Companii

Ce se vede dincolo de afisele din intersectie

Ce se vede dincolo de afisele din intersectie

Unirea Shopping Center este cel mai scump amplasament de bannere din Bucuresti

01.10.2007, 00:48 241

In conditiile in care promovarea a devenit un vizibil element diferentiator, companiile de productie publicitara nu ezita sa profite de orice ocazie pentru a-si etala noutatile din acest domeniu.
Alin Zegreanu a infiintat compania de productie publicitara ZigGraph din Bucuresti in 1998, domeniul fiind "mostenit" cumva de la parintii sai care sunt graficieni.
La baza deciziei de-a porni o afacere in productia publicitara alaturi de sotia lui a stat dorinta de a fi pe cont propriu si de a demonstra ca este capabil sa faca singur bani, cu toate ca avea pe atunci doar 19 ani.
Afacerea a fost demarata cu doi angajati, in prezent ajungandu-se la 26 de persoane care lucreaza in cadrul companiei.
"Nu am parcurs nicio etapa. Ne-am infiintat firma, ne-am facut stampila, cont si am cumparat facturiere", a spus Alin Zegreanu, directorul general al ZigGraph.
Investitia initiala a constat intr-un cutter plotter Roland de 60 cm latime care se vinde acum cu 300 euro si un calculator imprumutat.
"Acest cutter a fost cumparat din Germania de un om de afaceri care dorea sa-si produca toate materialele publicitare de care avea nevoie, oferindu-ne acest cutter in schimbul realizarii gratuite a productiei de care avea nevoie la acea data (autocolante, bannere)", a declarat Zegreanu.
In prezent compania detine trei astfel de utilaje cu latimi de 1m si 1,26 m, un router de polistiren, un printer outdoor, un printer indoor, un laminator de 1,6 latime si toate accesoriile necesare finisajelor. "Cu aceste ustensile putem acoperi 90% din cererile primite", mentioneaza Alin Zegreanu.
Dificultatile cu care s-au confruntat in prima faza a afacerii au aparut din cauza faptului ca cei doi fondatori erau foarte tineri si nu prezentau credibilitate in fata companiilor carora le prezentau oferta, conduse de persoane mult mai in varsta, reticente la propunerile lor. "Stabileam 30 de intalniri pe luna in urma a sute de apeluri telefonice pe care le efectuam, ca in final sa putem gasi un client. Era suficient pentru a ne acoperi factura telefonica", precizeaza Alin Zegreanu.
Compania nu vizeaza o anumita categorie de clienti tinta, deoarece in aceasta industrie vasta a productiei publicitare exista intotdeauna clienti care opteaza pentru promovarea companiei lor, in functie de posibilitatile financiare de care dispun, dupa cum explica directorul ZigGraph.
Cea mai mare cerere a fost inscriptionarea cu autocolant a unui parc de 50 de locomotive, urmand ca in viitor sa se realizeze inscriptionarea vagoanelor aferente si a unui avion de agrement.
O alta activitate a companiilor din productia publicitara o constituie volumetria din polistiren (obiecte tridimensionale din spuma de polistiren). Astfel, una dintre lucrarile pe care le-a realizat ZigGraph a fost o casuta de 3,5 m inaltime din piese de puzzle din polistiren si o pagoda chinezeasca din 200 elemente distincte.
Zegreanu a sesizat dezvoltarea pietei de outdoor, asa ca a investit in 2006 in achizitionarea unui printer ColorSpan si a unui laminator, specializandu-se astfel in producerea printurilor de mari dimensiuni. "Utilajele pe care le detinem ne permit sa oferim o gama extrem de mare de servicii si produse, numai printerul imprimand pe zeci de suporturi diferite, fiecare cu destinatia ei".
Pentru materiale de productie publicitara pe care le foloseste compania plateste foarte putin, raportat la preturile de iesire. "La prima vedere adaosul este enorm si bucuria este maxima. Dar in momentul in care punem in calcul cheltuielile cu spatiile de productie, cu salariile personalului si cu utilajele de ultima generatie si taxele aferente statului, dupa ce tragi linie nu mai este atat de tentant pe cat parea la inceput", a declarat Zegreanu.
Preturile pentru lucrarile de productie publicitara variaza foarte mult in functie de diferiti factori precum pierderile de material, suprapunerile si culorile. Astfel, pentru inscriptionarile cu autocolant preturile se situeaza intre 10 euro pe metru patrat fara TVA (autocolant dedicat, folie de transfer, manopera de aplicare) si 30 euro pe metru patrat fara TVA pentru inscriptionarile cu autocolant reflectorizant. Acestea difera in functie de seria autocolantului folosit, serie care atesta perioada garantiei si tipul de suprafata pe care se lipeste, precizeaza Alin Zegreanu.
Compania a obtinut o cifra de afaceri de 170.000 de euro in 2006, aproape de doua ori mai mare fata de 2005, cand a inregistrat 80.000 de euro, conform datelor de pe Ministerul Finantelor. Marja de profit operational se situeaza pe la 20-30%.
Catalin Corduneanu este un alt antreprenor atras de potentialul pietei, de productie publicitara. El infiinteaza compania Euro Design Group, in 2003, in Bucuresti. Pentru ca nu isi gasea un loc de munca pe gustul lui a trebuit sa-si creeze unul pornind propriul business. Afacerea in productie publicitara a fost demarata la 23 de ani, in urma unei colaborari cu o firma de productie publicitara.
"Imi placea ideea de a produce de fiecare data ceva nou si de-a gasi diferite solutii. De asemenea, m-a incantat ideea de a-mi folosi abilitatile si know-how-ul dobandit", mentioneaza Catalin Corduneanu.
Investitia initiala de 10.000 de euro a fost alocata echipamentelor, banii fiind obtinuti din bugetul familiei si credite. Aceasta suma s-a ridicat pe parcurs la 70.000 de euro, dupa cum precizeaza directorul companiei. "Banii pentru afacere i-am primit de la parintii mei, cam 10% din necesarul estimat si 1% din necesarul dovedit", declara el. Afacerea a fost demarata cu un singur angajat, in prezent in companie lucrand sapte persoane. "Angajarile le-am facut doar prin recomandari", precizeaza el. Produsele pe care le ofera firma sunt materiale de publicitate indoor, outdoor, inscriptionari auto si vitrine, panouri publicitare, printuri de mari dimensiuni, copertine, display-uri personalizate si tiparituri. "Proiectele realizate de noi au costuri variate, de la zeci de euro, la mii de euro, astfel si marja profitului poate varia foarte mult, in functie de proiect", precizeaza Corduneanu.
Clientii pe aceasta piata i-a gasit prin recomandarile prietenilor si ale cunostiintelor, in special segmentul vizat fiind cel al intreprinzatorilor mici si mijlocii.
Pe piata produselor de productie publicitara atat cererea, cat si oferta sunt foarte mari, diferenta fiind data de raportul calitate si pret al serviciilor oferite de jucatorii de profil. "La inceput mi s-a parut o concurenta acerba, foarte multi producatori mici si foarte mici inghesuindu-se pe aceasta piata", spune Corduneanu.
In ciuda dificultatilor de ordin financiar cu care s-a confruntat Corduneanu, compania a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de aproximativ 40.000 de euro, in crestere cu 35% fata de anul precedent. "Estimam pe 2007 o crestere a cifrei de afaceri de pana la 150.000 de euro, pe fondul cresterii capacitatii de productie si al unei promovari mai bune", a mai spus el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO