distrifrut catre gigantul american Dole. Fadi Nahas este un antreprenor care nu a iesit in fata in ultimii ani, care nu locuieste in Romania, dar care a reusit sa ajunga la afaceri de 30 mil. euro din importul si distributia bananelor Dole in magazinele alimentare. Distrifrut, compania fondata de el, detine un sfert din piata fructelor proaspete, estimata la 120 mil. euro si dominata de importuri.

Nahas este si consulul onorific al Ecuadorului in Turcia, tara in care si-a stabilit sediul central al companiei Na Plus cu activitati de distributie a fructelor exotice din Africa si America de Sud in tari din zona Marii Mediterane si a Marii Negre. El a ramas partenerul Dole in restul tarilor in care ii distribuie produsele, insa spune ca va aplica aceeasi strategie ca si in Romania pe pietele emergente, in momentul in care vor ajunge la maturitate.
 
Mai are afaceri in Romania
La nivel local, el controleaza inca mai multe companii cu activitati de depozitare, transport si productie de materiale plastice, prin intermediul firmei Cold Chain Impex, si spune ca intentioneaza sa investeasca in continuare in Romania.
"Romania este inca locul potrivit pentru investitii, intentionez sa merg inainte cu firmele pe care le mai detin aici", spune Nahas. Printre businessurile dezvoltate de Nahas la nivel local se numara un operator portuar (FRIAL SA din Constanta) si o firma de depozitare (INCAF), care in 2007 au rulat impreuna afaceri de circa 15 mil. lei (4,5 mil. euro), cu 270 de angajati.
In prezent, piata romaneasca a fructelor proaspete, estimata la peste 120 mil. euro, este dominata de importuri. In unele hipermarketuri, ponderea importurilor la raionul de legume si fructe ajunge la 80%, in conditiile in care cele mai vandute sunt bananele.
Un business dominat de antreprenori libanezi
Distributia alimentelor sau a tigarilor si a altor produse nealimentare este sectorul de piata cel mai vizat de antreprenorii libanezi in Romania, in anii '90.
Cel mai mult s-au dezvoltat pana acum companiile Interbrands, detinuta de Sarkis Elias Sarkis, unul din actionarii grupului Sarkis cu sediul la Beirut (Liban) - si Top Brands Distribution, controlata de familia El Ghadban. Cele doua companii sunt in acest moment cei mai mari jucatori de pe piata romaneasca de distributie a bunurilor de larg consum. Interbrands are rulaje de peste 1 mld. euro, in timp ce Top Brands realizeaza afaceri de peste 300 mil. euro.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO