Companii

Cei care asigura servicii de proiectare si inchiriere de standuri isi construiesc afaceri de peste 600.000 de euro

Cei care asigura servicii de proiectare si inchiriere de standuri isi construiesc afaceri de peste 600.000 de euro
11.09.2007, 14:20 180

Piata targurilor si expozitiilor, evaluata la peste 40 mil. euro, atrage tot mai multi investitori care ofera servicii de proiectare, constructie, inchiriere
si vanzare de standuri expozitionale.
Fiind nemultumit de serviciile expozitionale oferite la acea vreme pe piata de profil, Andrei Bondor infiinteaza in octombrie 1998, in parteneriat cu alti oameni de afaceri din Oradea, compania Expo Varadinum.
A inceput acest business pentru a asigura o promovare optima grupului de firme de IT pe care il reprezinta. Afacerea de organizare targuri si expozitii si de construire a standurilor expozitionale a fost demarata la varsta de 35 de ani, cand era deja intreprinzator in compania de servicii informatice Sintezis Romania. Primele notiuni legate de expozitii si le-a insusit din colaborarea pe care a avut-o cu o firma de expozitii din Ungaria.
Totul a pornit de la construirea pavilioanelor proprii, ca mai tarziu afacerea sa se extinda prin gasirea unor parteneri care solicitau astfel de servicii. Sesizand lipsa activitatilor expozitionale in Oradea, organizeaza in acelasi an primul targ de bunuri de larg consum Expovaradinum.
Despre etapa de inceput a afacerii sale, managerul Expo Varadinum spune: "A organiza expozitii locale inseamna sa ai parteneriate de afaceri, referinte, iar eu in calitate de cel mai important furnizor de servicii informatice din zona le aveam pe toate. Restul tine doar de logistica, organizare si marketing".
Investitiile si resursele umane necesare demararii afacerii au fost asigurate din sursele Sintezis. "Am investit in Expo Varadinum o parte din profitul obtinut de compania de IT. In ceea ce priveste resursele umane am transferat patru angajati din Sintezis, ca mai tarziu sa recrutam personal specializat. Acum lucreaza 7 angajati si colaboratori part time", precizeaza el. Andrei Bondor s-a bazat in noua lui afacere pe parteneriatele mai vechi pe care le realizase, activand in domeniul serviciilor informatice, iar clientii i-a gasit pe baza referintelor primite de la cele peste 3.000 de companii cu care colaboreaza. Expo Varadinum are acum parteneriate straine cu Ungaria, Cehia, Slovenia, Croatia si Germania.
Organizarea expozitiilor cu tematica auto, IT, turism, investitii financiare, precum si construirea de standuri pentru diferite companii au adus anul trecut o cifra de afaceri de 250.000 de euro, in crestere cu 30% fata de 2005. Firma a inregistrat o marja de profit de aproximativ 20%. "Rata de profit este modesta, insa din moment ce aceasta este o activitate complementara, nu insistam pe profit, cat pe asigurarea unui instrument de marketing", a mai mentionat el.
Referitor la concurenta, directorul Expo Varadinum spune ca este singurul organizator de expozitii din Oradea. "Mici evenimente expozitionale sunt organizate pe diferite tematici, dar acelea sunt evenimente din cadrul programelor finantate de municipalitate, nu au buget decat de cheltuieli si nu reprezinta industria de targuri si expozitii", declara el.
Desi demararea afacerii a fost facilitata din anumite puncte de vedere, au existat si cateva dificultati pe care le-a intampinat pe parcursul activitatii lui, principala problema fiind ca in Oradea nu exista o sala speciala pentru expozitii. Pe termen scurt si mediu, managerul vizeaza dezvoltarea afacerii prin organizarea mai multor expozitii, si in special prin asocierea cu potentiali investitori de profil. Pe viitor, el doreste largirea parteneriatelor externe cu alte organizatii din tarile europene, care sunt interesate de piata romaneasca. Pe termen lung se doreste o implicare mai mare a forurilor specializate, asociatiilor si organizatiilor patronale de specialitate.
Voicu Sferdianu, un alt antreprenor care a sesizat ca industria expozitionala este o nisa neexploatata suficient, infiinteaza Expo Design System in 2001 care ofera servicii de proiectare, constructie, inchiriere si vanzare de standuri expozitionale. Inainte de-a incepe afacerea, Voicu ocupase functia de director al Directiei de Targuri si Expozitii a Camerei de Comert din Arad, directie care avea ca obiect de activitate organizarea de manifestari expozitionale, ceea ce l-a determinat sa se orienteze catre acest business.
La varsta de 29 de ani porneste afacerea, fara sa aiba experienta in conducerea unei companii private, ci doar o imagine de ansamblu a domeniului in care urma sa se lanseze.
La momentul respectiv, activitatea care il solicita cel mai mult era bugetarea corecta a afacerii, astfel incat compania sa functioneze pana la atingerea pragului de rentabilitate.
In prezent, Expo Design System are 30 de angajati permanenti, in sediile din Arad si Bucuresti, apeland la mai mult de 50 de colaboratori in perioadele aglomerate. Initial, firma nu a avut decat un singur angajat.
Investitia initiala a constat in materiale, in sistemele modulare cu care a construit standurile primilor clienti si in logistica necesara demararii afacerii.
Dupa cum relateaza managerul companiei, suma pe care a investit-o in aceasta afacere a fost una relativ mica, aducand pe parcurs profituri mari care au permis investitii in dotarea logistica a companiei.
Astfel, cu o baza logistica profesionista compania poate asigura serviciile de proiectare, realizare, inchiriere si vanzare de standuri expozitionale atat pentru targurile din Romania, cat si pentru principalele centre expozitionale din Europa.
Compania isi desfasoara activitatea pe terenurile proprii, intentionand sa construiasca in 2008 un ansamblu de birouri, depozitare si productie pe un teren pe care l-a achizitionat in Arad.
Managerul companiei vizeaza trei segmente principale de clienti, si anume firmele romanesti care participa la manifestari expozitionale in Romania, cele care participa la targuri in strainatate si firmele straine care participa la targuri in tara. "O receptivitate mare pentru astfel de servicii o au clientii din segmentul premium", precizeaza Sferdianu.
Compania a construit mai mult de 40.000 de metri patrati de standuri expozitionale, in toata Europa, cererile pentru acest gen de servicii fiind din ce in ce mai mari pe o piata in plina dezvoltare.
"Serviciile pentru proiectarea de standuri expozitionale nu sunt ieftine, in conditiile in care companiile aloca bugete din ce in ce mai mari pentru participarea la targuri si expozitii", a spus el.
Dinamica pietei de servicii specializate pentru standuri expozitionale, cat si investitiile masive in logistica s-au reflectat si in cifra de afaceri a companiei, care s-a ridicat in 2006 la 650.000 de euro, in crestere cu 114% fata de 2005. Firma a inregistrat o marja de profit de 10%.
Managerul companiei estimeaza o crestere a cifrei de afaceri de peste 50% pentru 2007.
"Cifrele raportate in primul semestru imi confirma faptul ca cifra de afaceri va depasi un milion de euro in 2007. Aceasta crestere trebuie sa tina pasul cu ritmul accelerat de dezvoltare al clientilor nostri, dar in acelasi timp trebuie sa fie controlabila", a declarat Voicu Sferdianu.
Pe termen lung, compania vizeaza dezvoltarea afacerii prin atragerea cat mai multor clienti. Voicu Sferdianu spune ca nu intentioneaza sa deschida alte sedii decat cele existente in Arad si Bucuresti, dar planuieste sa se extinda in doua din capitalele tarilor vecine, dupa ce isi consolideaza afacerea in Romania.


Afacerea pe scurt:

Investitia initiala consta in achizitionarea de materiale, de sisteme modulare pentru construirea standurilor si in logistica.

Construirea unei sali speciale pentru targuri si expozitii poate ajunge la 800.000 de euro.

Veniturile se realizeaza din chirii, spatii neconstruite, publicitate si reclame, cataloage expozitionale, organizare de evenimente colaterale.

Marja de profit variaza intre 10-20%, iar cifra de afaceri depaseste 600.000 de euro.

Liderul pietei de targuri si expozitii din Romania, Romexpo, a inregistrat in 2006 un profit net de 6,4 milioane de euro la o cifra de afaceri de aproape 20 de milioane de euro.

Valoarea pietei de targuri si expozitii din Romania depaseste 40 de milioane de euro.

Cu un suport logistic profesionist se pot asigura servicii de proiectare, realizare, inchiriere si vanzare de standuri expozitionale atat pentru targurile din Romania, cat si pentru principalele centre expozitionale din Europa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO