Companii

Cat castiga cel mai bine platiti "business guru" care au sustinut conferinte la Bucuresti

Cat castiga cel mai bine platiti "business guru" care au sustinut conferinte la Bucuresti

Click pentru imaginea marita

18.06.2008, 14:02 40

Jack Welch, unul dintre cei mai cunoscuti si mai controversati CEO ai tuturor timpurilor, a incasat 250.000 de euro pentru conferinta pe care a sustinut-o la Bucuresti in urma cu doua saptamani, potrivit unor estimari din piata.
Pe locul doi in ierarhia celor mai bine platiti "business guru" care au fost la Bucuresti se afla Michael Porter, numarul unu in strategie la nivel mondial, care ar fi incasat un onorariu cuprins intre 180.000 si 230.000 de euro. Michael Porter, profesor la Harvard Business School, care a sustinut la sfarsitul anului trecut o conferinta despre strategie si leadership, organizata de ZF si Interact la Palatul Parlamentului, este, de altfel, considerat numarul unu in principalele topuri internationale care indexeaza si claseaza ganditorii de business.
La randul sau, parintele marketingului, Philip Kotler, care a venit in Romania in urma cu trei ani a avut un tarif de 150.000 de euro.
In jur de 250.000 de euro costa si sa il convingi si pe fostul presedinte al bancii centrale americane (Fed), Alan Greenspan, sa vorbeasca o ora in cadrul unei conferinte. Mai mult decat atat, tarifele sunt mari si in cazul in care nu este necesara deplasarea. Astfel, doar pentru o videoconferinta de o ora, Greenspan percepe un tarif de 100.000 de euro. De altfel, Greenspan a tinut o singura conferinta de cand a incheiat mandatul de presedinte Fed, care a avut loc anul trecut la World Business Forum, in New York, sub forma unei sesiuni de intrebari si raspunsuri de o ora si jumatate.
Un onorariu comparabil cu cel al lui Greenspan are Sir Richard Branson - cel care la numai 20 de ani (in 1970) fonda Virgin Records, pe care il vindea companiei Thorn EMI in 1992 pentru un miliard de dolari. Branson a fondat in '84 linia aeriana Virgin si apoi s-a extins in retailul muzical, in editarea de carti, filme si software, in retele de cluburi si hoteluri, totalizand peste 100 de companii in 15 tari.
Pe locul patru se afla Stephen Covey, care a fost catalogat de catre revista Time drept unul dintre cei mai influenti 25 de americani si printre cei mai puternici 25 de brokeri de top in managementul vanzarilor si al marketingului si care a primit in jur de 100.000 de euro pentru o zi de conferinta, organizata de ZF si Human Capital Solutions in toamna lui 2006.
Dupa ce au deschis seria conferintelor de business "pe bani", aducandu-l in 2005 la Bucuresti pe parintele marketingului, Philip Kotler, in cadrul primei conferinte cu intrare platita din Romania, sotii Pantis au dat in urma cu doua saptamani inca o lovitura: l-au convins pe Jack Welch, unul dintre cei mai cunoscuti si mai controversati CEO ai tututor timpurilor, sa vina la Palatul Parlamentului.
De ce Welch? Primul motiv este acela ca legendarul CEO al General Electric este "top of mind" in randul oamenilor de business de peste tot in lume, inclusiv in Romania. Mihaela Pantis, managing director al companiei de training Qualians, care a organizat conferinta lui Jack Welch, spune ca Welch a fost primul pe lista preferintelor participantilor de la conferinta lui Kotler, care au raspuns la intrebarea "Ce ganditor de business ati vrea sa vedeti la Bucuresti?".
Sotii Pantis l-au cunoscut pe Jack Welch la World Business Forum, la New York, in 2004. Prima discutie au avut-o in momentul in care Octavian Pantis i-a cerut un autograf pe cartea sa "Winning". La a doua intalnire, discutia s-a relaxat cand Pantis i-a aratat aceeasi carte si Welch a vrut sa semneze, dar a vazut ca era deja semnata. La a treia intalnire, Octavian Pantis l-a intrebat zambind cati ani la rand trebuie sa-i mai aduca aceeasi carte la semnat pentru a-l convinge sa vina in Romania. "A venit in acest an, pentru ca acum a acceptat. Am incercat sa il aducem trei ani la rand la Bucuresti. Anul trecut, nu a putut sa vina pentru ca a mers la Moscova", spune Mihaela Pantis, care precizeaza ca, intre intalniri, au fost zeci de discutii cu agentia care-l reprezinta pe fostul CEO al General Electric.
Sotii Pantis au lucrat impreuna la cele doua evenimente: Kotler si Welch. Octavian Pantis, managing director al TMI Romania, una dintre cele mai mari firme de training din piata, se ocupa de negocierea directa cu speakerii, in timp ce Mihaela gestioneaza partea de organizare.
Cei mai multi dintre cei care sustin conferinte, si aici este vorba despre straini, desigur, adica majoritatea oamenilor de business care au parasit organizatiile pentru a intra in domeniul de departe mai bine platit si mai elitist al consultantilor, incaseaza intre 10.000 si 15.000 de dolari pentru o zi de conferinta. De notat ca facturarea nu se face in functie de durata evenimentului, ci pe zi. Astfel, chiar daca interventia speaker-ului va fi de doar o ora, tariful sau va fi acelasi.
In liga primilor clasati in Top Thinkers, lucrurile se schimba insa. "Prin natura activitatii noastre cunoastem tarifele din piata, insa nu putem sa le facem publice", spune Mihaela Pantis, care precizeaza insa ca printre cei mai scumpi "guru" de pe piata se numara Jack Welch, Colin Powell, Rudy Giuliany, Richard Branson si Michael Porter.
Prima conferinta de business din Romania a avut loc in 1995, cand ING l-a invitat pe futurologul Alvin Toffler - cunoscut pentru cartile "Socul viitorului" si "Al treilea val" - intr-o conferinta la World Trade Center si o a doua cu usile deschise in aula de la ASE. Costurile conferintei cu Alvin Toffler s-au ridicat la circa 100.000 de dolari la vremea respectiva, adica in jur de 80.000 de euro.
Potrivit reprezentantilor Human Invest, firma partener in organizarea conferintei cu Tom Peters, ganditor si expert in practici de management, care a avut loc in 2006, tariful acestuia variaza in jurul sumei de 60.000 de euro. La conferinta au participat peste 300 de invitati, iar biletul a fost cuprins intre 425 si 580 de euro de participant, la care s-a adaugat TVA.
Un alt ganditor inclus in Top Thinkers 50 care a fost in Romania este Edward De Bono, cunoscut pentru conceperea unor instrumente care sa stimuleze gandirea creativa. Georgeta Dendrion, managing director al firmei de training Interact, care l-a adus pe De Bono in Romania in urma cu doi ani, spune ca exista o clauza contractuala de confidentialitate in ceea ce priveste tariful acestuia, insa precizeaza ca Interact a avut un fee preferential, ca urmare a faptului ca este reprezentant De Bono pe piata locala.
Cu o avere estimata la 700.000 mil. dolari, Jack Welch nu face cea mai mare parte a banilor din conferinte de business. De altfel, cei mai multi bani ai unui astfel de "guru" vin din activitatea de consultanta, unde tarifele incep de la 8.000 - 10.000 de euro pe zi, insa pot ajunge la sume cu mult mai mari. Jack Welch face aproximativ 10 conferinte individuale anual, iar onorariile sale nu difera in functie de locatie, insa majoritatea evenimentelor la care participa sunt conferinte de genul World Business Forum, unde vorbesc peste 10 speakeri si la care participa peste 5.000 de oameni din intreaga lume. Chiar si asa, doar din cele 10 conferinte pe care le are anual, Welch, incaseaza in jur de 3 mil. dolari.
Ganditorii de business care sustin conferinte sunt destul de stricti cand vine vorba de incasarea banilor. Cel mai adesea, jumatate dintre bani trebuie platiti in momentul in care se agreeaza data conferintei, iar in momentul in care se dau jos din avion trebuie sa aiba deja toti banii in cont. Cei mai multi sosesc cu o seara inainte de conferinta, de multe ori cu avionul personal, si pleaca imediat dupa eveniment, direct la aeroport.
De obicei, marii ganditori de business fac o iesire pe an in Europa. Spre exemplu, Jack Welch a stat in Romania mai bine de 24 de ore si a calatorit impreuna cu sotia sa Suzy, cu un avion particular. Au venit direct de la Boston si, de la Bucuresti, au plecat in Elvetia. Programul lui Welch in saptamana 2 - 8 iunie a cuprins patru conferinte: luni - Romania, marti - Elvetia, miercuri - Marea Britanie, joi - Spania.
La tariful perceput de speaker, se adauga costuri de transport si cazare. Iar cei care vor sa treaca in portofoliu un astfel de eveniment trebuie sa ia in considerare costuri cu mult mai mari decat onorariul vorbitorului. Astfel, investitia finala intr-un astfel de eveniment de business ajunge pana la 400.000 sau chiar 500.000 de euro, dublu fata de ceea ce trebuie sa incaseze vorbitorul. Mai putin costisitoare pentru organizatori este asocierea cu un trust media, varianta in care costurile de promovare media scad. Cand vine vorba despre profituri, cel mai mare castig vine sub forma notorietatii castigate de pe urma unui astfel de eveniment. Marjele de profit variaza in jurul a 10%. "Bugetul pentru un asemenea eveniment este de peste 300.000 de euro, fara a pune la socoteala bugetul de promovare. In functie de strategia pe care o alegi, vei stabili bugetul de promovare si canalele de comunicare. In cazul conferintelor cu Philip Kotler si Jack Welch, bugetul de promovare a fost de peste un milion de euro la fiecare. Cand spun strategia companiei ma gandesc la doua situatii: vrei sa organizezi un eveniment mare si cu impact larg, va trebui sa ai un tarif corespunzator, daca te intereseaza in primul rand un profit rotunjor, il poti obtine cu un numar relativ mic de participanti si un tarif mare", spune Mihaela Pantis, adaugand ca s-a lucrat cate un an de zile pentru fiecare conferinta.
Dincolo de faptul ca este destul de dificil sa ii convingi sa vina in Romania si de un efort organizatoric urias, dificultatea principala in asemenea evenimente vine din riscul foarte mare pe care si-l asuma organizatorii. "Toata munca de un an se poate duce pe apa sambetei din cauze pe care nu le putem controla", spune Mihaela Pantis. De exemplu, Philip Kotler trebuia sa ajunga seara la Bucuresti, insa a venit cu o intarziere de 16 ore, din cauza unei greve pe aeroportul din Milano. Din fericire, conferinta cu publicul larg urma sa aiba loc in a doua zi a vizitei sale si organizatorii au reusit sa rearanjeze agenda primei zile astfel incat sa minimizeze impactul. Din aceeasi categorie, Jack Welch a suferit un accident destul de grav in Mexix, cu doar doua saptamani inainte de vizita sa in Romania. "Contractele sunt de tipul 'take it or leave it'. Daca nu vin, iti returneaza banii, dar nu primesti despagubiri. Doar ca tu ai facut o gramada de cheltuieli pentru pregatirea evenimentului", explica managing directorul Qualians.
Pana acum, din cei 50 de "business guru" din Top Thinkers 2007, doar 8 au fost la Bucuresti, majoritatea in ultimii trei ani.

De ce sunt scumpi

Jack Welch
A fost timp de 20 de ani CEO al General Electric. Sub conducerea sa, valoarea de piata a companiei a crescut de la 13 miliarde de dolari la 400 de miliarde de dolari
In 2000, revista Fortune l-a numit "managerul secolului"
In prezent, este presedintele companiei Jack Welch LLC, in cadrul careia lucreaza in calitate de consultant pentru un grup restrans de CEO ai unor companii din topul Fortune 500 si tine prelegeri oamenilor de afaceri si studentilor din intreaga lume.

Michael Porter
Autoritatea mondiala in domeniul strategiei competitive
Profesor la Harvard Business School si presedinte al programului pe care aceasta scoala il desfasoara pentru cei mai noi CEO din multinationalele de succes
Locul 1 in topul Thinkers 50 in anul 2005, top care ii cuprinde pe cei mai importanti si influenti ganditori din lumea afacerilor
Lucreaza cu Congresul american pentru definirea politicilor economice ale Statele Unite

Stephen Covey
Cofondator si vicepresedinte al companiei de management si de dezvoltare a leadership-ului FranklinCovey, care are birouri in 123 de tari
In 1996, a fost catalogat de catre revista Time drept unul dintre cei mai influenti 25 de americani si printre cei mai puternici 25 de brokeri de top in managementul vanzarilor si al marketingului
In 1996 a primit Premiul National Intreprinzatorul Anului pentru intreaga activitate in domeniul leadership-ului antreprenorial (National Entrepreneur of the Year Lifetime Achievement Award for Entrepreneurial Leadership).

Philip Kotler
Supranumit "guru al marketingului", este cel mai important teoretician si practician al marketingului modern.
Este autorul cartii Managementul Marketingului, care a devenit manual de referinta pentru aceasta disciplina in toate colegiile si universitatile lumii.
Conduce o companie globala de consultanta Kotler Marketing Group, care a avut clienti companii puternice precum IBM, General Electric, AT&T, Honeywell, Merck.

Tom Peters
A fost supranumit "The uber-guru" de catre The Economist si "Cel mai bun prieten si mai mare cosmar al afacerilor" de catre Business Week.
Este autor al bestsellerurilor: In Search of Excellence, A Passion for Excellence, Thriving on Chaos, Liberation Management, The Pursuit of WOW!, The Circle of Innovation, The BrandYou50.
Sustine peste 80 de conferinte si evenimente anuale pe intreg globul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO