Companii

Calin Dragan, Coca-Cola: Vom reduce fluctuatiile vanzarilor prin noi categorii, cum este cafeaua ready-to-drink

Calin Dragan, Coca-Cola: Vom reduce fluctuatiile vanzarilor prin noi categorii, cum este cafeaua ready-to-drink

Calin Dragan, managerul general al Coca-Cola HBC pentru Romania si Republica Moldova: Mi se pare extrem de oportun, pentru stadiul in care se afla mediul economic din Romania, sa ne focalizam pe cresterea afacerii intr-un anumit business decat sa incepem acum batalia pentru cota de piata.

18.04.2007, 17:45 99

Ultima miscare strategica a companiei Coca-Cola HBC pe piata romaneasca a fost intrarea pe segmentul cafelei ready-to-drink (gata-preparata), prin lansarea NesCafe Xpress. Noul produs va contribui la uniformizarea vanzarilor companiei de-a lungul anului, parte a strategiei de reducere a costurilor, spune managerul Coca-Cola HBC.
"Incercam sa desezonalizam vanzarile, prin categoriile noi in care ne lansam si prin executia unor activitati din procesul de fabricatie. Este in avantajul nostru sa evitam variatiile foarte mari intre anumite perioade ale anului, pentru ca ne afecteaza pe tot lantul de valoare al produsului (de exemplu, investitiile neutilizate pe anumite perioade de timp)", afirma Calin Dragan.
Businessul unui producator sau distribuitor de soft drinks (bauturi racoritoare) are o sezonalitate importanta, deoarece consumul de bauturi racoritoare depinde in mare masura de temperatura.
"Folosim sistemul nostru de distributie pentru a duce noul produs acolo unde trebuie sa ajunga, si lucram la crearea obisnuintei de consum, ceea ce necesita timp. Cafeaua ready-to-drink este o categorie foarte putin cunoscuta pe piata locala, in acest moment", mai spune Dragan. Compania va pregati lansarea produsului la nivel national, acesta fiind disponibil in prezent doar in benzinarii.
Segmentul cafelei "ready-to-drink" este slab dezvoltat in acest moment pe piata din Romania. Compania Whiteland, distribuitorul pentru Romania al producatorilor Hochland, Meggle si Campina, a intrat si ea anul trecut pe acest segment, cu brandul Cafia.
"Scanam piata si daca apare o oportunitate, o analizam. De foarte multe ori, insa, se intampla sa nu initiezi intrarea pe o noua categorie pentru ca nu poate aduce rata de retur a investitiei (return on investment) urmarite", adauga Dragan.
Coca-Cola HBC Romania are in prezent 6 categorii de produse in portofoliu, cea mai importanta din punctul de vedere al vanzarilor acoperind produsele de tip Cola.
"Suntem foarte multumiti de ritmul de crestere a pietei. Mi se pare extrem de oportun, pentru stadiul in care se afla mediul economic din Romania, sa ne focalizam pe cresterea afacerii intr-un anumit business decat sa incepem acum batalia pentru cota de piata", afirma Dragan.
Pe piata locala, bauturile carbonatate, care reprezinta businessul de baza al companiei, si-au crescut vanzarile anul trecut intr-un ritm inferior celui inregistrat de sucurile naturale sau ice-tea, insa managerul spune ca segmentul este inca departe de declin. Coca-Cola HBC Romania, imbuteliatorul bauturilor Coca-Cola pe piata romaneasca, va continua investitiile in cresterea capacitatii de productie pentru bauturile carbonatate, in urmatoarea perioada.
"In curand va intra in functiune o noua linie de productie a bauturilor carbonatate, care va avea o capacitate identica cu volumul pietei de carbonatate din Romania in urma cu 7 ani, ceea ce arata evolutia impresionanta a tehnologiilor de fabricatie. Investim in tehnologie in Romania si, din acest punct de vedere, suntem in plina expansiune", spune Dragan. El nu a precizat valoarea investitiei implicate.
Segmentul bauturilor racoritoare carbonatate reprezinta aproape jumatate din totalul pietei locale de bauturi fara alcool, acesta inregistrand o crestere de 9% anul trecut fata de 2005, potrivit datelor Canadean citate recent de Coca-Cola. Spre comparatie, piata sucurilor naturale, estimata la putin peste 100 mil. litri, a crescut anul trecut cu aproximativ 20% fata de 2005, potrivit datelor Canadean citate de alti jucatori din piata.
"Este gresita ideea ca juice-urile (sucuri naturale - nr. red.) iau locul bauturilor carbonatate. Fiecare segment de piata are locul sau pe piata, se adreseaza diferitelor ocazii de consum. De exemplu, la micul dejun, nimeni nu consuma bauturi racoritoare carbonatate, fiind o ocazie de consum pentru nectaruri, ice-tea sau juice. Aceasta a fost total nedezvoltata pana de curand", afirma Dragan.
Bauturile racoritoare carbonatate (Coca-Cola, Fanta, Sprite) si apa minerala (Dorna, Poiana Negri si Izvorul Alb) au cele mai mari ponderi in cadrul afacerilor Coca-Cola HBC Romania.
"Sigur ca, daca ne uitam la mixul afacerii, ponderea businessului de bauturi carbonatate scade in total, insa nu ca volum si nici ca trend de piata", mai spune Dragan.
In Romania, dar si in Bulgaria si Ucraina, compania Coca-Cola HBC a inregistrat anul trecut o crestere de peste 10% a volumului pe toate categoriile de produse, comparativ cu 2005, se arata in raportul financiar anual al companiei.
Coca-Cola HBC Romania a inregistrat anul trecut o crestere de 18% a volumului de vanzari, ajungand la un total de aproximativ 873,6 milioane de litri, fata de 741 milioane de litri in anul 2005.
Spre comparatie, piata romaneasca a bauturilor racoritoare a crescut anul trecut in volum cu aproximativ 7% fata de 2005, pana la 2,23 mld. litri, potrivit unui studiu Euromonitor.
Compania nu a dat publicitatii rezultatele financiare aferente anului 2006. Potrivit unor estimari ZF bazate pe ritmul anual de crestere al subsidiarei din Romania, anul trecut vanzarile Coca-Cola HBC pe piata locala au depasit 350 mil. euro.
"Orientarea catre consumul de apa minerala plata mi se pare cea mai spectaculoasa schimbare de pe piata, insa pentru noi aceasta evolutie a fost iminenta. Consumatorul cumpara pana de curand apa minerala carbogazoasa tocmai pentru aceste bule, pe care le considera value added (valoare adaugata - nr. red.), si nu considera necesar consumul de apa minerala plata. Lucrurile s-au schimbat insa in ultimul timp", mai spune Dragan.
"In schimb, ma asteptam la o crestere mai spectaculoasa a consumului de nectaruri si la o dezvoltare mai importanta in orasele mai mici ale tarii", adauga managerul.
Sistemul Coca-Cola in Romania este format din Coca-Cola Romania, reprezentantul The Coca-Cola Company care detine marcile companiei si produce concentrate, si partenerul sau imbuteliator, compania Coca-Cola Hellenic Bottling Company(Coca Cola HBC) care produce, distribuie si vinde produsele sub licenta.
Coca-Cola HBC Romania are peste 3.000 de angajati si opereaza sapte fabrici in sase localitati: Bucuresti, Ploiesti, Iasi, Timisoara, Oradea si Vatra Dornei.
Compania a finalizat anul trecut o investitie de 17 mil euro intr-o noua linie de imbuteliere la fabrica din Timisoara. Aceasta are o capacitate maxima de 36.000 de sticle pe ora si este folosita pentru imbutelierea ceaiurilor gata-preparate Nestea si a unor marci din gama Cappy. Investitia a vizat atat piata interna, cat si exporturile subsidiarei din Romania.
Pe piata de soft drinks din Romania, cei mai mari jucatori sunt Coca-Cola HBC, Pepsi Americas (prin subsidiara QAB, imbuteliatorul produselor PepsiCo si Prigat), European Drinks si Romaqua Group.
Coca-Cola HBC este in prezent cel mai mare imbuteliator de bauturi fara alcool la nivel mondial, ca valoare de piata (aproximativ 12 mld. euro - valoarea bursiera), compania fiind listata la bursele din Atena si New York.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO