Companii

Ce a determinat cel mai mare operator low-cost din Europa sa faca pasi inapoi pe piata locala

Ce a determinat cel mai mare operator low-cost din Europa sa faca pasi inapoi pe piata locala
04.08.2008, 18:52 20

"Ei vroiau taxe cat mai mici si cat mai multe servicii din partea noastra, iar acest lucru nu s-a putut realiza. Intr-adevar, orice operator care pleaca inseamna o lipsa, dar ducem negocieri cu alte companii pentru a suplini acest deficit", a spus Dan Balacel, directorul aeroportului Arad.
De pe Arad mai opereaza curse civile doar Blue Air, cu rute spre Bucuresti, Stuttgart, Verona si Valencia. Potrivit reprezentantilor Ryanair la momentul anuntarii retragerii zborului, renuntarea la ruta de pe Arad - "un oras provincial inapoiat pe harta globala", afecteaza economia locala. "Am adus peste 10.000 de vizitatori aici si am creat 100 de locuri de munca, contribuind cu peste patru milioane de euro la economia locala", spunea la acel moment Michael Cawley, deputy chief manager al Ryanair.
Compania transporta in si dinspre Arad circa 4.000 de persoane lunar, pretul unui bilet Ryanair pe ruta Arad - Bergamo incepand de la 12,99 de euro. Si alte companii low-cost prezente pe piata opereaza cu tarife la fel de scazute pentru a atrage trafic. Reprezentantii Ryanair nu au putut fi contactati de ZF.
Decizia de a pleca de pe aeroportul Arad vine in contextul in care compania se confrunta cu o criza la nivel international, ca urmare a pretului combustibilului din ce in ce mai ridicat. Astfel, operatorul aerian a anuntat recent ca va opri la sol aproape o treime din avioanele sale si va renunta la operarea pe sapte aeroporturi europene, ca urmare a preturilor prea mari ale combustibililor. Totodata, compania ar putea inregistra primul an de pierderi de la listarea la bursa, din 1997.
Compania, care a intrat in Romania in luna aprile a acestui an pe doua rute - Arad-Milano si Constanta - Pisa, a aplicat aceeasi politica agresiva cu care si-a obisnuit clientii si pe plan local, amenintand ca va cuceri 50% din intreaga piata aeriana in cinci ani.
Tinta Ryanair era surclasarea companiei nationale TAROM, aceeasi strategie fiind aplicata in toate tarile in care intra.
Cu toate acestea, dupa jumatate de an de operare compania ramane nu numai la o distanta mare de TAROM (care a transportat anul trecut 1,9 mil. pasageri), dar si la coada operatorilor low-cost de pe plan local.
Cu o ruta in minus, traficul de 80.000 de pasageri estimat in acest an pe plan local nu va fi atins, iar compania nu a anuntat pana acum zboruri noi. "Nu am mai discutat cu cei de la Ryanair de acum trei ani", a spus si Stefan Mladin, reprezentantul aeroportului Baneasa. Astfel, cei mai importanti operatori low-cost din Europa - Ryanair si easyJet - au o prezenta timida pe piata locala, ambele companii anuntand renuntarea la anumite rute.
In timp ce Ryanair nu mai zboara de pe aeroportul Arad, easyJet a renuntat la ruta Bucuresti - Londra din cauza cererii insuficiente. Astfel, primele pozitii pe piata low-cost din Romania sunt detinute de companii locale si regionale, nicidecum de marii operatori low-cost din Europa.
Blue Air, cea mai mare companie low-cost de pe plan local, estimeaza pentru acest an un trafic de 1,3 milioane de pasageri, iar low-cost-ul ungar Wizz Air vizeaza un milion de pasageri transportati pe rutele in si dinspre Romania.
O pozitie importanta are si low-cost-ul italian MyAir, care a transportat anul trecut 420.000 de pasageri in si dinspre Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO