Companii

Cei 2.500 de experţi contabili care lipseau din platforma dedicată măsurii de sprijinire a sectorului HoReCa au fost introduşi în baza de date: “Circa 30.000 de companii sunt eligibile pentru măsura HoReCa”

Măsura de sprijine a sectorului HoReCa a fost lansată marţi, 29 iunie, ora 10:00, însă nu toate companiile au putut aplica pentru această măsură pentru că platforma nu recunoştea o bună parte din experţii contabili la care au fost nevoite companiile să apeleze. Circa 2.500 de experţi contabili lipseau din paltformă, însă Ministerul Economiei spune că a rezolvat această problemă, iar companiile care nu îşi regăseau expertul contabil în aplicaţie pot aplica acum.

„Bazele de date au fost puse la dispoziţie de CECCAR, care nu avea baza de date actualizată. Am văzut în prima zi că aplicaţia nu găseşte experţii contabili. În baza de date lipseau 2.500 de experţi contabili, aceştia au fost puşi aseară în aplicaţie 2.500 la ora 23:00. Sperăm să nu se repete situaţia”, spun reprezentanţii Ministerului Economiei. 

De asemenea, reprezentanţii ministerului spun că au aplicat peste 2.100 de companii, cu toate acestea, estimarea ministerului cu privire la companiile eligibile pentru această măsură este la mai puţin de  jumătate a numărului de companii prevăzute în actul normativ, mai exact 74.000, astfel că sunt aşteptare doar 30.000 de companii care să fie eligibile.

În data de 30 iunie, ministerul a venit cu clarificări privind situaţia platformei şi care au fost problemele întâmpinate de companiile care au încercat să aplice. 

„Ministerul a descoperit împrenă cu conducerea Corpului experţilor contabili că baza de date cu experţi contabili pusă la dispoziţie iniţial de CECCAR (n.r. Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din Romania) omitea un număr de aproximativ 2.500 de experţi contabili. Aceştia vor fi introduşi în baza de date a platformei de înscriere la actualizarea din această noapte.În fiecare noapte la ora 23:00 se actualizează baza de date a experţilor contabili şi auditorilor din platformă. Informăm aplicanţii că, chiar dacă au contract cu o firmă de contabilitate sau de audit, nu pot selecta în aplicaţie firme de audit sau de contabilitate din baza de date. Trebuie să selecteze numele expertului contabil sau al auditorului financiar care semnat digital raportul aferent aplicării la măsură”, se mai arată pe site-ul ministerului.

Călin Ile, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România, spune că rezolvarea acestor erori ar putea dura chiar şi cinci zile, iar hotelierii sunt nemulţumiţi faţă de cum au decurs lucrurile cu lansarea măsurii de sprijin pentru HoReCa.

„Semnăturile experţilor contabili nu erau cunoscute şi avizate în platformă, dar totuşi unii au depus şi anume acei experţi contabili care erau autorizaţi pe persoană fizică, nu au trecut licenţa pe firmă, ci au rămas pe persoană fizică. Marea majoritate a experţilor contabili plătesc licenţă la CECCAR pe firmă, însă există contabili care sunt autorizaţi pe persoană fizică şi au fost recunoscuţi de platformă. Acum, în fiecare noapte sistemul mai adaugă datele cu experţi contabili care sunt acreditaţi prin firmă şi care au fost să îşi trimită datele”, spune Călin Ile.

El precizează faptul că numărul de 74.000 de companii la care se aşteaptă autorităţile să aplice pentru măsură este un număr destul de mare având în vedere că mulţi nu vor fi eligibili pentru a accesa banii. 

„Datele de la Ministerul de Finanţe arată o cădere medie a turismului de 39%, hotelurile 45%, iar restaurantele şi mai puţin, e mai mică decât estimările noastre de 60%, ceea ce înseamnă că despăgubirile vor fi mai mici”, precizează preşedintele FIHR.

Companiile au trimis solicitări ministerului pentru a clarifica situaţia începând chiar din ziua lansării platformei dedicate măsurii de sprijin pentru HoReCa, astfel că, adresa de e-mail pusă la dispoziţia operatorilor s-a blocat.

„Am sunat la dispecerat, a picat e-mailul ministerului, de ieri de la 10 suntem pe poziţii pentru că nu reuşim să accesăm cu contabilii autorizaţi şi experţii, sunt blocate. În aplicaţie sunt câţiva paşi şi când se introduc informaţiile raportul expertului contabil şi datele de identificare, aplicaţia se blochează. Lista continuă să adaugă companii care aplică”, spune Traian Sandu, proprietarul grupului Galtour, care de’ine două hoteluri în Galaţi şi o agenţie de turism.

Termenul de depunere a aplicaţiilor s-a prelungit de la 10 zile la 22 de zile, astfel, companiile pot aplica pentru această măsură până pe 20 iulie.

„Procedura este în felul următor, după ce se închide aplicarea se vor evalua toate cererile, se va da decizia de eligibilitate ale unora şi de respongere ale altora, se va deschide o sesiune de clarificări şi contestaţii, apoi se vor soluţiona. Se va trage linie, se va face dosarul şi suma subscrisă, dacă suma este mai mare decât 500 mil. euro, conform actului normativ, se face o prorată, acea prorată va da suma care se va regăsi în contract, se emit contractele pe suma asta, practic este suma asumată de minister. Mai urmează un pas, o nouă proratare raportat la suma alocată din bugetul de stat care e de doar 200 mil. euro din 500 mil euro, adică într-o primă etapă se vor plăti doar 40% din sumele din contract şi pentru restul de 60% este o asumare a ministerului  că îi vor da, probabil printr-o rectificare bugetară sau în bugetul de anul viitor. Contractele se vor emite pe sumele totale, iar diferenţa pe care ei nu o pot plăti acum să fie creanţă certă a operatorului economic, în baza acelui contract să se ducă la bancă să poată obţine nişte credite puncte, în condiţiile în care banii plătiţi iniţial nu vor fi suficienţi”, spune Dumitru Luca, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România.

Plata nu va respecta principiul primul venit, primul servit, astfel că după semnarea contractelor de către operatorul economic şi transmiterea acestuia către minister, plata se va face într-un timp foarte scurt, fără a se ţine cont de ordinea înscrierii.


 

Companii - care are si subcategorii
AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.